Sportlicentie FAI niet meer gekoppeld aan KNVvL-lidmaatschap

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Sportlicentie FAI niet meer gekoppeld aan KNVvL-lidmaatschap

Bericht door Jan Ritsma » 03 mei 2019, 12:06

Volgens de KNVvL web-pagina wordt een sportlicentie alleen uitgereikt aan een KNVvL lid van de betreffende afdeling.

(NB 12 mei 2019 De KNVvL heeft dit inmiddels aangepast zonder daar ruchtbaarheid aan te geven.
Met de wayback machine kan je aantonen dat op 24 april er een heel andere versie stond)

Deze webpagina blijkt te zijn verouderd. Tijdens gerechtelijke procedures heeft de KNVvL aangegeven dat een sportlicentie ook zonder KNVvL-lidmaatschap door de KNVvL wordt afgegeven. Goed nieuws voor die leden die slechts uitsluitend lid waren omwille van deze licentie en daarmee de jaarlijkse kostenpost "KNVvL" mogelijk kunnen halveren. Op dit moment hanteert de KNVvL voor deze licentie nog een prijs van 50 Euro, het vijfvoudige van wat een KNVvL lid moet betalen. Deze prijsstelling zal door mij meegenomen worden in de gerechtelijke procedure die nog tegen de KNVvL loopt omdat hier mogelijk onredelijk gebruik wordt gemaakt van een monopolie positie. Desondanks kan de nu op tafel liggende mogelijkheid sommige zweefvliegers veel kosten besparen. :muziek:

Op mijn vraag aan de ledenservice hoe de KNVvL aan deze prijsstelling komt werd tot op heden geen antwoord gegeven. Als dat nog mocht komen dan publiceer ik dat uiteraard nog hier. Opgemerkt zij nog dat de prijsstelling voor bijvoorbeeld het verlengen van een brevet, voor "niet leden" slechts een factor 1,85 hoger is en niet een factor 5!

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Sportlicentie FAI niet meer gekoppeld aan KNVvL-lidmaatschap

Bericht door Jan de Hulster » 04 mei 2019, 18:07

Dit lezende neem ik aan dat je probleem met FAI records voor 100 % is opgelost in principe?
Ook de records die je mogelijk in januari 2019 nog hebt gevlogen?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Sportlicentie FAI niet meer gekoppeld aan KNVvL-lidmaatschap

Bericht door Jan Ritsma » 05 mei 2019, 05:26

Jan de Hulster schreef:
04 mei 2019, 18:07
Dit lezende neem ik aan dat je probleem met FAI records voor 100 % is opgelost in principe?
Ook de records die je mogelijk in januari 2019 nog hebt gevlogen?
Hi Jan, nee, de problemen zijn verre van opgelost, maar ik kan/mag/wil daar nu nog niet op ingaan omdat er sprake is van een bodemprocedure.

Frank
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 mei 2019, 08:49

Re: Sportlicentie FAI niet meer gekoppeld aan KNVvL-lidmaatschap

Bericht door Frank » 06 mei 2019, 09:01

Toch maar even lid geworden van dit forum. Nergens op deze wereld kan je een sportlicentie krijgen zonder lidmaatschap van de liga en nu gaat de knvvl sportlicenties uitgeven aan zweefvliegers die geen lid zijn?
En dat alleen maar om iemand niet als lid aan te hoeven nemen begrijp ik. Kan je hier spreken van in je eigen voet schieten?

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Sportlicentie FAI niet meer gekoppeld aan KNVvL-lidmaatschap

Bericht door Jan de Hulster » 07 mei 2019, 23:40

Frank schreef:
06 mei 2019, 09:01
Toch maar even lid geworden van dit forum. Nergens op deze wereld kan je een sportlicentie krijgen zonder lidmaatschap van de liga en nu gaat de knvvl sportlicenties uitgeven aan zweefvliegers die geen lid zijn?
En dat alleen maar om iemand niet als lid aan te hoeven nemen begrijp ik. Kan je hier spreken van in je eigen voet schieten?
Nee, mij lijkt het een logisch gevolg als de KNVvL iemand niet meer als standaard zweefvlieglid wil hebben.
Dan moet de KNVvL wel de standaard koppeling tussen het lidmaatschap en FAI sportlicentie gaan verbreken.
(Omdat de KNVvL blijkbaar de enige organisatie in Nederland is die sportlicenties mag uitgeven t.b.v. o.a. FAI brevetten)

(De sportlicentie kon je immers als standaard KNVvL zweefvlieglid lid apart voor 10 Euro bij nemen indien gewenst.)


En dat is dan blijkbaar per 1 mei 2019 gerealiseerd....de mogelijkheid om een losse sportlicentie tbv FAI en andere brevet prestaties te verkrijgen.
De prijs is wel wat hoog, die 50 Euro. 25 Euro lijkt redelijker.

Frank
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 mei 2019, 08:49

Re: Sportlicentie FAI niet meer gekoppeld aan KNVvL-lidmaatschap

Bericht door Frank » 19 mei 2019, 07:37

Volgens mij is het afgeven van een sportlicentie aan niet leden in strijd met het huishoudelijk reglement, artikel 1.6. Als iemand bezwaar maakt bij het bestuur, zal de licentie ingetrokken moeten worden.
6. FAI-brevetten en –sportlicenties voor een bepaalde luchtsport kunnen worden afgegeven aan
leden die zijn ingedeeld bij de betreffende afdeling. Een sportlicentie kan betrekking hebben op
meer dan één luchtsport.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Sportlicentie FAI niet meer gekoppeld aan KNVvL-lidmaatschap

Bericht door Jan de Hulster » 19 mei 2019, 09:21

De KNVvL zal toch niet zo onhandig zijn om in strijd met het KNVvL huishoudelijk reglement een sportlicentie te verstrekken aan een NIET lid van enige afdeling van de KNVvL?

Art 103 in dat huishoudelijk reglement geeft het KNVvL -hoofdbestuur- een uitweg route /mogelijke verklaring lijkt het.....

Plaats reactie