Ook al is de voorspelling slecht, we gaan toch maar vliegen.
Naar het noorden blijft de voorspelling goed maar rond Gariepdam wordt niet meer dan 3 meter stijgen verwacht.
Bovendien is het blauw thermiek met een basis van hooguit 2000 meter gnd.
eigenlijk was ik niet van plan om te
gaan vliegen, maar we staan al weer een dag aan de grond van wege lage basis en zwakke thermiek. als er dan mooie wolken
ontstaan in dat kleine gebiedje aan de noord oostkant van Gariep, dan is het toch zonde om het niet te proberen.
Vandaag waren we dus laat op het veld. Ik had een 100 km driehoek gepland met als startpunt 20 km oost van Gariep
om het eeuwige eerste blauwe stukje te ontlopen. Na de start bleek de meteo het bij het goede eind te hebben. 1,5 tot 2m/sec stijgen
naar 1200 meter. De wolkenbasis was zelfs niet te bereiken. Gewoon doorvliegen naar het startpunt, waar het langzaam steeds beter werd.
Om 10 minuten voor twee toch maar gestart op 1500 meter. De gekozen opdracht ligt zelden ideaal. Wat nooit gebeurde, gebeurde
vandaag. het wolken veld lag niet zoals gebruikelijk alleen maar 20 km naar het oosten, maar ook een kilometer of 15 naar het noorden.
De eerste tien kilometer dus geen stijgen en onder de wolken vond ik niet meer dan 2 meter. pas bij het keerpunt vond ik
een bel die uiteindelijk 4 meter gaf, maar die pikte ik egenlijk te laag op. De eerste 300 meter ging maar met 2 meter/sec en
ik had voor die bel ook nog om moeten vliegen. Finish, 40 minuten. te langzaam want het record staat op 162 km/u.
Nog en keer gestart. Dit keer op 1900 meter en de thermiek was ook sterk verbeterd. Het nare was echter dat
mijn computers het vertikken om opnieuw te starten. Bovendien waren de display's zo heet geworden dat ze er mooi egaal zwart uitzagen/
Na het eerste keerpunt lukte het niet om het tweede te programmeren. GEEN GPS! Dat haalt je lekker uit je concentratie en
de eerste helft van het tweede been ging dus goed de mist in. Toen ik uiteindelijk alles had geprogrammeerd bleek ik 40 graden van koers.
Computer nummer 1 zei me dat ik het tweede keerpunt passeerde en computer 2 wist te vertellen dat ik nog 7 kilometer te gaan had.
Wel alle duivels!!! In computer 2 stond het verkeerde keerpunt, dus op computer 1 verder. Maar die heeft bij mij geen glijpad.
Dan maar uit het hoofd. Dat ging uitstekend en ik kwam netjes 100 meter boven de laagste finish hoogte bij het finishpunt aan.
Eénmaal thuis bleek het eerste been met 171 km/u het derde met 186 km/u maar het tweede been met 131 km/u te zijn gevlogende
Snelheid gemiddeld 161,5 km/u. Vrijwel even snel als het oude record. Verder bleek dat ik door alle technische probleempjes
5 kilometer had omgevlogen op het tweede been. Tja, als ik dat niet gedaan had dan was het een dik record geweest op deze
eigenlijk bij de aanvang reeds verguisde dag.
Jammer, maar ik heb het helemaal zelf verprutst.
.
13 januari 2013
9 januari: een buienlijn strekt zich uit van Gariepdam tot aan Kuruman. Ongeveer 500 km. Op de grond staat een wind van 45 km/u met uitschieters en boven raporteerde één held die was gaan vliegen 88 km/u. Iets voor een super 2000 km doelvlucht. Wel jammer dat in de windrichting waarschijnlijk alleen nog maar een booreiland als landingsplaats zou kunnen fungeren
Deze springbok staat ons dagelijks op te wachten bij het hek dat toegang geeft tot het vliegveld. Links op de achtergrond bevinden zich de hangaars van de vliegclub.
De sleepvlieger werkt de checklist af bij de intersectie van baan 15/33. Op warme dagen met weinig wind lukt het vaak maar net om los te komen voor het einde van de baan.
Super weer! 6 meter stijgen en dat zat er echt. Waarom staan die twee zweefvliegtuigen daar geparkeerd? De reden is in deze foto niet makkelijk te vangen.... Wat denkt U van meer dan 70 km/u bovenwind?