Voor het verslag van het vorig seizoen, volg deze link
We zijn gisteren, 28 november, in Gariepdam aangekomen. Zonder commotie verliep de reis dit keer niet. Dit jaar was ik wat te laat met het vastleggen van de huurauto. Pender Carrentals was al jaren onze hofleverancier, maar die liet dit keer weten alleen nog grote dure auto's voor deze periode ter beschikking te hebben. Toevallig had D-reizen, het reisbureau waar ik altijd de airlinetickets koop, mij geheel ongevraagd een Email gestuurd voor mogelijke huurauto's. Dus ging ik 2 dagen voor vertrek daar nog even langs. Het bleek uiteindelijk een paarhonderd Euro duurder, maar de voorwaarden waren veel beter en onder de streep bleek het allemaal niet zoveel uit te maken. Dinsdag, 27 november, kwamen we rond 1700 met de trein op schiphol aan. Netjes drie uur voor vertrek. De carrier was Lufthansa deze keer en we hadden een korte overstap op Frankfurt. Terwijl we op de pier wat winkels bekeken ging de handy. Met D-reizen, het spijt ons verschrikkelijk maar het auto verhuurbedrijf heeft ons medegedeeld dat er voor U geen auto is. D-reizen vond dat zij daar niets aan konden doen. Ik uitgelegd dat ik een Vouche had voor een auto en die aan D-reizen had betaald. Dus, D-reizen was aansprakelijk.....Oohw, we bellen U terug! Na een half uur een opgelucht D-reizen aan de telefoon. Meneer, U komt om 11.00 uur aan, dan moet U even wachten op het vliegveld tot 17.00 en dan hebben we een auto voor U. Ik,lastige klant, dat gaan we niet doen. Ik ga geen 6 uur op een vliegveld op een auto zitten wachten. We bellen U terug! RRRRRING D-reizen. U kunt op onze kosten in een hotel, taxi kosten worden ook vergoed en dan kunt U de volgende dag om 11.00 de auto ophalen. Er is alleen nog een klein probleempje, het verhuurbedrijf verhuurt maximaal voor 45 dagen maar U had de auto voor 50 dagen nodig. U moet dus even na 45 dagen het contract verlengen en daarvoor een handtekening zetten op het vliegveld van Johannesburg. Mevrouwww, wij zitten op een vliegveld bij Gariepdam. Oja? en? Wel, dat is 600km van Johannesburg en ik ga echt geen 1200km rijden voor het zetten van een handtekening... We bellen U terug! Uiteindelijk is alles voortreffelijk opgelost. Gratis hotel, gratis taxi, gratis benzine en een dagje naar Bloemfontein waar we ook kunnen verlengen. We waren allebei zeer tevreden. D-reizen is en blijft mijn favoriet.
Het hotel was prachtig, de auto nieuw (1100 km op de teller), en na die 600km rijden zaten we op een terrasje in Gariepdam,
onder wuivende palmen en 23 graden celcius van een wijntje te genieten.
Er meldde zich een man aan onze tafel die op ons attend was gemaakt door enkele zweefvliegers die verderop op het terras zaten
; even voorstellen, ik ben Keith, de nieuwe chef van het vliegveld. Uw vliegtuig staat al in de hangaar. Morgen even wat
papieren invullen en U kunt vliegen. Verder hebben we nog maar drie regels waaraan iedereen zich moet houden.
1) We zijn allemaal vrienden.
2) We vliegen veilig.
3) We zijn hier voor ons plezier.
Daar kan ik wel mee leven .
Vooral in Nederlands sprekende gedeelten van het universum kom je soms heel wat negatievere typen tegen.
De gedachte achter de nieuwe, drastisch gereduceerde regels is dat we met ervaren zweefvliegers te maken hebben.
Door de radio te gebruiken hoeft men niet met het back tracken van de baan te wachten tot alle vliegtuigen zijn gestart.
Ook het vliegen over het veld is nu geen bezwaar meer. Dat neemt niet weg dat ik om
gezeur te voorkomen altijd de start en finishlijn enkele kilometers
van het vliegveld af leg. Zolang niemand iets ziet deert het ook geen mens
Martin Lessle, de oude chef, had vorig jaar al aangekondigd dat hij niet langer op Gariepdam de zaak zou runnen.
Volgens ingewijden waren er al enkele jaren fikse meningsverschillen. Gelukkig ben ik hier geen ingewijde, dus de stormen gingen langs ons heen.
Zelf heb ik Martin altijd als fair ervaren en hij was behulpzaam bij de voorbereidingen voor het recordvliegen.
Stipt was hij wel, want de vijftien meter vleugels werden opgemeten met een laserapparaat.
Twee millimeter te lang? Tja dan zat er niets anders op dan een fohn te pakken, de tip goed warm te stoken en buigen maar .
Vanmorgen op naar het vliegveld om de kist leeg te halen en de bagage die met de container was gekomen op te halen.
Shhh*t, na enkele kilometers dirtroad was de ingang van het vliegveld het eindpunt van de reis, want die was m.b.v. een dragline dicht geschoven.
