Zuurstofflessen met restdrukventiel

Plaats reactie
Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Zuurstofflessen met restdrukventiel

Bericht door Kilo Hotel » 05 aug 2012, 13:29

Zuurstofflessen voor hoogtevluchten kunnen volledig leeg raken (1 bar druk). Het gevolg is dat de inwendige oppervlaktebehandeling beschadigd kan worden door (b.v. vochtige) lucht/vuil van buitenaf. Een fles die leeg is mag niet opnieuw gevuld worden, maar moet eerst hydrostatisch getest worden (In NL bij Hugen/Zevenaar). Dit zijn onnodige kosten (> Eur 130). Een nieuwe ontwikkeling is dat de fles is voorzien van een restdrukventiel. Cilinders met een restdrukventiel houden een resterende druk van 2-3 bar. Deze resterende druk zorgt ervoor dat de binnenzijde van de onder druk staande cilinders beschermd blijft. In de medische wereld al geen uitzondering meer. Zie http://www.oxyparat.de/restdruckventil/.

KH

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Zuurstofflessen met restdrukventiel

Bericht door Kilo Hotel » 30 mar 2013, 12:29

Het blijkt dat inmiddels ook andere buitenlandse leveranciers zuurstofcilinders met restdrukventiel verkopen. In Duitsland zijn ze voor medisch gebruik verplicht. Zelf laat ik deze flessen bij Hugen in Zevenaar met aviation oxygen vullen. Dat gaat probleemloos. Toch blijken bij buitenlandse clubs hier en daar probleempjes. Mijn vermoeden is dat men dan over te weinig druk voor het vullen beschikt. In de kraan met restdrukventiel zit zichtbaar een verende stift. Voor vullen is een speciale adapter beschikbaar die de stift indrukt. Niet iedereen beschikt daarover. Recent was ik in Aosta en daar kon men zes flessen wel vullen en twee niet. Indien zich een dergelijke situatie voordoet is het mogelijk de stift met een fijn tangetje te verwijderen. Men beschikt dan over een fles (zoals vroeger) zonder restdrukventiel.
--------------------------------------------------------------------------------
Kees Hordijk
DSCN3215abc.jpg
(88.9 KiB) 538 keer gedownload

Plaats reactie