2 december, Top meteo zegt dat er ten zuiden van Potch cumulus komt. Het wordt niet echt superweer, maar geen regen en maar 30 km/u wind.
Het beste moment van de dag valt vroeg en wel om halfeen. Uys moet helaas werken op maandag, dus besluit ik om die voor zondag geplande retour
van 500 km vandaag maar alleen te proberen. Nu moet dan toch echt mijn zuurstoffles gevuld worden, dus ik sta om 8 uur bij Alicea die een adaptorslangetje
weet op te duikelen.Voor iemand die de voorgaande verslagen nog niet gelezen heeft: zonder Alicea ligt het hele vliegveld plat. Uys vraag nog om gelijk ook zijn
fles te laten vullen en dus vertrek ik met twee flessen weer naar de andere kant van het veld naar dat vriendelijke kantoor dat....enz.. Daar was niemand,
maar toen ik weer naar buiten liep kwam er net iemand aanzetten en na een kritische blik op de adaptor ging het dan toch gebeuren.
Mijn fles vol en nu die van Uys.
Eh,.. daar hebben we een andere adaptor voor nodig!?! Ik leg uit dat die fles van Uys is en dat daar een ZuidAfrikaanse aansluiting op zit. Standaard voor Potch.
De man kijkt vertwijfeld en verdijnt met de fles, om even later terug te komen met de mededeling dat die niet gevuld kan worden. Ik verbaas me nergens over
en geef Uys de fles onverrichter zake weer terug.
Het sleepvliegtuig wordt om halfeen besteld en dat is ook ongeveer de tijd waarop ik start.
Het is blauw en het stijgen is 2 m/s. het vervelende is dat het op 1200 m al ophoudt. Na veel geworstel om kwart voor twee dan maar vanaf 1200 m
gestart. Een record zit er niet in natuurlijk met dergelijke omstandigheden. Met 30 km/u rugwind gaat het toch nog best voorspoedig op het eerste been.
Wolken afgewisseld met blauwe gaten en 40 km voor het keerpunt loopt het zicht sterk terug als gevolg van een stofstorm. De wolkenbasis is best hoog,
maar de thermiek loopt twee tot driehonderd meter onder de basis terug naar minder dan 1 m/s. Schiet niet op dus. Gelukkig vind ik na het ronden
van het enige keerpunt een bel van 5m/s++ maar daarna is het weer rommelig, niets rond te krijgen en dat vertraagt vooral met tegenwind.
De LX gaf final glide aan op 80 km uit van Potch, maar de mccready setting moest wel wat teruggedraaid worden om het uiteindelijk te halen.
Na de finish jubelde het apparaat een felicitatie en gaf een snelheid voor de opdracht van 141 km/u. Als Uys was meegevlogen was het
een nieuw ZuidAfrikaans record geweest. Voor de afwisseling de vlucht maar op de OLC gezet. Het was de enige vlucht vandaag op de OLC van ZuidAfrika.
Daar geven ze helaas geen bonus punten voor.
Er gaat een wat warrig gerucht rond onder de zweefvliegers hier. Rudolf, een wat oudere heer en bestuurslid bij de DAEC heeft deze
zomer zijn nieuwe ventus 3 gekregen en vloog daarmee de laatste dagen op Gariepdam. Bij een landing te Gariepdam enkele dagen geleden
landde iemand voor hem op de baan. Door een fout met de remkleppen kwam Rudolf in een onvoorziene ongewenste situatie, moest uitwijken
en kraakte zijn kist.
Hem gaat het goed volgens het verhaal maar zijn kist is ernstig beschadigd. Hopelijk valt het allemaal nog mee als zich uitkristaliseert wat
er precies is gebeurd.
3 december, de meteo geeft in ieder geval tot en met vrijdag, regen en harde wind. Vandaag daarom een ideale dag om de twee hoofdschakelaartjes op mijn
instrumentenbord te laten vervangen door typen die je eerst uit moet trekken voordat je ze kan overschakelen. Met het perongeluk uitschakelen
van de avionics bus tijdens een recente vlucht, heb ik bewezen dat zo'n schakelaar nuttig is.
3 december 2019
Brigitte maakt de cockpit klaar. Flesjes water brood voor onderweg etc.
De JS3 heeft de twee meetbuisjes aan de uiteinden van het stabilo. Die zijn bij de meeste kisten op het kielvlak aangebracht. Voordeel: ongestoorde luchtstroom. Nadeel: mensen lopen er te dicht langs omdat men het niet gewend is en dan breekt de boel af en dat is duuuur. Verder is er natuurlijk een extra aansluiting tussen het stabilo en de romp nodig, wat weer meer kans op lekkage biedt en dan werken de instrumenten niet meer naar behoren.
De wereld is best groot, maar de zweefvliegwereld klein. Deze aanhanger staat naast de hangaar geparkeerd en heeft een ZuidArikaans kenteken sind februari 2019. Het schijnt de (voormalige) aanhanger van Ronald Termaat te zijn..
Eén van de twee batterijen van de JS3. 7 ampere/uur is niet echt veel. Gelukkig heb ik in Gariepdam een batterij van de zelfde maat die 19 AH kan leveren. Best wel prettig, want zonder batterij start, en wat bijna nog erger is, loopt de motor niet. Die verbruikt maar liefst 5 ampere tijdens het lopen. Twee mogelijkheden op een flame out: brandstof op en batterij leeg. De aansluiting is echt irritant. Deze stekker ergens op de tast insteken is soms een eindeloos gewriemel