Zweefvliegers houden niet van erg veel wind en blauwthermiek. 19 december 50 tot 70 km/u wind uit het westen en alles blauw.
Toch nog even het vliegtuig klaar gemaakt voor de start en naar baan 33 gesleept. Daar aangekomen bleek de wind 60 graden cross te staan en minstens 10 m/s.
Op zich geen probleem, maar met de kist op maximum gewicht en een veld op 1300 meter plus een temperatuur van 30 graden + geeft een erg lange aanlooprol
waarbij je als je aan het einde van de baan los komt nog een aanzienlijke tijd de struiken van de zijkant bekijkt. Het was ook alweer 2 uur in de middag,
omdat, toen ik de kist naar de baan wilde slepen de batterij 7 ipv 12 volt bleek te geven. Naar huis dus om de reserve te halen. Die gaf helaas nul volt..
Bij nadere inspectie bleken beide batterijen een beschadiging te hebben die te vergelijken was met die die je verwacht na een klap met een hamer.
Kennelijk was de inhoud gekrompen. De batterijen gingen in de vuilnisbak en werden binnen 1 minuut er weer uit gehaald door de autochtonen die er kennelijk
nog een bestemming voor hadden.
We moesten dus naar baan 28 die veel beter in de wind lag.
De weinige wolken die er waren losten ook nog op, waarna ik er de brui aan gaf. Inpakken maar weer.
20 december kon zich verheugen in een straalstroom boven Gariepdam, met in de wat hogere luchtlagen zelfs 100 km/u wind.
Ik behoorde niet tot de groep van 2 diehards die gingen vliegen maar benutte de vrije dag met het instaleren van XCSoaring op mijn Nexus7. Leuk programma!
De thermiek startte laat vandaag. Pas om één uur gingen de OLC-vliegers de lucht in. Dat wil heel wat zeggen.
Tot halftwee hingen ze laag boven het veld in een verzengende hitte en strak blauwe lucht. In het oosten kwamen wat cumuls.
Tegen beter weten in startte ik rond halfdrie. Dit keer voor de verandering zonder final glide computer die zo heet geworden was dat hij zich slechts nog
nuttig kon maken als een snelle eierkoker.. Er zat 4 meter, dat wel en het ging ook nog tot 4400 meter MSL. Helaas lag de opdracht in een blauw gebied
en er zat mateloos veel dalen op dat stuk. De snelheid was uiteindelijk 135 kmh wat veel te weinig was. Ik had gewoon niet moeten starten,
Maar na al dat wachten op beter weer was de nuchtere beoordeling een beetje in de knel gekomen. Gelukkig bleek de computer na de landing weer hersteld,
zodat ik hopelijk de volgende vlucht weer van zijn diensten gebruik kan maken. Nog nooit eerder zoveel narigheid met equipment gehad.
Het wordt tijd dat dit het laatste euvel was..
22 december 2014
Mateloos brutaal zijn deze beesten. We stopten met de auto twee meter van zijn snavel, maar wegvliegen ho maar.
21 december, geen zweefvliegweer. Uitstapje naar Venterstad, 35 km van Gariepdam. Onderweg passeerden we een wild reservaat aan de kust van het stuwmeer. We mochten er wel in, maar moesten een toegangsbewijs invullen dat bij het verlaten van het park weer moest worden achtergelaten in de brievenbus. We konden de toegangsbewijzen niet vinden en in de brievenbus nestelden vogels
We waagden de auto aan een terreinrit. Een onderneming op zich met die lage spoilertjes. We vonden een groep struisvogels (zie foto) en een kudde "wildebees" waarvan helaas de foto mislukt is.
Dit bord stond voor de ingang van een motel/restaurant, waar we op het hoog gelegen terras van het uitzicht over het stuwmeer genoten. Overal op de wereld heeft men zo zijn eigen gebruiken en gewoonten als het op landlopers aankomt.