Zweefvliegtuig breekt romp bij landing op Terlet

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2565
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Zweefvliegtuig breekt romp bij landing op Terlet

Bericht door Jan Ritsma » 18 jul 2020, 12:12

Vliegtuig is de PH-1637 ASK 21B wedstrijdkenteken KJ eigendom Kennemer zweefvliegclub.
https://www.kzc.nl/index.php?id=vloot
Zweefvliegtuig breekt vleugel bij landing op Terlet; inzittenden komen met de schrik vrij
ARNHEM - Een zweefvliegtuig is vrijdagmiddag op zweefvliegcentrum Terlet bij Arnhem een vleugel verloren. Bij de landing brak die af. Hulpdiensten rukten uit met onder meer een traumahelikopter.

Inzet van de trauma-arts bleek niet nodig. De inzittenden waren op eigen kracht uit het zweefvliegtuig gekomen en bleken na controle door ambulancepersoneel niet gewond te zijn. Het ongeluk gebeurde rond 15.15 uur.
Zie: https://www.gelderlander.nl/arnhem/zwee ... ~a3e3e5b3/

Afbeelding

Afbeelding

l_steenbrink
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Zweefvliegtuig breekt romp bij landing op Terlet

Bericht door l_steenbrink » 18 jul 2020, 22:24

Als iemand mij had verteld dat journalisten geen romp van een vleugel kunnen onderscheiden had ik dat niet geloofd. :ai:

Jan de Hulster
Berichten: 597
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Zweefvliegtuig breekt romp bij landing op Terlet

Bericht door Jan de Hulster » 19 jul 2020, 10:12

Een ASK 21 B.
De nieuwste generatie 21 type.
Een spiksplinter nieuw les zweefvliegtuig.

Heel bijzonder dat de staart afgebroken is.
Benieuwd wat de aanleiding is geweest.

l_steenbrink
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Zweefvliegtuig breekt romp bij landing op Terlet

Bericht door l_steenbrink » 19 jul 2020, 12:25

Jan de Hulster schreef:
19 jul 2020, 10:12
Een ASK 21 B.
De nieuwste generatie 21 type.
Een spiksplinter nieuw les zweefvliegtuig.

Heel bijzonder dat de staart afgebroken is.
Benieuwd wat de aanleiding is geweest.
Misschien heeft het iets te maken met een van die nieuwe ideeën die ze in de romp verwerkt hebben :)
Schleicher schrijft:
From ASK 21 to ASK 21 B

The result of careful further development is now called ASK 21 B. Without changing the basic character of the aircraft, we have implemented some new ideas and changes particularly in the fuselage.
Wat ze ook schrijven is dat ze de vering van het hoofdwiel verbeterd hebben en daarmee de kans op rugletsel verminderd is.
Dat blijkt hier wel goed te kloppen. Een wonder dat de heren zo goed er vanaf gekomen zijn.

https://www.alexander-schleicher.de/en/ ... /ask-21-b/

Plaats reactie