DG500M – tweezitter, 22m, flaps, zelfstarter te koop

Arjan202
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2011, 11:55

DG500M – tweezitter, 22m, flaps, zelfstarter te koop

Bericht door Arjan202 » 01 sep 2012, 16:53

Te koop: DG500-M – tweezitter, 22m, flaps, zelfstarter.

Algemene info DG-500M:
Afbeelding
Spanwijdte: 22m
Draagvlak: 18,3 m2
Vleugel: Wortmann FX-73-K-170/20 -170/22
Leeggewicht: 445 kg
Laadgewicht: 305 kg
Wing loading: 41.0 kg. / m2
Romp materiaal: CFRP/GFRP
Presatie: L/D max 47 bij 111 km p/u
Minimum daalsnelheid: 0.51 m/s bij 80 km
Gebouwd in Duitsland, ontworpen door Wilhelm Dirks

De DG 500 bestaat in verschillende versies en grootten, maar hebben allen dezelfde romp. De DG500-M is een 22 meter versie met flaps.

De hulpmotor is een vloeistof gekoelde Rotax 2 cilinder 2 takt motor op een elektrisch inklapbare pylon die sterk genoeg is om het toestel zelfstandig te laten starten. Daarnaast kan het vliegtuig 100liter water ballast meenemen en heeft het een stuurbaar neuswiel.

Een Digital Engine Instrumentation (DEI) automatiseert het in en uitklappen van de motor en zorgt voor het automatisch vertikaal stellen van de propeller bij het inklappen. Beide cockpits hebben een DEI, die de RPM, koelwater temperatuur, brandstof niveau aangeven.

De DG-500M heeft vleugels in 4 delen en een intrekbaar hoofdwiel.

Dit toestel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding





Het toestel is in toptoestand en breukvrij.

Bouwjaar 1989. Overhauld in 2006 bij LTB, daarbij is de hardere, kleurvastere en duurzamere PU lak gebruikt. Ook het interieur is opnieuw gelakt en gestoffeerd. Het toestel ziet er daardoor uiterst fraai en verzorgt uit.

De achterkap is vanwege een scheur vervangen in 2009.

De motor, de Rotax 535C, is in 2001 door Binder gereviseerd. Daarbij zijn nieuwe ontsteekspoelen geplaatst die de motor beter laten lopen en beter beschermen tegen overbelasting dan de originele.

De 50uurs inspectie is afgelopen winter uitgevoerd, zonder verrassingen.

De aanhanger is een Anschau Komet, uit november 2000. Aluminium onderzijde en openslaande bovenkap van polyester. Deze is compleet met opbouwstukken en maakt het opbouwen van het toestel door 2 personen in 30 minuten mogelijk.

Instrumentarium is heel uitgebreid: DEI motor management, S-Nav en FLARM. Daarnaast een transponder die recent is ingebouwd. Navigatie doormiddel van HP iPaq Pocket PCs, type HX4700 waarvoor twee vaste houders en een centrale GPS zijn ingebouwd.

Bij het vliegtuig zitten ook Jaxida hoezen, waarmee het toestel geheel aangekleed kan worden om hem buiten te stallen. Hij is daarmee tegen regen en hagel beschermd (en dingen die vogels soms laten vallen).

Hij staat op Duitse registratie. Onderhoud kan daardoor in eigen beheer gedaan worden, onder toezicht van een erkend zweefvliegtechnicus en motortechnicus. Van Antwerpen zorgt voor de certificering.

Prijs: eur 119.000,- (vaste prijs, niet onderhandelbaar).

Het toestel is per september 2012 beschikbaar.

Voor meer informatie of bezichtiging, bel met Arjan Rooyens: 070-326 30 52 of mail: arjan202@planet.nl

Plaats reactie