Ls4 Venlo crasht tijdens buitenlanding

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2535
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Ls4 Venlo crasht tijdens buitenlanding

Bericht door Jan Ritsma » 22 jun 2019, 08:36

PH-989 VR Venlo Eindhoven ZweefvliegClub.
Buitenlanding met schade, Rolladen-
Schneider LS 4, PH-989, Bracht
(Duitsland), 30 juni 2018
Een eenpersoons Nederlands geregistreerd
zweefvliegtuig was van zweefvliegveld Venlo vertrokken
voor een overlandvlucht boven Duits grondgebied. Op
een bepaald moment verloor het toestel hoogte en ging
de piloot vanaf een hoogte van circa 700 meter uitkijken
naar buitenlandingsmogelijkheden. Hij bleef echter ook
zoeken naar thermiek om alsnog Venlo te kunnen
bereiken. Aangezien het zweefvliegtuig daarna nog meer
hoogte verloor, besloot de piloot uiteindelijk een
buitenlanding te maken. Hij koos hiervoor een veld uit in
de nabijheid van Bracht (Duitsland).
Toen de piloot richting het door hem gekozen
buitenlandingsveld vloog, voelde hij op een hoogte van
150 à 200 meter enige thermiek en trachtte alsnog
hoogte te winnen. Toen dit niet lukte vloog hij vervolgens
rechtstreeks naar het uitgekozen veld. Hij vloog geen
circuit omdat hij daarvoor inmiddels te laag vloog. Bij de
rand van het landingsveld realiseerde hij zich dat hij het
wiel nog niet naar beneden had geselecteerd. Hij moest
de hendel enkele keren op en neer bewegen voordat het
wiel daadwerkelijk uit ging en vergrendeld was. Het
gevolg was dat de piloot over het veld vloog en in het
daarachterliggende aspergeveld moest landen. De
landing vond uiteindelijk onder een hoek van circa 15
graden ten opzichte van de aspergebedden plaats. Het
zweefvliegtuig maakte een grondzwaai waarbij de staart
afbrak. De piloot bleef ongedeerd.
De piloot was in het bezit van een Glider Pilot Licence en
had een totale vliegervaring van 203 uren (746 starts),
waarvan 52 uren (171 starts) op het betrokken type. In de
3 maanden voor het ongeval had hij 25 uren (47 starts)
gemaakt.
Dit voorval benadrukt het belang van het vliegen van een
circuit nadat de definitieve veldkeuze is gemaakt voor een
buitenlanding.
De Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung (BFU) heeft
besloten geen onderzoek te doen naar dit ongeval.
Classificatie: Ongeval
Referentie: 2018063
Zie: https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/1 ... rtaal-2019

Plaats reactie