ADS-B project

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

ADS-B project

Bericht door Webmaster » 10 nov 2011, 12:39

Op een ander forum werd ik attend gemaakt op deze ADS-B ontvanger bouwdoos.
Omdat de specificaties veel belovend waren en alles open source is, heb ik er direct één besteld. Bij mijn bestelling ging het om de uitvoering met twee ontvangers. Vorige week kwam alles binnen. De bouwdoos was compleet en alles zag er zeer verzorgd uit.

In het Zweefvliegenonline lab. bleek dat de aanbieder niet teveel belooft. Alles werkt keurig en op een 20 cm antennetje opgesteld in de huiskamer bleek Planeplotter (een programma wat voor € 25,- op internet verkrijgbaar is) in een testopstelling direct maar liefst 14 vliegtuigen weer te geven. De range liep van Dusseldorf tot Leeuwarden en van Brussel tot een twintigtal kilometer buiten de kust bij den Helder. Onnodig te vermelden dat met een staafantennetje op het dak een dramatische verbetering in de ontvangst te verkrijgen is.

Mensen die zelf ADS-B willen ontvangen hebben hier een betere ontvanger aan dan de standaard in de schops verkrijgbare units waar ook nog eens beperkingen zijn aangebracht om zogenaamde veiligheidsredenen.

De foto's hier onder geven een kijkje tijdens de bouw van de ontvanger. Deze versie bestaat uit twee complete ADS-B ontvangers met een microcontroller voor het decoderen en aanbieden van de datastreams.
IMG_2536.jpg
(31.04 KiB) 4914 keer gedownload
IMG_2534.jpg
(20.89 KiB) 4914 keer gedownload
IMG_2525.jpg
(28.89 KiB) 4914 keer gedownload
IMG_2523.jpg
(42.93 KiB) 4914 keer gedownload
IMG_2522.jpg
(51.78 KiB) 4914 keer gedownload

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 13 nov 2011, 10:52

Voorbeeldje van het bereik.
Beast ontvanger met een 30 cm lange vertikale antenne, opgesteld te Apeldoorn in het midden van een zich op de begane grond bevindende huiskamer, op tafel.

Eén plot die zich ver buiten beeld in de buurt van frankfurt bevond staat er onder. Mij onbekend vliegtuig op FL500. Geen gewone verkeerskist dus. Zal iets militairs zijn.
beast.jpg
(70.39 KiB) 4783 keer gedownload
hoog.JPG
(8.85 KiB) 4839 keer gedownload

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: ADS-B project

Bericht door Peter » 14 nov 2011, 12:07

Leuk project :tup: Is dat bedoeld voor de radarpagina?
Voor minder dat 300 euro per ontvanger kan je bij kennissen door heel NL steunstations aanleggen die over internet uit te lezen zijn.
Dan heb je een prima dekking met 4 van die dingen. Wat doe je met die tweede ontvanger in het zelfde doosje?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 15 nov 2011, 14:03

Peter schreef:Leuk project :tup: Is dat bedoeld voor de radarpagina?
Voor minder dat 300 euro per ontvanger kan je bij kennissen door heel NL steunstations aanleggen die over internet uit te lezen zijn.
Dan heb je een prima dekking met 4 van die dingen. Wat doe je met die tweede ontvanger in het zelfde doosje?
Ja, deze set is inderdaad voor de radarpagina. Alles is nog experimenteel, maar ziet er erg veelbelovend uit.
We zijn op dit moment erg druk met het proberen van verschillende antennes. Daar valt erg veel winst te behalen.
Het nadeel van een staafantenne is dat hij in alle richtingen even sterk ontvangt. Het mooiste zou zijn dat de antenne alleen zweefvliegtuigen zou ontvangen en dan nog het liefst in één bepaalde sector. Dat is te bereiken door een staafantenne met een Yagi antenne te combineren. Door een staafantenne te construeren met een erg hoge versterking snijdt het mes aan twee kanten.
Het bereik wordt flink opgevoerd en de cone of silence wordt veel groter. Populair gezegd wordt het horizontale bereik groter en het vertikale bereik kleiner. Hoogvliegende vliegtuigen worden daardoor benadeeld ten opzichte van ver weg en laag vliegende vliegtuigen en dat is precies wat we nodig hebben. Zweefvliegtuigen vliegen immers relatief laag en verkeersvliegtuigen hoog. Op die manier kan je dus al aardig selectief zijn en storen de verkeerskisten de zwevers minder :cool:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 19 apr 2012, 22:12

