25-12-2009

Iedereen prettige kerstdagen gewenst!!










Vandaag geen vliegdag. Niet vanwege de kerst, maar vanwege het weer. Hoewel behalve de wind  de condities niet slecht zijn, is het zinloos om vandaag records te gaan vliegen. De sterkte van de bovenwind is dusdanig (60-120 km/u) dat iedere poging vroegtijdig sneuvelen moet. Morgen verwachten we nog meer wind.....

Gisteren heb ik lang geaarzeld. de wind was hard boven (50 km/u) maar de thermiek werd op 5 a 6 meter per seconde geschat. Dat maak dan weer wat goed.
'sMiddags om 2 uur dan toch de knoop doorgehakt en een driehoek van 200 km gedeclareerd. Dat record staat op bijna 138 km/u in de 18 meter en op 143 km/u in de open klasse. Ook op de grond was de wind niet mis en het was geen pretje de kist van de hoezen te ontdoen. Alles wat je even niet goed vast had ging er als een haas vandoor. Hoezen petje en zelfs zonnebril moesten achtervolgd worden om ze weer onder appel te krijgen.
Maarja, de voorspelling was dat die wind rond drie uur in ieder geval "boven" af zou nemen. Dan kan je het je niet veroorloven om aan de grond te blijven en wellicht een mooie kans voorbij te laten gaan.

Dus, kist achter de auto en over de startbaan naar de baandrempel waar vandaan gestart wordt. Nog maar eens geinformeerd hoe het met de trekhaak van de Cessna was (zie hoofdpagina ASW20 gecrashed) maar iedereen verzekerde mij dat alles in orde was. Er waren ondertussen immers al weer een paar starts mee gemaakt!
Voor uit dan maar, parachute om en instappen. Tenminste dat was het plan.
Helaas kon ik mij been niet hoog genoeg optillen. Voor ik mij realiseerde wat er gebeurde klonk er een kreet en zag ik mensen aan beide zijden zich op de vleugels van de ventus storten, die zich niets aantrekkend van de 80 liter water in de tanks vast besloten was om zonder mij maar vast te vertrekken. Gelukkig werd het aantal mensen hem teveel zodat ik uiteindelijk toch de gelegenheid kreeg om te gaan zitten. Pfff, al weer goed afgelopen.
1 van de helpers kwam nog met mijn drinkwater zakken aanzetten (vergeten...) en de andere bracht voor de tweede maal mij petje terug. Erg aardige mensen hier.

Toen het motorvliegtuig vol gas gaf werd het eindelijk wat minder hectisch allemaal. Wel veel wind (65 km/u boven) maar daar hadden we het al over, bovendien merk je daar niet veel van als je vliegt. Rustig tot een uur of drie rondgecirkeld en toen op een hoogte van 2900 meter (4200 m msl) over de startlijn. Wind mee op het eerste been alleen weinig thermiek. Gelukkig stonden voor mij mooie cumulus wolkjes en ik schatte dat deze 50 km weg waren.
Het werden echter 80 km voordat ik de eerste boven het eerste keerpunt bereikte.
Daar moest ik helaas omdraaien zodat het weer eens een vluchtje werd "in het blauw".
Het tweede been ging tegen de wind in en schoot niet op. achteraf bleek ik hier toch nog 108 km/u gevlogen te hebben met een gemiddelde tegenwind component van 43 km/u. Helemaal niet slecht dus! Alles zou gaan afhangen van het laatste been. Toen ik aan zag komen dat ik te laag zou gaan finishen heb ik een kilometer of 10 voor de finish ten einde raad maar een bel van 2m/s
aangenomen. Fout, fout, fout, dan weet je natuurlijk bijna zeker dat je het niet gaat halen. Uiteindelijk kwam ik op 1 km voor de finish nog steeds te laag aan, maar vond daar wel die bel van 5 meter die me vlot op de juiste aankomsthoogte van 1900 meter bracht. Als ik die twee meter had laten schieten dan...... nouja, beginnersfoutje!

Het eerste been ging met 188, het tweede met 108, en het derde met 124. Dat leverde een snelheid op van 138 km/u wat welliswaar sneller was dan het oude record maar minder dan 1 km/u. Helaas is dat een eis voor een nieuw record, dus volgende keer beter! Bovendien, als die wind nu eens gaat liggen, dan zijn er snelheden van rond de 160 of meer mogelijk. Dus waar hebben we het over.

De landingsbaan lag goed in de wind zodat het enige probleem wat zich nog voordeed het in de hoezen pakken van de kist was.

Word vervolgd

Pagina:
1  2  3  4  5  7  8  9
De dam van Gariep
Vandaag wegens de harde wind maar iets anders gaan doen. Een uitstapje naar de stuwdam die hier ongeveer 3 km vandaan is.We hebben er al tientallen gezien maar het blijft imposant en je moet toch iets doen...
Een bordje op de stuwdam. Niet dat de tekst zo interessant is maar het blijft een leuk taaltje dat ZuidAfrikaans.
Foto van een klein gedeelte van het stuwmeer vanuit de Ventus. Veel spiegeling van mijn hemd in de kap. Volgende keer maar door het open raampje De dam bevindt zich in het meest rechtse hoekje van het meer.