Zuurstofflessen voor hoogtevluchten kunnen volledig leeg raken (1 bar druk). Het gevolg is dat de inwendige oppervlaktebehandeling beschadigd kan worden door (b.v. vochtige) lucht/vuil van buitenaf. Een fles die leeg is mag niet opnieuw gevuld worden, maar moet eerst hydrostatisch getest worden (In NL bij Hugen/Zevenaar). Dit zijn onnodige kosten (> Eur 130). Een nieuwe ontwikkeling is dat de fles is voorzien van een restdrukventiel. Cilinders met een restdrukventiel houden een resterende druk van 2-3 bar. Deze resterende druk zorgt ervoor dat de binnenzijde van de onder druk staande cilinders beschermd blijft. In de medische wereld al geen uitzondering meer. Zie http://www.oxyparat.de/restdruckventil/.
KH
Zuurstofflessen met restdrukventiel
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04
Re: Zuurstofflessen met restdrukventiel
Het blijkt dat inmiddels ook andere buitenlandse leveranciers zuurstofcilinders met restdrukventiel verkopen. In Duitsland zijn ze voor medisch gebruik verplicht. Zelf laat ik deze flessen bij Hugen in Zevenaar met aviation oxygen vullen. Dat gaat probleemloos. Toch blijken bij buitenlandse clubs hier en daar probleempjes. Mijn vermoeden is dat men dan over te weinig druk voor het vullen beschikt. In de kraan met restdrukventiel zit zichtbaar een verende stift. Voor vullen is een speciale adapter beschikbaar die de stift indrukt. Niet iedereen beschikt daarover. Recent was ik in Aosta en daar kon men zes flessen wel vullen en twee niet. Indien zich een dergelijke situatie voordoet is het mogelijk de stift met een fijn tangetje te verwijderen. Men beschikt dan over een fles (zoals vroeger) zonder restdrukventiel.
--------------------------------------------------------------------------------
Kees Hordijk
--------------------------------------------------------------------------------
Kees Hordijk
Kees Hordijk
KEES AERO NAUTICAL SERVICES
KEES AERO NAUTICAL SERVICES