Kwartaalrapport OVV

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2523
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Kwartaalrapport OVV

Bericht door Jan Ritsma » 21 dec 2018, 09:30

De OVV heeft de kwartaalrapportage van het derde kwartaal gepubliceerd, met daarin 4 incidenten waarbij zweefvliegers zijn betrokken.

2018Q3, pagina 5, Botsing in de lucht ASW20 en Reims F172 Borken, Duitsland
2018Q3, pagina 6, Bijna-botsing, ASK 21 en Embraer 190/195, Meschede (Duitsland)
2018Q3, pagina 6, Neergestort, Schempp Hirth Janus B, Savoie Curiennes (Frankrijk)
2018Q3, pagina 11, Schade aan linkervleugelligger SZD51-1, Junior, PH1006, Larserveld (update)

Jan de Hulster
Berichten: 589
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Kwartaalrapport OVV

Bericht door Jan de Hulster » 28 dec 2018, 10:54

Deze van de SZD 51 heeft een interessant (algemeen) advies:

Na een vlucht van ruim een uur besloot de piloot enkele loopings uit te voeren. Op dat moment bevond het
zweefvliegtuig zich op een hoogte van circa 700 meter.De piloot verklaarde dat hij de snelheid opvoerde tot 180
km/uur en geleidelijk met de looping begon. De eerste looping verliep zonder bijzonderheden. De piloot begon
toen op dezelfde manier aan een tweede looping.

Tijdens het laatste deel van de tweede looping, toen het zweefvliegtuig weer horizontaal vloog, hoorde de piloot achter hem een harde knal.

De piloot had het zweefvliegtuig nog steeds volledig onder controle en vloog een alternatief circuit voordat hij veilig landde.

Een inspectie na de vlucht toonde aan dat de onderzijde van de achterlijst van de linkervleugel gescheurd was,
dichtbij het uiteinde van de met glasvezel versterkte plastic (GFRP) ligger. Uit nader onderzoek bleek dat de scheur al aanwezig was voordat het voorval plaatsvond. Het aluminium inzetstuk in de vleugelligger was losgeraakt van het GFRP-materiaal, waardoor er een zekere speling ontstond die leidde tot grote plaatselijke spanningen in de ligger.


Het is waarschijnlijk dat de ligger het uiteindelijk begaf door de hoge belasting aan het einde van de looping. De oorzaak van het losraken van het aluminium inzetstuk kon niet met zekerheid worden vastgesteld.
De Onderzoeksraad heeft een dag na het voorval de Poolse burgerluchtvaartautoriteit geïnformeerd.
In samenwerking met deze autoriteit werkt Allstar PZL Glider (als houder van het typecertificaat) momenteel aan een supplement bij het Handboek voor Technisch Onderhoud waarin inspecties worden vastgesteld voor de adhesie van het aluminium inzetstuk in de vleugelligger(s).
Daarnaast wordt gewerkt aan een
Service Bulletin, waarin wordt aangegeven dat dezelfde inspecties zouden moeten worden uitgevoerd bij alle zweefvliegtuigen die te maken krijgen met harde landingen en/of grondzwaaien.

Ten tijde van de publicatie van dit rapport waren noch het supplement noch het Service Bulletin gereed.

Plaats reactie