Het is inmiddels 5 december. Het vliegtuig staat netjes buiten in de hoezen en aan de touwen. Gisteren is het mylar-tape van de rechter 15 meter tip vervangen want
dat zat er niet op de juiste manier op. Het weer was tot nu toe onvliegbaar, met uitzondering van de laatste twee dagen.
Maarrr voor records was het onvoldoende. Alle tijd om zonder gehaast alles te regelen. Vandaag is het twijfelachtig.......
Gisteren hoorde ik dat er bij Douglas een tweede zweefvliegcentrum is opgericht. Het blijkt Martin Lessle te zijn die
voorheen de chef te Gariepdam was. Douglas ligt ongeveer 250 km NW van Gariep en dat betekent dat het voor het vliegen van records
aanmerkelijk gunstiger ligt. Het aantal keren dat ik vanuit Gariepdam van wege het weer eerst naar Douglas vloog om daar te starten is legio.
Afijn, concurentie voor Gariepdam dus en het zou best kunnen dat daarom hier het laatste jaar zoveel verbeteringen zijn aangebracht
Martin schreef me gisteren dat hij bezig is om in de toekomst containervervoer te regelen van Europa naar Douglas en
hij schreef ook dat de UFO op dit moment al onder zijn hoede vanaf Douglas vloog. Ook de vliegers waren gisteren aangekomen.
Wel jammer, want het was altijd best gezellig hier als Hans Wisselink en Lodewijk de Beukelaar hier waren, maar ongelijk kan ik ze niet geven.
Zes december ben ik even gaan proberen om een 200 km retour op snelheid te verbeteren. Niet dat het weerbericht die mogelijkeid beloofde, maar meer om
een eerste vlucht te maken, waarmee vaak probleempjes opduiken die je voordien hebt ovezien. Het vliegtuig bleek in orde, zuurstof, elektriciteit, etc.
werkte allemaal probleemloos. De opdracht had ik west van Gariepdam gekozen, van Colesberg naar de Aar en weer terug. Boven Gariepdam was het
redelijk goed weer en er zat zelfs 4 meter stijgen. Bij Colesberg was echter nauwelijks thermiek en er ontstonden, een uur voeger dan verwacht overal
CB's. Terug naar Gariepdam dus waar zoveel stijgen zat dat het met kleppen open nog lang duurde voordat je beneden was.
De grondwind was 40 graden cross over de bergrug met 45 kmh. Altijd weer een happening om de kist dan netjes te landen, maar het ging
ondanks alles probleemloos. Tijdens het vastbinden en het in de hoezen steken van de ventus, barste er een korte hagelbui los,
die hagelstenen produceerde zo groot als flinke glazen knikkers. Snel de kaphoes er over ter bescherming van het perspex.
Op dat moment sloeg binnen honderd meter met een daverende klap de bliksem in. Brigitte en ik doken de auto in en wachtten op de rest van het
natuurgeweld, wat merkwaardig genoeg niet kwam. Ik greep één van de drie camera's die ik mee heb op deze reis en waarvan er
één in de auto lag en nam een hagelsteen op mijn hand voor een foto, maarrrr, het toestel functioneerde niet.
De batterij was netjes opgeladen, maar was voor die tijd zover leeg geweest dat de camera zijn geheugen kwijt was.
Eerst moest de datum en tijd weer ingevoerd worden want zonder deze gegevens maken de hedendaagse wondertjes der techniek geen foto meer...
Toen alles werkte was de omvang van de hagelstenen zover gekrompen dat die foto niet meer hoefde. Het leven is hard
.
De OLC toonde aan dat het in Namibie een stuk beter was vandaag. Het bleek daar mogelijk met wat heen en weer vliegen 1250 km bij elkaar te sprokkelen. Jammer dat die jongens dat soort weer niet gebruiken om een leuk nieuw Nederlands record neer te zetten. Namibie is een erg goede plek om records te vliegen en ik ben er 20 jaar geleden een paar keer geweest. Helaas kan je daar alleen maar zweefvliegen en verder niets. Je zit er midden in de woestijn. Gariepdam heeft een goede infrastructuur en daar leveren we dan maar, op het vlak van het zweefvlieg-weer, iets voor in.
Vandaag, 8 december begon de thermiek vroeg. Er waren zware onweersbuien voorspeld noord van Gariepdam.
Waar moest ik een record opdracht plannen? Het zuidwesten lag voor de hand, dus een oude task van 200 km voor de dag gehaald:
Colesberg, De Aar, Colesberg. Toen ik rond halféén starte was iedereen al uren onderweg. Naar het noorden bevond zich een
cumulusveld dat zich zover als het oog reikte uitstrekte. Het gebied waar mijn opdracht lag was volledig blauw.
Bij Colesberg, het startpunt, was nog steeds alles blauw en dat was niet voorzien. Een snelheid van meer dan 144 kmh vliegen (dat had ik nodig)
valt niet mee in blauwthermiek. Tot overmaat van ramp was de thermiek in dat blauwe gat ook niet echt geweldig en tussen de bellen
zat onveranderd erg veel dalen. Uiteindelijk bleek ik niet meer dan 100 kmh gehaald te hebben. de weg terug naar Gariepdam (50 km)
zat zoveel stijgen dat het soms met kleppen open nog omhoog ging. De onweersbuien kwamen wel, maar pas tegen 6 uur en veel noordelijker dan
voorspeld. Mijn opdracht lag dus helemaal verkeerd en de OLC vliegers die natuurlijk de cu's achterna vliegen hadden niet bepaald een slechte dag.
Jammer voor mij, want er had best wel wat ingezeten vandaag, mits de opdracht goed gepland was geweest. Het is nu eenmaal niet anders.
Het plannen van een goede opdracht is een belangrijk deel van de recordvliegerij. Morgen weer een dag en.... de meteo zegt:"morgen wordt het beter".
8 december 2012
We huren een compleet huis dit jaar. Voor 30 Euro per dag hebben we drie slaapkamers, twee badkamers, twee toiletten en een zitkamer. Dit alles wordt geleverd inclusief Afrikaanse dame, die dagelijks het huis schoonmaakt en de afwas doet.....
De achterzijde van ons huurhuisje dat omgeven is door een tuin met verschillende vruchtbomen
Behalve een vijgeboom hebben we ook nog een citroenboom in de tuin. Twee soorten vruchten die we niet in de supermarkt hoeven te kopen. Wist U trouwens dat een citroenboon erg gemene scherpe doornen heeft? Wij niet, tot voor kort.
Langs de weg naar het vliegveld komen we nog steeds de meest uiteenlopende dieren tegen...
Wachten tot de aan het begin van de baan gepositioneerde zelfstarter zijn take off roll begint. Oplettende lezertjes zal het opvallen dat de rechter achterband van onze auto leeg staat. Op dat moment wisten we dat alleen nog niet.......
Het is zover. De motorzwever start, we kunnen nu backtracken op baan 28.