Twee Nederlandse zweefvliegers dood na botsing boven Duitsland

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Twee Nederlandse zweefvliegers dood na botsing boven Duitsland

Bericht door Jan Ritsma » 11 jul 2020, 22:20

Een van de twee vliegtuigen is de PH 1033. De gegevens van dit vliegtuig zijn te vinden op de site van Herman Dekker.

PH-1033 Glaser-Dirks DG-300 Elan 3E38
4910 HB-1734
08.07.1994 R.H.J. Oerlemans, Zwolle; A. Seyler; O. Seyler.
Beide mede-eigenaren niet op BvI vermeld.
00.00.200# R.H.J. Oerlemans, Zwolle (6.9.2012 Hattem); P. Schellenberg.
Mutatie en mede-eigenaar niet op BvI vermeld.
Twee Nederlanders zijn om het leven gekomen toen hun zweefvliegtuigen tegen elkaar botsten en neerstortten in de buurt van het Duitse Haltern am See.

Een van de slachtoffers is een 29-jarige man die lid was van Aero Club Salland. Hij was 's ochtends vertrokken vanaf het vliegveld bij Lemelerveld.

De toestellen stortten aan het begin van de middag neer, op een paar honderd meter van elkaar. Het ongeluk was boven een landelijk gebied op enkele tientallen kilometers van de Nederlandse grens.

Een van de slachtoffers lag volgens de Duitse omroep WDR naast zijn vliegtuig. De andere zweefvlieger werd na een zoektocht even verderop gevonden.

De Duitse autoriteiten onderzoeken de oorzaak van de botsing.
https://nos.nl/artikel/2340369-twee-ned ... sland.html

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

orange800
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2011, 15:46

Re: Twee Nederlandse zweefvliegers dood na botsing boven Duitsland

Bericht door orange800 » 12 jul 2020, 02:00

De ander is de PH-1282 LS4b

PH-1282
https://aviation-safety.net/wikibase/237822

PH-1033
https://aviation-safety.net/wikibase/237821

Uit de ads-b data kun je zien dat de PH-1033 eerst Venlo heeft gerond en daarna richting Borkenberge vliegt waarna hij nog een keerpuntje bij Lüdinghausen pakt.

Bij Borkenberge komen PH-1282 en de PH-1033 elkaar tegen, nadat de PH-1033 Lüdinghausen heeft gerond vliegt ook de PH-1282 richting dat keerpunt echter de PH-1282 vliegt een klein beetje door en keert om bij Nordkirchen, daarna vliegen ze achter elkaar terug langs Borkenberge, grofweg hetzelfde pad.
Afbeelding

De laatste keer dat er een mid-air plaatsvond met 2 Nederlandse zweefvliegtuigen en dodelijke afloop, dan kom je terecht op 11 april 1976 in de buurt van Malden.

http://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/19 ... 11.04.1976
Laatst gewijzigd door orange800 op 18 jul 2020, 00:03, 6 keer totaal gewijzigd.

Frank
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 mei 2019, 08:49

Re: Twee Nederlandse zweefvliegers dood na botsing boven Duitsland

Bericht door Frank » 12 jul 2020, 08:11

Volgens mijn laatste informatie was de PH-1033 sinds december 2019 eigendom van de 29 jarige Lars Berendes, lid van zweefvliegclub Salland.
De PH-1282 was van de Gooische Zweefvliegclub maar is verkocht in januari 2020.
Nederlandse zweefvliegers omgekomen bij botsing boven Duitsland: bewoners hoorden harde knal
TWEE NEDERLANDSE DODENBij een botsing tussen twee Nederlandse zweefvliegtuigen boven het Duitse Dülmen, zo'n 50 kilometer over de grens bij Winterswijk, zijn beide vliegers vanmiddag om het leven gekomen. Dat heeft de brandweer bevestigd tegenover Duitse media. Een van de slachtoffers is een man van eind twintig.

16:52 Laatste update: 22:24 20
Het ongeluk gebeurde aan het begin van de middag in een dunbevolkt gebied met boeren en landerijen tussen Dülmen en Lüdinghausen. ,,Enkele bewoners en passanten hoorden omstreeks 13.40 uur een harde knal in de lucht en zagen daarna twee zweefvliegtuigen neerstorten’’, zegt een politiewoordvoerster tegen deze site. De toestellen kwamen terecht in een veld aan de rand van een bos.

De wrakstukken met Nederlandse registratienummers liggen een paar honderd meter van elkaar verwijderd. Reddingswerkers troffen een van de zweefvliegers aan bij het wrak van zijn toestel, het andere slachtoffer werd pas later gevonden. Hij had blijkbaar nog geprobeerd zich uit het toestel te bevrijden. Politieagenten en leden van de vrijwillige brandweer vonden zijn lichaam zo'n 200 meter van de crashplek verwijderd in het bos.