Even een kleine update op het ADS-B project.
De hardware is gedeeltelijk klaar. Dat betekent een uitbreiding van het bereik Hoog vliegende vliegtuigen worden ontvangen van even voor Londen tot even voorbij Denemarken en van noord Frankrijk tor 100 km boven de waddeneilanden.
Nu de software nog... :)

Het onderstaande beeld is van Planeplotter en geeft een aardig beeld van het bereik. Ik heb nog steeds wat last van de (hoge) veluwe waardoor het bereik richting west beperkt is. Bij Hoogeveen worden nog vliegtuigen onder de 100m weergegeven, dus de vliegtuigen van de Nationale moeten ver, zo niet volledig te volgen zijn. Ik ben wel benieuwd hoeveel kisten het cruciale kabeltje tussen GPS en transponder hebben aangebracht, want alleen die zijn te zien.
beast2.jpg
(55.84 KiB) 4528 keer gedownload
ADS-B antenne.jpg
(33.05 KiB) 4490 keer gedownload

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 04 mei 2012, 14:58

Even een update, Op dit moment staat er een werkende versie van het glidertracking programma op zweefvliegen online. Via de link in de header van dit forum is het mogelijk alles te bekijken. Het is nog lang niet naar mijn zin, maar daar komt in de toekomst verandering in. Het plan is om het sterk uit te breiden.
Als nu iedereen een koppeling tussen zijn GPS en transponder maakt, dan wordt het echt interessant.
Van mensen die problemen hebben met het bekijken van de site hoor ik graag de bijzonderheden, want dan kan ik er wat aan doen.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: ADS-B project

Bericht door vanzomeren » 04 mei 2012, 23:17

Techniek is voor mij een black box en omdat ik niet zo technisch ben vind ik het erg knap wat je doet. Ik vrees alleen dat het alle inspanningen niet waard is want het grote-kabeltjes-topic-programma is mislukt. Dertig vliegtuigen met ADSB waarvan de meeste clubbakkies zijn bewijst dat. Als er bij de komende wedstrijden 5 deelnemers in alle klassen tesamen ADSB hebben dan mag je blij zijn. Zo kan je nooit een wedstrijd volgen en zelfs al had iedereen ADSB, dan geloof ik nog steeds niet dat er veel belangstelling voor is.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 12 mei 2012, 01:10

vanzomeren schreef:Techniek is voor mij een black box en omdat ik niet zo technisch ben vind ik het erg knap wat je doet. Ik vrees alleen dat het alle inspanningen niet waard is want het grote-kabeltjes-topic-programma is mislukt. Dertig vliegtuigen met ADSB waarvan de meeste clubbakkies zijn bewijst dat. Als er bij de komende wedstrijden 5 deelnemers in alle klassen tesamen ADSB hebben dan mag je blij zijn. Zo kan je nooit een wedstrijd volgen en zelfs al had iedereen ADSB, dan geloof ik nog steeds niet dat er veel belangstelling voor is.
Dat is wat pessimistisch. Er doen precies 10 ADSB vliegtuigen mee, en vandaag heb ik een kabeltje gemaakt dat voor nummer 11 moet zorgen ;) Voor de nationale wilde ik ook nog even SPOT intergreren, maar ik heb me bedacht. Updates van SPOT hebben een 10 minuten (!) sequense. Ik hoor graag hoe anderen er over denken. Zelf vind ik een kaartje met vliegtuigen waarvan de waarnemingstijden veel verschillen zinloos. Het is zelfs niet alleen zinloos maar ook erg ongewenst. Het overzicht is helemaal zoek en je zit feitelijk naar een situatie te kijken die nooit heeft bestaan, niet bestaat, en hoogst waarschijnlijk ook nooit zal bestaan. Op een andere trackingsite klik ik mij de vinger blauw om voortdurend de waarnemingstijd te ontdekken. die tijden lopen vaak uren uiteen. Mijn plan is om vliegtuigen die meer dan 1 minut geen data geven in het zwart weer te geven en na 10 minuten geheel te verwijderen. Het interesseert niemand waar een kist 10 minuten geleden of langer, zat. Als je een life systeem wil bieden dan moet je geen verouderde gegevens tonen. Met SPOT info er tussen wordt het een rommeltje.

