To zover is er weinig mis, maar hij vervolgde met een toelichting op het controleren van de snelheid:Na het BOKS (Bijprikken,Ontkoppelen,Kleppen checken, en Snelheid controleren) ezelsbruggetje kan je afhankelijk van de hoogte een bocht inzetten of rechtuit landen.
Ik weet niet aan hoeveel mensen hij deze "kennis" in de afgelopen twintig jaren van zijn instructeurschap heeft overgedragen.Zodra het vliegtuig een stand heeft bereikt die gebruikelijk is bij een normale vliegsnelheid, dan is op dat moment de snelheid die bij die stand hoort ook feitelijk bereikt. De snelheidsmeter ijlt nu eenmaal na en je hoeft dus met het inzetten van een bocht niet te wachten tot deze een veilige snelheid aanwijst.
Ik weet wel dat het niet waar is en aanleiding kan geven tot dodelijke ongevallen.
Een feit is, dat een snelheidsmeter in de praktijk niet of nauwelijks naijlt. De snelheid van het vliegtuig ijlt echter significant na op de aangenomen stand van het vliegtuig. Het inzetten van een bocht terwijl het vliegtuig wel de juiste stand heeft, maar de snelheidsmeter een nog te lage snelheid aangeeft kan bij sommige typen zweefvliegtuigen een niet meer op tijd te herstellen tolvlucht veroorzaken. Wat dat voor de inzittende(n) betekent hoef ik niet uit te leggen.
Wellicht schud ik enkele mensen wakker.