Het thermiekkaartje van voor 8 uur laat zien dat in de nabijheid van Gariepdam het weer marginaal is.
Honderd kilometer naar het noorden echter, wordt 5,5 meter stijgen verwacht. Ik plan een 500 km driehoek met als startpunt Petrusville,
een plaatsje halverwegen Douglas. Na acht uur kijk ik toch nog even op de meteosite en de situatie blijkt veranderd.
De grens van het mooie weer is opgeschoven, helemaal naar Douglas. Tja eerst 250 km naar Douglas dan een 500 driehoek en dan weer 250 km
terug naar gariepdam, dat lijkt me wat te veel van het goede. Bovendien moet je nog maar afwachten of het klopt.
Goede raad is duur. Een 300 km driehoek zou ook een mogelijkheid zijn en dan gevlogen vanaf Douglas. De records voor de 300 zijn:
15 meter 131 km/u, 18 meter 136 km/u en open klasse staat op 156 km/u. Het laatste record is van Gerrit Kurstjens, die het in
Zuid Afrika met een 26 meter spanwijdte Nimbus 4 vloog. Honderd zes en vijftig km/u zit er vandaag niet in,
maar die 131 en 136 zou eventueel te doen moeten zijn.
Krabbel ,krabbel,krabbel ,krabbel.... Ik ben omstreeks 11.00 uur gestart om een beetje op tijd bij Douglas te zijn.
Boven Gariepdam is het stijgen wel goed, maar onderweg zit de basis op 1200 m GND blauw, en 2 meter stijgen is wel het
beste wat er te vinden is. De computer is onbruikbaar omdat ik kennelijk de vorige dag de calibratie verziekt heb toen ik probeerde er
een keerpunt in te zetten zonder dat ik het scherm kon aflezen. Het apparaat geeft voortdurend 50 km/u tailwind en de variometer
geeft ongeveer de helft van de bohli aan. Vlak bij Douglas moet het goede weer beginnen maar dat blijkt ook al niet het geval.
3.5 meter stijgen is de beste bel die ik gehad heb als ik bij mijn startpunt aan kom. Het ziet er daar bovendien niet geweldig uit.
Zicht is slecht en de basis max 2300 m GND.
Leuke waarden hoor, daar niet van, maar een record vraagt wel iets betere condities. Wat te doen? Terug, of toch gewoon proberen.
Ik besluit om maar vanaf 2000 meter te starten en als ik niet meer dan drie meter stijgen vind tijdens de eerste steek, dan naar huis.
Zo gezegd zo gedaan. Na de start zit ik in no time op 600 m GND en besluit het eerste halve metertje te pakken en naar huis te gaan.
Bam! 5 meter rond naar 3400 meter GND!! En daarna was het mogelijk om bijna zonder te draaien op hoogte blijven.
De reissnelheid ligt nu rond de 190 km/u! Tjonge, als dat zo blijft..... en het blijft. Het tweede been is wel wat lastiger,
met iets lagere stijgwaarden maar echte problemen doen zich niet voor. Helaas was ik te laat met het
indrukken van de stopwatch, dus ik kan niet precies zeggen hoe snel het gaat, maar weet na de finish wel dat die driehonderd kilometer in
ongeveer 2 uur is afgelegd. Die twee records (15 meter en 18 meter klasse) zijn binnen! Terug naar Gariepdam. Na de finish gaan de condities direct weer naar beneden en tot aan het
thuisveld vind ik wederom niet veel meer dan 3 meter stijgen. Merkwaardig weer, maar de meteo moet vandaag wel een pluim hebben want alles klopte
vrijwel tot op de kilometer. Bij Gariepdam staan mooie wolkenstraten zover ik kijken kan naar het zuiden. Even denk ik; zal ik voor de aardigheid is een
duizend kilometer vol maken op z'n OLC's? Het is nog minstens twee uur thermisch en met die wolkenstraten vlieg je die resterende 200 km op je sloffen...
Ach, ik heb met Brigitte afgesproken ergens te gaan eten en dan wordt het veel te laat. Bovendien vlieg ik nooit OLC. Doelloos heen en weer
vliegen in de richting die er het beste uitziet is geen uitdaging en verveelt mij mateloos. Natuurlijk klinkt het leuk voor een kistje met
een 15 meter vleugel, maar de insiders weten wel beter. Landen, logger uitlezen, vlucht in SeeYou laden en.... - tijd 1 uur en 55 minuten bijna 158 km/u
voor de 300 km FAI driehoek. Het open klasse record van Gerrit heb ik dus ook gebroken!! Drie records in één vlucht, die nog wel zo weinig hoopvol begon.
Een stimulans om nooit vroeg op te geven....
13 januari 2013
Het lijkt een elektrisch golf karretje, maar het is het niet. 70 km/u geen probeem!
Mooie wolkjes boven het vlegveld. Foto genomen vanaf de nieuwe grillplaats.
Het is er dan toch van gekomen. De paal die op één van de eerste bladzijden van deze verslagen staat, heeft zijn toestand gewijzigd van geknakt naar gebroken. Pas als de stroom in Gariepdam uitvalt, wordt er iets aan gedaan. Dus...., mocht het enige tijd stil blijven van deze kant, dan weet U waar het aan ligt.