Jan Ritsma schreef:Kan je trouwens het driftprobleem niet flink reduceren door van enkele units de signalen te middelen?
Reduceren, ja. Zoals ik schreef is de drift niet altijd normaal-verdeeld. Puur middelen is dus niet genoeg, want er is ook geen garantie dat het gemiddelde van een aantal metingen "de waarheid" is.
Het zou leuk zijn als je je zelfbouwprojecten hier bespreekt. Eventueel met foto's.
Zelf ben ik bezig geweest met een systeem dat in de vleugeltippen vochtigheid, luchtdruk, temperatuur en versnellingen meet.
Alles in het kader van een inteligente variometer die ook richtinginformatie geeft voor het beste stijggebied. Mijn probleem is dat je daar heel erg snelle sensoren voor nodig hebt. (een seconde is al heel erg lang) Die heb ik helaas nog niet kunnen vinden.
Ik heb me door een student meteorologie laten vertellen dat de temperatuursverschillen maar erg klein zijn in een thermiekbel. Daarnaast heeft de snelheid van de bel meer te maken met de CAPE (grofweg de integraal van het temp-verschil) dan het verschil zelf, althans dat is wat ik ervan begrepen heb. Wellicht zit ik er naast.
Mijn project:
Ik wil momenteel een platform voor mezelf maken, waarin ik snel en makkelijk dingen kan uitproberen en mee kan experimenteren. Sensoren volgen elkaar vrij snel op. Vandaar dat ik begin met iets te bouwen wat het meten van de hele zaak wat modulair houdt, zonder al te veel in te leveren op de kwaliteit van het meten.
Ik ben begonnen met een IMU, een barometrische druksensor, de GPS van FLARM en een differentiele druksensor. Daarmee hoop ik de stand en baan van mijn vliegtuig te kunnen reproduceren. De eerste stap is dan het reproduceren van de polaire die Idaflieg destijds van de B4 heeft gemeten.
Om tijdens de vlucht feedback te kunnen krijgen, heb ik van Mike Borgelt een B400 repeater gekocht en documentatie gekregen over het aansturen van de unit. Ik heb dus een ouderwetse klok die ik met de computer kan aansturen.
Nadat ik de polaire gemeten heb en de orientatie van het vliegtuig kan reproduceren, zit ik te denken aan temperatuursensoren en/of luchtvochtigheids-sensoren erbij, afhankelijk van wat ik wil gaan meten. Die zal ik dan ook waarschijnlijk aan mijn tippen monteren. Ik heb mijn B4 laten voorzien van bedrading in de vleugels (voor de sensoren) en ik heb de venturi op de rug laten afkoppelen zodat ik hier een pitot-buis kan monteren zonder mijn primaire vlieginstrumenten potentieel in gevaar te brengen (door lekken).
De hardware die ik gebruik is:
- Een Beaglebone als centrale computer, voor berekeningen en communicatie. De Beaglebone heeft een groot scala aan bussen: i2c,rs485,can,rs232,usb,ethernet.
- Een BMP085 differentiele druksensor. Zonder oversampling kan deze makkelijk op 100Hz samplen en lees ik uit over I2C.
- Een 9 degrees of freedom IMU voor de orientatie. Deze loopt ook op ongeveer 100Hz en kan uitgelezen worden via RS232 en USB.
- Twee TMP102 temperatuursensors, uitleesbaar over I2C.
- Een differentiele druksensor van Honeywell, ook I2C.
- Een B400 repeater, met een USB-RS485 dongle.
Op lange termijn wil ik mijn afstudeerproject, een zelf-organiserend draadloos netwerk, te gebruiken om meerdere vliegtuigen simultaan aan hetzelfde fenomeen te kunnen laten meten.
Momenteel ben ik bezig de wiskunde uit te werken om de orientatie van het vliegtuig goed te reproduceren tijdens de vlucht.
Ook ben ik de behuizing voor alle electronica aan het voorbereiden, zodat ik veilig een eerste meetvlucht kan gaan maken. Aangezien de B4 van aluminium is, heb ik mijn twijfels over de werking van de magneetsensor.
Na die testvlucht kijk ik verder. En als ik iets concreets werkende heb, zal ik een paper voor OSTIV pogen te schrijven.