Een hoge aarden wal versperde de weg. Kilometers terugrijden en via een asphaltweggetje langs de noordkant van het vliegveld was de enige optie.
Er bleek nog meer veranderd. Nieuw hek, een standbeeld van een aap (boze tongen beweren dat het om een bekende zweefvlieger gaat), nog een nieuw hek met even nieuwe poort om de
gigantische stieren die er nu lopen van de startbaan te houden, beplanting weg, prachtig nieuw
prieeltje met rieten dak voorzien van vuurplaats en grill, de stallingsafdakjes waren weer van canvas voorzien, het terras vergroot en renoveerd geen betonnen vloer meer,
maar decoratieve plavuizen, de briefingroom heeft nieuwe zwaar houten tafels
en een mooie overheadprojector, kortom er is niet stil gezeten gedurende de Nederlandse zomer!!
Morgen wordt volgens de meteo het weer miserabel. Alle tijd voor het stallen van het vliegtuig, papierwerk, website, etc......
Dat zijn de ingredienten voor vandaag 1 december. De papieren waren, zoals te verwachten was, in een paar minuten gecontroleerd.
De nieuwe chef heeft een hardgrondige hekel aan paier en legde uit dat die tijd beter voor vliegen kon worden benut.
Met spijt in zijn stem vertelde hij dat na dertig jaar zweefvliegen in ZuidAfrika men nu in het bezit moest zijn van een GPL.
Het was er niet beter op geworden, evenmin veiliger, maar het aantal ambtenaren was sterk gestegen....
Het vliegtuig staat nog in de hangaar. Zodra het weer opknapt komt het weer buiten aan de touwen te staan. We hebben nieuwe hoezen van Kees Hordijk,
die tot nu toe een heel wat betere bescherming gaven dan die van Jaxida. Afrika is de ultieme test voor hoezen, dus we wachten in spanning af hoe ze hier uitkomen.
Er zijn wat minder mensen dan vorig jaar. De UFO heb ik nog niet gezien. Wellicht is Max Leenders net als enkele Duitsers
naar Kuruman verhuisd. Voor mij is dat geen optie omdat daar geen sleepmachines zijn. Alleen voor zelfstarters is daar een mogelijkheid.
Nog een nadeel is dat het vliegveld van Kuruman maar één baan heeft met een vaak erg sterke crosswind. Twintig knopen dwars is geen uitzondering.
Dat kostte vorig jaar Gert Kalish, die met een Nimbus 4 vliegt, een bandje.
Voor morgen wordt het zelfde regenachtige weer verwacht. Een mooie gelegenheid om de trekhaak die ik in Nederland via marktplaats voor 5 Euro heb
aangeschaft onder de huurauto te laten monteren. Die haak sleep ik elk jaar weer mee. Een garagebedrijf bevestigt het ding gratis
(krijgt daarvoor steevast van mij een flesje wijn) en na afloop van de vakantie haal ik hem er zelf weer onder vandaan.
Dit ritueel wordt door alle vliegers gevolgd want een huurauto met trekhaak hebben we nog niet gevonden in Z.A..
Vroeger kon je een trekhaak ook op het vliegveld laten regelen
maar dat kostte jaarlijks vijfentwintig Euro plus montagekosten en dan moesten we na afloop ook de haak weer terug geven.
Slecht weer dus op dit moment.
Zodra er weer iets te melden valt dan wordt dit vervolgd.
1 december 2012
Het hotel dat D-reizen ons had aangeboden lag even buiten Johannesburg. Het bestond uit een groot aantal huisjes die als het ware in een grote tuin stonden. Behalve de springbokken liepen er pauwen, struisvogels en parelhoenders vrij rond.
En hier dan nog een foto van de struisvogels die rond het hotel liepen.
Een onaangename verrassing. De poort die we altijd gebruikten is definitief opgeheven. Dat betekent iedere dag een paar kilometer extra rijden.
Een close-up van de tekst bij de gesloten poort.
Op het kruispunt van twee dirtroads op de oprijlaan naar het vliegveld is een kunstwerk neergestreken. Op deze wegen wordt vaak 100 kmh of meer gereden. Vooral savonds is dit ornamentje nauwelijks te zien, dus we zijn benieuwd hoelang het deze positie behoud.
De nieuwe poort. Ook de bosjes zijn gesloopt waardoor het embleem op de hangaar ook weer te zien is.
Er werd sinds het laatste seizoen een mooi nieuw prieelte gebouwd, met haard en een grill mogelijkheid.
De schuilplaats voor buiten geparkeerde zweefvliegtuigen was enkele jaren geleden door een zandstorm van zijn dak ontdaan. Ook dit is nu eindelijk weer in orde gemaakt. Het heeft wel iets van het profiel van een vleugel, we hopen dat het niet de zelfde aerodynamische eigenschappen heeft....
De nieuwe chef vond de oude regels wat te uitgebreid. Uren lang wachten bij de baan en niet over het vliegveld mogen vliegen zijn bijvoorbeeld verleden tijd. Dit zijn de nieuwe regels. Misschien een idee voor een Nederlandse club die ook wat veel regels heeft?