Omdat in het begin niet duidelijk was hoeveel inzittenden zich in beide toestellen bevonden, werd een uitgebreide zoekactie opgestart. Daarbij trokken de politieagenten en brandweerlui in een menselijke keten door het bosgebied en aangrenzende veld. Daarbij kregen ze vanuit de lucht ondersteuning van een politiehelikopter.

Salland
De club van een van de slachtoffers, Aero Club Salland, bevestigt het tragische ongeval van hun lid. Volgens bestuurslid Niels Reimink ging het om een 29-jarige zeer ervaren vlieger, die al vanaf zijn tienerjaren vloog.

Hij probeerde volgens Reimink vandaag een zogeheten overlandvlucht te maken. ,,Voor ons is het de sport om zonder motor een zo’n grote mogelijke afstand af te leggen. Dan kan het gaan om 300 tot 400 kilometer. Dat probeerde ons lid vandaag te doen.’’

Het andere slachtoffer was geen bekende van de club in Overijssel, maar diens toestel is ook uit Nederland afkomstig.

Over de toedracht van de botsing is nog niets bekend. ,,De Duitse federale dienst voor onderzoek naar vliegtuigongevallen is onderweg naar de bewuste plek’’, aldus de politiewoordvoerster. Evenmin is volgens haar duidelijk of de twee zweefvliegers wilden landen op het nabijgelegen vliegveldje.

Volgens de luchtverkeersleiding van vliegveld Borkenberge was daarvan geen sprake. ,,Indien ze dat hadden gewild dan zouden ze wel contact hebben gezocht en zich aangemeld hebben en dat deden ze niet’’, zegt een van de luchtverkeersleiders. Op het vliegveldje bevindt zich ook een zweefvliegclub maar bezoek uit Nederland is volgens hem niet gebruikelijk. ,,Ik heb hier nog nooit Nederlandse zweefvliegers zien landen. Wel af en toe eens een sportvliegtuigje.’’

‘Ongelukken zijn hoogst uitzonderlijk’
De weersomstandigheden vanmiddag waren volgens hem goed. ,,Enkele leden van onze zweefvliegclub waren eveneens in de lucht. Geen van hen kreeg iets mee van het ongeluk. Wij evenmin’’, aldus de functionaris.

Bij de Aero Club Salland snappen ze niet hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren. ,,Het is hoogst uitzonderlijk dat er überhaupt een ongeluk met een zweefvliegtuig gebeurt’’, zegt Reimink. ,,En dat er twee zweefvliegtuigen op elkaar knallen is nog uitzonderlijker.’’

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee Nederlandse zweefvliegers dood na botsing boven Duitsland

Bericht door Jan Ritsma » 13 jul 2020, 08:32

In middels zijn de namen van de vliegers bekend.
Het gaat om Sjors van Loon (25) lid Amsterdamse club voor zweefvliegen en Lars Berendes (29) lid Aeroclub Salland.
Bij de Aeroclub Salland valt de verslagenheid niet te beschrijven. Zaterdag kwam hun Lars Berendes (29) om in een bizarre botsing boven Duitsland met een andere vlieger Sjors van Loon (25). Het enige wat ze nu kunnen is bij elkaar zijn, daar, op de club.
Lees verder: https://www.tubantia.nl/hellendoorn/ver ... ~a9bed6be/

Zie ook: https://www.destentor.nl/salland/aero-c ... ~ad0e4fdd/

Afbeelding

orange800
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2011, 15:46

Re: Twee Nederlandse zweefvliegers dood na botsing boven Duitsland

Bericht door orange800 » 26 jul 2020, 15:09

FYI,

Inzake de aanwezigheid van FLARM.

Afbeelding

Forum waar ik dit aantrof:
https://www.flightforum.ch/board/topic/ ... n-absturz/

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Twee Nederlandse zweefvliegers dood na botsing boven Duitsland

Bericht door Jan Ritsma » 29 sep 2020, 10:44

Inmiddels heeft de BFU over dit tragische ongeval een uitgebreid tussenrapport gepubliceerd.
Zie: http://www.zweefvliegenonline.nl/files/ ... 020-07.pdf

Bij mij roept dit rapport vraagtekens op.
De DG 300 trok op en botste met de boven hem vliegende Ls4.
Toch had de DG schade aan de onderzijde, afkomstig van de zijkant van de romp van de Ls4

Het verhaal over de parachute van de Ls4 is bizar.
Die werd 140 meter van de vlieger op de grond gevonden.
De beengordels waren open, de borstgordel gesloten.
De handgreep van het ripcord bevond zich nog in de houder.

Parachute onderweg naar de grond verloren omdat de beengordels niet vast zaten en dat alles terwijl ook de chute niet was getrokken?!

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Twee Nederlandse zweefvliegers dood na botsing boven Duitsland

Bericht door Jan de Hulster » 13 jan 2024, 12:47

In december 2023 heeft de BFU een groot rapport gepubliceerd.
(Dus ca. 3.5 jaar na het voorval.)

Link: https://www.bfu-web.de/DE/Publikationen ... onFile&v=2

Plaats reactie