Tekorten bij de KNVvL

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Tekorten bij de KNVvL

Bericht door Jan Ritsma » 02 nov 2022, 09:30

Mijn oog viel, in het KNVvL forum, op het volgende draadje: https://www.zweefportaal.nl/main/forum/ ... post_32956.

Het gaat over financiële tekorten en uitgaven aan de kernploeg.
Zoals iedereen weet is mijn lidmaatschap van de KNVvL onder meer opgezegd omdat ik kritische vragen stelde en daarmee vrijwilligers in diskrediet bracht. Ik heb dan ook geen recht meer om de begroting van de KNVvL op te vragen, maar als iemand zo goed wil zijn mij deze te sturen dan houd ik mij aanbevolen.

Vroeger, rond 2007, stond er op de website van de CW&S een verantwoording van de uitgaven aan de kernploeg.
Dat was zover ik mij herinner de laatste keer. Omdat later werd beloofd deze verantwoording over de volgende jaren voort te zetten, vroeg ik tien jaar later (!) hoever men daarmee was. de reactie was dat de CW&S wel iets beters te doen had dan de leden een verantwoording van hun uitgaven te presenteren. De belofte verdween geruisloos van de website van de KNVvL (CW&S).
In 2007 ging het al om bedragen van rond de 100.000,- Euro...... Dat zal nu niet minder geworden zijn.

Veldhuizen schrijft in het boven aangehaalde draadje:
Zweefvliegen is voor ieder lid hobby. En elk lid moet die hobby zelf betalen. Dat geldt ook voor wedstrijdvliegers. Ik zie niet in waarom ik zou moeten bijdragen aan de WK deelname van een willekeurig lid en crew. Dus meedoen aan het WK heeft mijn sympathie, maar bekostig het als deelnemer vooral zelf.
Dat is ook mijn mening.

Zweefvliegen is geen eerste levensbehoefte en als je het niet betalen kan moet je een andere hobby kiezen. Toch zijn er telkens weer mensen die dat een verachtelijke mening vinden. Dat mag natuurlijk, maar wat mijns inziens niet mag is dat vaders/moeders/broers/etc., zich nestelen op sleutelposten van stichtingen en diverse besturen van de KNVvL en meebeslissen wie er in de kernploeg geschoven worden en daarmee van grote bedragen voorzien worden. Een voorbeeld hiervan is een junior die eerst tegen de regels in een heel jaar de beschikking kreeg over een kist van de stichting zweefvliegevenementen Nederland. Toen de junior geen junior meer was verhuisde zijn moeder die in het stichtingsbestuur zat, met hem mee naar de CW&S evenals een ander bestuurslid van de voornoemde stichting. Daar is hier nog iets over te lezen:
viewtopic.php?f=5&t=1692&p=7438&hilit=frouwke#p7438

en hier: viewtopic.php?f=5&t=1687&p=7436&hilit=frouwke#p7421

De stichting verkeerde continue in financiële nood, maar sinds de oud stichtingsbestuurders in CW&S en afdelingsbestuur zweefvliegen zitten schijnt dat te zijn opgelost. De KNVvL betaalt een som geld aan de stichting.
Wie zitten er nu in het afdelingsbestuur zweefvliegen? Ik heb geen idee. Daar was vroeger een lijst van namen te vinden, inclusief foto (!), op zweefportaal (afdeling zweefvliegen website). Van de oorspronkelijke plek is die lijst verdwenen en ergens anders heb ik hem nog niet gevonden.

Als er geen openheid gegeven wordt, wordt het altijd en overal tijd om achterdochtig te worden.
Feit is, dat er mensen op kosten van andere zweefvliegers zweefvliegen. Feit is dat er erg veel geld omgaat in de kernploeg en feit is dat dit zo ondoorzichtig mogelijk wordt gehouden.

Zie een uitspraak van Sieb Goozen:
viewtopic.php?f=5&t=445&p=2901&hilit=frouke#p2902

member-only
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 okt 2009, 09:48

Re: Tekorten bij de KNVvL

Bericht door member-only » 02 nov 2022, 11:18

Jan Ritsma schreef:
02 nov 2022, 09:30
Wie zitten er nu in het afdelingsbestuur zweefvliegen? Ik heb geen idee. Daar was vroeger een lijst van namen te vinden, inclusief foto (!), op zweefportaal (afdeling zweefvliegen website). Van de oorspronkelijke plek is die lijst verdwenen en ergens anders heb ik hem nog niet gevonden.
Hallo Jan,

Volgens mij bedoel je deze lijst?:
https://www.knvvl.nl/zweefvliegen/organisatie
Inclusief foto's.

Hier staat o.a.:
Het ABZ vertegenwoordigd de afdeling Zweefvliegen op verschillende plekken binnen de KNVvL en de voorzitter heeft zitting in het Voorzittersoverleg, een adviescommissie van het hoofdbestuur.

Van links naar rechts: Sijmen de Vries (voorzitter), Evert Jan Zwolsman (Instructie, gDTO), Noah Verhoef (Veiligheid, Kunstzweefvliegen), Tom Bunck (Technische Zaken), Jan Brouwer (penningmeester)

De afdeling Zweefvliegen krijgt daarnaast professionele ondersteuning vanuit het KNVvL verenigingsbureau.

Ronald de Vries - Secretariaat Zweefvliegen
Frank Schellenberg - Accountmanager Zweefvliegen
Frouwke Kuijpers - gDTO

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Tekorten bij de KNVvL

Bericht door Jan Ritsma » 02 nov 2022, 18:14

Ja, die lijst bedoel ik.
Die zocht ik te vergeefs op: https://www.zweefportaal.nl/main/articl ... ticle_id=3
Waar hij altijd stond,.
Bedankt.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Tekorten bij de KNVvL

Bericht door Jan de Hulster » 03 nov 2022, 10:54

De penningmeester stopt er einde jaar mee.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Tekorten bij de KNVvL

Bericht door Jan Ritsma » 03 nov 2022, 19:59

Jan de Hulster schreef:
03 nov 2022, 10:54
De penningmeester stopt er einde jaar mee.
Werkelijk?
Nouja, het is de eerste niet...
De KNVvL krijgt steeds meer weg van de SZT........

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: Tekorten bij de KNVvL

Bericht door Kerstens » 10 feb 2023, 21:14

Jan de Hulster schreef:
03 nov 2022, 10:54
De penningmeester stopt er einde jaar mee.
Die worden bij de knvvl toch voor 2 jaar benoemd?


Voor mn gevoel vertrekken ze aan de lopende band voordat voordat ze de termijn uit zitten. Maar het kan zijn dat ik afdelings en hoofdbestuur door elkaar haal.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Tekorten bij de KNVvL

Bericht door Jan de Hulster » 04 mar 2023, 03:30

Uit een goede informatieve bron vernam ik net dat de KNVvL voor het HB nog steeds een penningmeester zoekt.

Plaats reactie