Nieuw headup display

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Nieuw headup display

Bericht door Jan Ritsma » 26 okt 2012, 11:00

Zodra het op de consumentenmarkt komt dalen de prijzen, en komt de (betaalbare) toepassing in zweefvliegtuigen dichterbij..
Het Japanse bedrijf Denso introduceert het tot nu toe grootste head-up display (HUD) voor auto’s. Hiermee wordt zelfs bij helder zonlicht een duidelijk zichtbaar beeld met een diagonaal van ongeveer 10 inch geprojecteerd op een afstand van twee meter van de bestuurder. Op het display worden niet alleen dashboardgegevens weergegeven, maar wordt ook gewaarschuwd voor naderende gevaarlijke situaties zoals plotseling overstekende voetgangers. Met een koppeling aan het boordnavigatiesysteem is het mogelijk om routeaanwijzingen, zoals de te kiezen rijstrook bij tolpoortjes, als het ware ‘op de weg’ te projecteren. Volgens de fabrikant verminderen head-up displays de oogbewegingen van bestuurders waardoor de verkeersveiligheid toeneemt.
Lees verder: KLIK
Afbeelding

Harry J
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 nov 2009, 18:10

Re: Nieuw headup display

Bericht door Harry J » 27 okt 2012, 09:39

Onze kaphoek is daar denk ik veel te vlak voor om op te projecteren en jaren terug had Bert de Wijs volgens mij ook al iets dergelijks en dat concept is niet aangeslagen.Maar je weet maar nooit natuurlijk, voor in het instrumentenpaneel heb je er weinig
aan dan kan je net zo goed een gewoon instrument inbouwen....

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Nieuw headup display

Bericht door Jan Ritsma » 29 okt 2012, 13:12

Harry J schreef:Onze kaphoek is daar denk ik veel te vlak voor om op te projecteren en jaren terug had Bert de Wijs volgens mij ook al iets dergelijks en dat concept is niet aangeslagen.
De kaphoek van een moderne jet fighter is niet beter geschikt dan die van een zweefvliegtuig. Ik weet niet welke oplossing ze daarvoor bedacht hebben, maar ik denk dat de zelfde oplossing voor een zwever waarschijnlijk heel goed toepasbaar is.
Dat het destijds niet aansloeg kan aan de kosten gelegen hebben en dat is nu juist een probleem dat door massaproductie wordt verholpen :)

Plaats reactie