Praatje aan de zweefvliegbar

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Praatje aan de zweefvliegbar

Bericht door Jan Ritsma » 06 apr 2010, 11:40

PRAATJE AAN EEN ZWEEFVLIEGBAR

Zo, zaterdag als examinator nog wat lol beleefd in Nieuwegein...?" "Ja 't was maar goed dat ik daar weer was, want daar zouden me toch weer een stel slagen voor instructeur, je houdt het niet voor mogelijk."

"Wij zaten daar voor instrumenten en werkelijk daar wisten ze haast niets van. Eerst kregen we één van die lui uit Leeuwarden, je weet wel de Friese Club of zoiets."

We vroegen die gup: "Waar vlieg je en wat doe je voor de kost?"

Zegt 'ie: "Ik vlieg op Leeuwarden en heb natuurkunde gestudeerd"

Dat was stom, dat moet je vooral tegen ons zeggen.

Vroegen we die snob: "Zo, zo gestudeerd, dan hebben we voor jou een leuke opdracht, die jij even voor ons uit moet rekenen. Stel je vliegt in een bel met 1 meter stijgen per minuut, hoeveel cc lucht stroomt er dan uit de thermofles per seconde? Reken ons dit even voor met behulp van de liftformule. Dat kon dat joch niet eens. Dat heeft nou gestudeerd."
Aldus een aardige (hopelijk) parodie op zweefvliegopleiding.nl
De vragen lijken onredelijk moeilijk met als enig doel kandidaten af te knijpen.
Toch vrees ik dat als de situatie echt zou zijn geweest dat onze natuurkunde student de examinatoren flink de oren gewassen zou hebben, net als de gemiddelde kandidaat met een middelbare opleiding. Want is deze vraag wel zo moeilijk?
Iedere middelbare scholier kent immers de wet van Boyle PxV=C Druk maal volume is constant.
Als we één meter klimmen dan neemt de druk met 1/8 hPa af. De vraag is dus eigenlijk niets anders dan: hoeveel moeten we het volume van de fles van de variometer vergroten om een drukverlaging van 1/8 hPa te bewerkstelligen?
PxV=C dus als we voor het gemak een fles van 1 liter nemen en de heersende druk op 1000 hPa dan vinden we voor C een waarde van 1000.000 na één meter stijgen wordt het nieuwe volume dus V=1000.000/(1000-1/8) V=1000,125. De volume toename is dus 0,125 cc. Dat is dus het volume aan lucht dat per minuut de fles verlaat onder de voornoemde omstandigheden.
De opgave ging echter over hoeveel lucht er per seconde uitstroomt, dus moeten we die 0,125 cc nog delen door 60 en het antwoord (0,00208 cc) is gegeven.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Praatje aan de zweefvliegbar

Bericht door Jan de Hulster » 03 mei 2010, 22:22

Nou ik heb dat verhaal van Corporaal wel eens gelezen.

Ik hoop dat het niet zo erg is inderdaad op die examens.

Maar Jan.
Je hebt het wel leuk opgelost dat vraagstuk.
Lijkt me helemaal te kloppen.
:tup: :!:

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Praatje aan de zweefvliegbar

Bericht door vanzomeren » 03 mei 2010, 23:24

Voor een examinator die goed zoekt zijn er nog wel een paar spijkers op laag water te vinden in dit verhaal :muziek:

Over welk volume gaat het namelijk? Het volume van de lucht dat uit de fles stroomt is voordat het er uit stroomt kleiner dan nadat het er uigestroomd is.
Bovendien is het afhankelijk van de temperatuur die in de standaartatmosfeer 0,65 graad per honderd meter afneemt.
De formule is eigenlijk PxV/T=C Waarin T de temperatuur in graden Kelvin voorstelt.
Als je daar nog rekening mee houdt dan zit Jan er zomaar een honderdmiljardste cc naast. :secret:
Dat is natuurlijk dik buiten de toleranties van zo'n "Corporaal" examen. :hilarius:

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Praatje aan de zweefvliegbar

Bericht door Jan de Hulster » 04 mei 2010, 12:43

vanzomeren schreef:Voor een examinator die goed zoekt zijn er nog wel een paar spijkers op laag water te vinden in dit verhaal :muziek:

Over welk volume gaat het namelijk? Het volume van de lucht dat uit de fles stroomt is voordat het er uit stroomt kleiner dan nadat het er uigestroomd is.
Bovendien is het afhankelijk van de temperatuur die in de standaartatmosfeer 0,65 graad per honderd meter afneemt.
De formule is eigenlijk PxV/T=C Waarin T de temperatuur in graden Kelvin voorstelt.
Als je daar nog rekening mee houdt dan zit Jan er zomaar een honderdmiljardste cc naast. :secret:
Dat is natuurlijk dik buiten de toleranties van zo'n "Corporaal" examen. :hilarius:
je hebt uiteraard gelijk met die formule, was ik ook ff vergeten.

en dat volume had ik wel even aan gedacht maar dat is TU delft werk lijkt me :tup:

Plaats reactie