ADSB probleem

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

ADSB probleem

Bericht door Jan Ritsma » 12 mei 2012, 09:56

In mijn eigen kist probeer ik ADS-B te activeren maar het werkt nog niet. Onderstaand stappenplan heb ik gevolgd:
Je moet de volgende dingen instellen:

1. Transponder op STBY zetten
2. ID inhouden tot rechtsbovenin 47 staat, dan loslaten
3. MODE drukken tot seriele instelling verschijnt (weet de exacte naam even niet)
4. Met de draaiknop op NMEA-format zetten
5. Op MODE drukken t/m exit
6. Transponder uit en aanzetten
7. Transponder op STBY zetten
8. ID inhouden tot rechtsbovenin 20 staat, dan loslaten
9. Je zit nu in testmode.
10. Transponder op mode ACS zetten
11. Als er data binnenkomt staat er linksbovenin een puntje, en verschijnt een grote 'P' links van het midden in het beeldscherm. Deze P verschijnt overigens alleen wanneer er een valide RMC sentence binnenkomt. Hij kan dus knipperen.

Afgelopen zaterdag hebben we 13 TRT800's getest. Het blijkt dat er bepaalde software versies zijn die geen ADS-B uitsturen ondanks de 'P' zoals hierboven beschreven. vanaf versie 4.4 lijkt het in ieder geval te werken, versie 3.6 en lager hebben we geen succes mee gehad. De vraag hierover staat nog uit bij Funkwerk.
Het NMEA signaal haal ik uit een cambridge logger die maar 1 baudrate kent, 4800. Dat zou de goede moeten zijn. De transponder is een TRT800 software versie 4.8. Deze geeft netjes een P in de testmode. Alles lijkt dus te werken, maar op de zweefvliegenonline radarpagina krijg ik geen blip. Wat zou er nog aan de hand kunnen zijn? Oversturing van de ontvanger? de antennes staan maar 15 meter uit elkaar...

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Het werkt!

Bericht door Jan Ritsma » 02 jun 2012, 12:28

Het werkt!
Het werd tijd ook! Voor iedereen die eventueel in de toekomdt de zelfde configuratie aan gaat sluiten volgt hier een beschrijving voor een succesvolle verbinding van het GPS signaal met de transponder.

Het gaat dus over een GPS NAV (Cambridge) en een TRT800 (Funckwerk).
Bij de GPS-NAV is lijn 2 van de 9 pens RS232 stekker de lijn met de uitgaande data (RxD) en lijn 5 van de RS232 stekker de massa.
Van de TRT800 is lijn 12 de lijn voor de inkomende data en lijn 9 de massa.
Lijn 2 van de GPS NAV moet dus verbonden worden met lijn 12 van de TRT800.
Lijn 5 van de GPS-NAV heb ik verbonden met lijn 9 van de TRT800.
Dit is de enige werkende configuratie. Het blijkt bij mij niets uit te maken dat op de out lijn van de GPS-NAV ook nog een PDA is aangesloten.

Valkuilen :) :
Op de GPS-NAV is een apparte NMEA uitgang aanwezig (6 polige telefoonstekker). Deze werkt niet met de TRT800, althans bij mij niet. Toen ik dan ten einde raad maar met de RS232 uitgang ging werken, toen werkte het weer niet omdat Cambridge de TxD en de RxD (data out en data in) van de standaart RS232 aansluiting blijkt te hebben omgedraaid. In het manual van de GPS-NAV staat helaas niets over de RS232 aansluiting behalve dat hij "standaard" is.

Ik ben er uit gekomen met hulp van Diederick Joosten. Die heeft de zelfde configuratie aan de praat gekregen. Hij had een manual van cambridge van een andere logger waar toevallig wel het pinout schema van de Cambridgelogger in vermeld stond.

Dus, de JR heeft ADS-B!
Cambridge_pins .jpg
(32.33 KiB) 1214 keer gedownload

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADSB probleem

Bericht door Jan Ritsma » 02 jun 2012, 22:54

Nog twee belangrijke opmerkingen.:
1) de Cambridge GPS-NAV stuurt alleen data over de TxD lijn van de RS232 uitgang als er een PDA aangesloten is.

2) Het blijkt nu dat het bij mij soms werkte maar soms ook niet. Zowel de PDA als de TRT800 liepen regelmatig vast.
Na een onderzoekje met een oscilloscoop bleek het signaal dat de GPS-NAV naar de transponder stuurde 15V top,top te zijn.
erg pittig. Ik heb een metaalfilm weerstandje in de signaalleiding opgenomen van 10 K dat reduceerde het signaal naar de TRT800 tot 5 Volt top,top. Nu werkt alles stabiel, zowel PDA als Transponder. Ik zal nog even aan Funkwerk vragen welke signaalsterkte de TRT800 verwacht.

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Het werkt!

Bericht door Ruud Holswilder » 04 jun 2012, 20:37

Jan Ritsma schreef:Het werkt!
Dus, de JR heeft ADS-B!
Jan, van harte gefeliciteerd :tup: :!: :bloemen:
Ga je binnenkort naar Flugplatz Grefrath-Niershorst om je conceptie daar ter keuring aan te bieden ?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Het werkt!

Bericht door Jan Ritsma » 04 jun 2012, 21:20

Ruud Holswilder schreef:
Jan Ritsma schreef:Het werkt!
Dus, de JR heeft ADS-B!
Jan, van harte gefeliciteerd :tup: :!: :bloemen:
Ga je binnenkort naar Flugplatz Grefrath-Niershorst om je conceptie daar ter keuring aan te bieden ?
Hangt een beetje van de KNVvL af.
Een bevoegd ambtenaar heeft nog nooit in 40 jaar naar mijn papieren gevraagd. Dat is een expliciete hobby van in de zweefvlieghierarchie omhoog gevallen personen. Die controleren nogal fel op papieren die voor de wet niet bestaan, terwijl ze mensen met ongeldige wettelijke vereiste papieren geen stro breed in de weg leggen :)

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Het werkt!

Bericht door Ruud Holswilder » 04 jun 2012, 21:39

Jan Ritsma schreef: ...mensen met ongeldige wettelijke papieren....
Dat is precies wat ik bedoel. Tot die categorie wil jij toch niet behoren nu je allerlei modificaties hebt aangebracht?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Het werkt!

Bericht door Jan Ritsma » 04 jun 2012, 22:03

Ruud Holswilder schreef:
Jan Ritsma schreef: ...mensen met ongeldige wettelijke papieren....
Dat is precies wat ik bedoel. Tot die categorie wil jij toch niet behoren nu je allerlei modificaties hebt aangebracht?
Ruud, ik zit lekker in een pensionnetje vlakbij een Duits vliegveldje en ga deze week lekker iedere dag vliegen als het weer het toelaat (sleepstart naar 600m 26 Euro, verdere kosten NUL). Als morgen de boel hier afbrand en al mijn papieren verbranden, dan ga ik nog steeds lekker vliegen. Het is voor mij veel belangrijker dat m'n kist in orde is dan dat de papieren in orde zijn, Overigens heeft hier nog nooit iemand naar mijn papieren gevraagd.

Het enige punt dat ik wilde maken is dat er in Nederland met twee maten wordt gemeten. Ik heb de CW&S, de wedstrijdleiding en de jury een spiegel voorgehouden. Daar hebben ze in moeten kijken en het is ze hoogswaarschijnlijk niet bevallen wat ze er in zagen. Ik heb begrepen dat er een paar mensen heel erg boos zijn. Dat is dan pech. Als je iemand de maat neemt dan moet je je niet opwinden als jou de maat genomen wordt.

Plaats reactie