6 december, het water komt al drie dagen met bakken en onafgebroken uit de hemel. We zijn vanavond bij Uys Jonker thuis
uitgenodigd voor een braai. We moesten er om 7 uur zijn, maar het batterijtje van ons navigatieinstrument was leeg wat een
half uur vertraging opleverde. Het was een gezellige avond het eten was ronduit perfect en ongeevenaard
Uys beloofde ons de volgende dag te komen helpen met het in de aanhanger doen van de kist. Ook dat leverde de volgende dag
vertraging op want het stortregende. Uys kwam opdagen met zijn broer en twee zoons om de klus te klaren. Om halftwaalf reden we weg
voor onze tocht van 500 km. We waren de enige niet. Van de Fransen was enige dagen geleden al een deel vertrokken. Ze waren
maar twee weken in Potch en enkele dagen regen plus een blik op de weersvoorspelling van de komende dagen maakte de keus wat lichter.
Het was een beetje dom van me om blindelings op ons navigatieapparaat af te gaan, want dat ding volgde wel de asphaltwegen, maar je moet
niet vragen hoe die er op vele plaatsen bij liggen. Willekeurige gaten van soms een halve meter diep verborgen onder plassen
zorgden in het begin voor een gemiddelde snelheid van 20 km/u. Echt fijn rijden met een kist achter de auto. Eenmaal bij Bloemfontein
konden we normaal doorrijden en kwamen om 8 uur in Gariepdam aan. In het restaurant bij de garage was het gelijk weer super gezellig.
We zijn gelukkig ook onder het regengebied uit gereden. Het klaarde op na 200 km rijden en bij Gariep zijn er wel buien maar
er kan tenminste gevlogen worden.
8 decenber, het lijkt aardig weer te worden maar wel lage basis en regen in de loop van de dag. Ik gebruik de dag om alles uit te pakken,
andere stekkers aan de batterijen te zetten en het huisje in te richten. Tijdens het ophalen van de spullen uit de container, zag ik
de romp van de kist van Rudolf staan. Helaas blijken de geruchten maar al te waar. Men vreest dat de kist total loss is.
De roloeren zijn beschadigd evenals de tippen. Het achterwiel is uit de romp gerukt evenals het richtingsroer. De onzichtbare schade is
erger. Het hoofdwiel is naar binnen geslagen en schijnt het frame dat de krachten van zwaartepuntshaak, vleugels en wiel op de romp overbrengt,
als een nietje in een nietmachine te hebben opgevouwen. Rudolf mankeert niets, maar is behoorlijk aangeslagen.
Zijn nieuwe Ventus 3 had 5 vlieguren. Hij kon op downwind zijn remkleppen niet meer intrekken en is gewoon op een halve
kilometer van het veld op downwind erg hard geland heb ik begrepen.
8 december 2019
Een typerend beeld voor de laatste dagen. De windzak hangt als een dweil aan de mast.
Het inpakken van de auto verliep nog tamenlijk droog onder het stalen luifel van het gebouw. Dat terwijl het water in stralen uit de hemel kwam
Waar vind je zo iets? De eigenaar van de fabriek pakt met zijn twee zonen de aanhanger in. Uys deed dat omdat hij er zeker van wilde zijn dat er tijdens de rit niet nog eens iets stuk kon gaan.
Deze schade aan de kist van Rudolf was eigenlijk nog het minste. De onzichtbare schade aan de binnenzijde van de romp is veel ernstiger