Een mogelijkheid is om het aan de gebruiker de keus te laten en SPOT dus wel te implementeren met de mogelijkheid die kisten er uit te filteren...

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: ADS-B project

Bericht door l_steenbrink » 13 mei 2012, 08:36

Webmaster schreef: Voor de nationale wilde ik ook nog even SPOT intergreren, maar ik heb me bedacht. Updates van SPOT hebben een 10 minuten (!) sequense. Ik hoor graag hoe anderen er over denken. Zelf vind ik een kaartje met vliegtuigen waarvan de waarnemingstijden veel verschillen zinloos.
Daar ben ik het mee eens. Als je op een live trackingsite kijkt dan wil je ook live beelden zien. Voor glidertracking com heb ik mijn belangstelling verloren, omdat er niks van klopt. twee vliegtuigen die daar naast elkaar vliegen, blijken in werkelijkheid twintig kilometer van elkaar te zitten omdat de tijden enorm verschillen. Zweefvliegenonline geeft de werkelijkheid weer en daar gaat het voor mij om. Op glider tracking kijk ik nog nauwelijks, mede gezien het feit dat het daar vaak helemaal niet werkt.

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: ADS-B project

Bericht door Sieb » 13 mei 2012, 14:17

l_steenbrink schreef:
Webmaster schreef: Voor de nationale wilde ik ook nog even SPOT intergreren, maar ik heb me bedacht. Updates van SPOT hebben een 10 minuten (!) sequense. Ik hoor graag hoe anderen er over denken. Zelf vind ik een kaartje met vliegtuigen waarvan de waarnemingstijden veel verschillen zinloos.
Daar ben ik het mee eens. Als je op een live trackingsite kijkt dan wil je ook live beelden zien. Voor glidertracking com heb ik mijn belangstelling verloren, omdat er niks van klopt. twee vliegtuigen die daar naast elkaar vliegen, blijken in werkelijkheid twintig kilometer van elkaar te zitten omdat de tijden enorm verschillen. Zweefvliegenonline geeft de werkelijkheid weer en daar gaat het voor mij om. Op glider tracking kijk ik nog nauwelijks, mede gezien het feit dat het daar vaak helemaal niet werkt.
Ik denk ook dat bij wedstrijden de deelnemers er om tactische reden voor kiezen hun ADSB uit te zetten.... Ik zou mijn concurrenten absoluut niet willen laten weten waar ik zit en welke routes ik vlieg. Het werkt pas echt als je deelnemers verplicht om 1. met zijn allen tegelijk over de startlijn te gaan (zoals met zeilen) en 2. adsb te voeren met een directe (dus geen vertraging) weergave van positie/koers/hoogte.... De vraag is dan alleen of het niet 1 grote rugzakvliegerij wordt waarbij de veiligheid naar mijn mening wel eens in het geding kan gaan komen. Wellicht ook een idee om weer eens een ouderwetse wedstrijd te organiseren met alleen kaart en keerpuntcamera met ontkoppelde final glide computer etc. Kijken wie het nog echt kan....

Plaats reactie