23 december, Gisteren was het volgens de meteo twijfelachtig. Ik plande toch een korte opdracht, maar boven het veld en zover
als vanaf de grond te zien was, hing een dik altostratus dek. Hoewel iedereen rond 1 uur naar de startplaats ging, heeft slechts een
enkeling gevlogen. Wij gingen ietwat teleurgesteld naar huis.
Vandaag voorspelde de meteo matige tot goede thermiek en zwakke bovenwind. Dat klonk goed, maar er werd ook uitgebreid onweer voorspeld
en de basis op 3000m GND of lager. 's Morgens om 9 uur scheen de zon met 4/8 cumulus aan de hemel. Dat betekent meestal niet veel goeds
omdat het dan vaak na een uurtje al dichttrekt. We besloten snel naar het vliegveld te gaan om voordat het starten niet meer mogelijk
zou zijn, weg te komen. We waren de enige niet. De eerste OLC-vliegers vertrokken al voor 10 uur en bleven ook nog boven! Het liep wat
dat dichttrekken betreft zo'n vaart nog niet, maar om de sleepvlieger niet op te houden startte ik aansluitend als laatste om 10 minuten voor elf.
Basis 1000 meter GND en 1.5 m/sec stijgen. Tja, en dan komt het wachten op de voorspelde condities. Een beetje rondhangen bij
het startpunt ten noorden van Colesberg en de track een beetje aftasten. Om 2 uur ging het dan met 2 m/sec naar 2000 m. prima weer
voor Europa, maar voor een record hebben we wel wat andere waarden nodig. Er kwam een periode dat de thermiek maximaal 1 meter/sec bedroeg
en de wolken zagen er uit als rookpluimen uit een fabrieksschoorsteen. Door het vele vocht in de hogere luchtlagen loste de bovenzijde van
de cumuls niet op, zodat er hoge en lage cumulus ontstond waarvan de hoge natuurlijk geen stijgen gaven. Tegen een uur of vier was
het mogelijk om op 2600 meter GND te komen, maar je moet niet vragen hoeveel tijd je daarvoor nodig had. Al met al, een prima dag voor de OLC
vliegers, want als je van 10 uur 'smorgens tot halfacht 'savonds kan vliegen bij matige thermiek, kan je natuurlijk best een eindje komen.
Voor snelheidsrecords heb je een ander weertype nodig. Op het plateau bij Douglas was, naar nu blijkt wel 5 m/s stijgen te vinden en
dat had ik kunnen proberen. De vraag is, of het de moeite waard is om met een uitgebreide onweersvoorspelling meer dan 250 km van huis te gaan vliegen
en dan maar af te wachten of je gedeclareerde opdracht toevallig goed ligt. Dat die onweersbuien nooit kwamen en het bij Gariep zo marginaal bleef
is kennis die je aan het einde van de dag pas hebt. Al met al, 6,5 uur gevlogen. Aardig weer voor als je uren tekort komt.
Morgen (24 december) en overmorgen, lage basis en tussen de 50 en 80 km/u bovenwind...
Brigitte en ik wensen iedereen prettige kerstdagen.
24 december 2019
Wie schrijft die blijft. Boze tongen beweren dat je in de vliegerij meer tijd nodig hebt voor de administratie, dan voor het feitelijke vliegen. Marcel, de sleepvlieger, is hier de klos.
Er was geen aanhangerslot te koop in Gariepdam of Colesberg. Dus vonden we iemand die het, met veel creativiteit, maakte. Dertig euro en alleen "contant" was de voorwaarde.
Eén van de vele dingen die mij zeer bevalt aan de JS 3. De schijfrem op het wiel is standaard en uiterst effectief. twintig jaar geleden was dat voor de Ventus 2 een optie die ik aangekruist had, maar Bigo Berger van Schempp-Hirth had allerlei bezwaren. Het was volgens hem niet veel beter dan de trommelrem en ook het gewicht was veel hoger. Het spijt me nog steeds dat ik me toen heb laten ompraten.
Het seizoen tekent zich tot nu toe in uren wachten op redelijke thermiek. De hond van Mark ziet dit echter positief en zeurt bij iedereen net zolang tot iemand iets weggooit wat hij terug kan brengen.