21 decenber, De laatste dagen erg veel wind en niet al te sterke thermiek. Als er al te vliegen was, dan zeker niet snel, maar vandaag geeft de meteo minder wind en plaatselijk sterke thermiek. Noord van Gariepdam is de basis zelfs 5000 m MSL. Omdat het nu niet bepaald homogeen is, lijkt me een lange vlucht veel minder kansen op een record bieden dan een korte en omdat de strook boven Gariepdam volgens de meteokaartjes ook smal is, komt een korte retour in beeld. Het wordt een 100 km. s'Morgens op het veld is het een drukte van belang. Iedereen wil als eerste op de baan zijn. Dat krijg je als de meteo wat optimistischer wordt na enkele beroerde dagen. De meteo mag dan optimistisch zijn, boven Gariepdam ziet de lucht er niet veel belovend uit. Grote hoeveelheden lenticularis, met hoge afscherming. Mijn ervaring zegt dat de bovenwind eerder 60 km/u zal zijn dan de beloofde 30. De Polen starten als eerste met hun tweezitter en worden van de startplaats direct bevraagd over thermieksterkte en basis. Die basis blijkt 500 meter te zijn de Polen moeten hun motor trekken en er klinken verwensingen over de radio. Wij kijken alles aan vanuit de gazebo want mijn optimale starttijd ligt rond 1 uur. Ik start tussen 1 en 2 als de beloofde cumuli inderdaad verschenen zijn, maar de thermiek is erg rommelig. Niets is rond te krijgen, sterkte maximaal 4 meter en de wind 45 km/u. Alles helaas net iets slechter dan voorspeld. Bij de 40 km noordoost van Gariepdam liggende startlijn aangekomen blijkt ook mijn opdacht een beetje verkeerd te liggen. Precies in de schaduw van een langgerekt cirrusveld. Toch maar starten en kijken wat de JS3 in zijn mars heeft. Tijdens de startlijnpassage breekt de LX9070 de hele tent af omdat ik 5 km/u over VNE heenga. Die snelheid loopt veel sneller op dan ik gewend ben van mijn Ventus. 40 tot 48 km/u tegen op het eerste been van 50 km en 1000 meter lager bij het keerpunt geeft de computer 170 km/u. Het record staat op 190, dus terug moet het sneller. Helaas is de thermiek gewoon te zwak en te rommelig en de eerste run eindigt met een snelheid van 185. Toch opmerkelijk snel voor deze omstandigheden. De tweede run vind ik op het tweede been zowaar een bel van een dikke 4 meter en kom 4 km voor de finisch aan met een snelheid van 193 km/u. Helaas wel 150 meter te laag om te finishen, maar die laatste 4 km staat toevallig een wolkenstraatje. Helaas doet dat te weinig en als ik hoog genoeg zit en finish, zegt de computer dat de snelheid 190 km/u was. 1km/u te weinig voor een record. Maar,.. Wat een prestatie voor de JS3, dat met dergelijke omstandigheden nog zo snel gevlogen kan worden! Dat geeft grote verwachtingen voor de toekomst. Ik probeer het nog twee keer, maar de afscherming wordt steeds uitgebreider, bovendien kies ik de derde keer ook nog een verkeerd pad. Om halfzes houd ik het voor gezien en land weer op Gariepdam. Morgen zwakkere thermiek maar vrijwel geen wind. Wellicht een nieuwe poging waard!
22 december 2019
21 december, behalve de erg sterke grondwind, waarvoor Brigitte haar hoed vast moet houden, staan er vele lentis aan de hemel. Kennelijk stabiel weer en veel wind boven..
De veldleider dit jaar is Mark Howe, hier gezeten, samen met zijn vrouw, op het terras naast de zendontvanger van het vliegveld van Gariepdam
Een twee persoons autogyro landde op het veld toen wij nog in de gazebo op betere condities zaten te wachten
Justin, de man die vele jaren in woestijnkleding het veldwerk deed op het vliegveld, ontmoetten we in het restaurant bij de garage. Zijn dochter werkt hier inmiddels als serveerster. Bij Greendoors komen we nauwelijks nog, omdat de keus, kwaliteit en prijsstelling allen wat achteruit gegaan zijn.