ADS-B project

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 24 mar 2014, 13:22

pietjebel schreef:Zomaar een beetje off-topic, maar is de radarpagina momenteel online? Volgens de spot pagina van de D-KGMD is deze momenteel met zijn spot aan het vliegen, maar is hij niet te zien op het scherm...

(Zie ook: http://share.findmespot.com/shared/face ... M2892sms7l )
De Radarpagina is online. Feitelijk is hij permanent online, dag en nacht, ook gedurende de winter.
Het aantal ontvangststations is wel beperkt op het moment. Zo was de plastic container op de toren van Kalkar door bruut geweld van buitenaf aan stukken gereten en lag de apparatuur gewoon in de regen. Ook de ontvanger op de Koperen Hoogte is tijdelijk van de lijn. Er komen dit jaar wel twee extra ontvangstations op grote hoogte bij en misschien eentje op een boerderij.
Dan is heel Nederland tot onder de 300 meter gedekt.

Waarom zien we de D-KMGD niet? SPOT is bij zweefvliegenonline niet geimplementeerd. Ik was het wel van plan, maar door actieve tegenwerking van de KNVvL en de lage prioriteit is het er niet van gekomen. De waarnemingstijden van SPOT lopen zover uiteen, dat het niet zinvol is deze gegevens samen met ADSB te presenteren.


Van de CW&S vernam ik dat Glider tracking ook geen SPOT meer presenteert omdat het de kwaliteit van hun site naar beneden zou halen.... Overigens is het op dit moment zo, dat vanaf Terlet (Thermiekbel) de site van Zweefvliegenonline niet meer bereikbaar is. Ik ontving daarover een serie klachten. Kennelijk is er iets mis met het internet modem nadat enkele heren van Glidertracking een monitor voor hun site in het restaurant geplaatst hebben. Dat wordt wel weer binnenkort gerepareerd.

pietjebel
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2009, 14:39

Re: ADS-B project

Bericht door pietjebel » 25 mar 2014, 08:31

Webmaster schreef:
pietjebel schreef:Zomaar een beetje off-topic, maar is de radarpagina momenteel online? Volgens de spot pagina van de D-KGMD is deze momenteel met zijn spot aan het vliegen, maar is hij niet te zien op het scherm...

(Zie ook: http://share.findmespot.com/shared/face ... M2892sms7l )
Waarom zien we de D-KMGD niet? SPOT is bij zweefvliegenonline niet geimplementeerd. Ik was het wel van plan, maar door actieve tegenwerking van de KNVvL en de lage prioriteit is het er niet van gekomen. De waarnemingstijden van SPOT lopen zover uiteen, dat het niet zinvol is deze gegevens samen met ADSB te presenteren.
Jammer. (zowel dat de KNVvL tegenwerkt, en dat het niet geimplementeerd is) Voor wedstrijden snap ik echter dat het een 'vervuild' beeld oplevert, maar voor de recreatieve dagen denk ik dat het wel een toevoeging kan zijn. Zal ik toch de mensen op mijn clubje moeten overtuigen ADS-B aan te sluiten, en een ontvanger neer te zetten....

Gr.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 25 mar 2014, 10:53

pietjebel schreef:
Webmaster schreef:
pietjebel schreef:Zomaar een beetje off-topic, maar is de radarpagina momenteel online? Volgens de spot pagina van de D-KGMD is deze momenteel met zijn spot aan het vliegen, maar is hij niet te zien op het scherm...

(Zie ook: http://share.findmespot.com/shared/face ... M2892sms7l )
Waarom zien we de D-KMGD niet? SPOT is bij zweefvliegenonline niet geimplementeerd. Ik was het wel van plan, maar door actieve tegenwerking van de KNVvL en de lage prioriteit is het er niet van gekomen. De waarnemingstijden van SPOT lopen zover uiteen, dat het niet zinvol is deze gegevens samen met ADSB te presenteren.
Jammer. (zowel dat de KNVvL tegenwerkt, en dat het niet geimplementeerd is) Voor wedstrijden snap ik echter dat het een 'vervuild' beeld oplevert, maar voor de recreatieve dagen denk ik dat het wel een toevoeging kan zijn. Zal ik toch de mensen op mijn clubje moeten overtuigen ADS-B aan te sluiten, en een ontvanger neer te zetten....

Gr.
Wat ik niet begrijp, is dat niet iedereen ADS-B aansluit. Alle apparatuur is daarvoor al aanwezig. Met SPOT moet je een abo afsluiten plus een apparaat kopen. Dat is in de meeste gevallen veel duurder en de posities die het systeem weergeeft, lopen i.h.a. vele mijlen ver achter.

Afhankelijk van waar jouw club zich bevindt, is het:

1) misschien niet eens nodig om een eigen ontvanger te plaatsten omdat Zweefvliegenonline daar een goede dekking geeft.
2) wil ik best de apparatuur leveren en installeren als op die locatie een extra ontvanger een zinvolle toevoeging is.

Verder ben ik best bereid om er een avondje voor te gaan zitten om SPOT te implementeren als daar echt belangstelling voor is.
Desnoods op een separate kaart of aan en uit schakelbaar.

Jij en ik zijn enthousiast, maar dat geldt bij lange na niet voor iedereen. Van een kersvers lid van het ABZ (afdelingsbestuur zweefvliegen KNVvL) krijg ik Emails of ik subiet de naam van de eigenaar van het vliegtuig uit het systeem wil halen, en een foto wil verwijderen, terwijl hij die nota bene zelf op het net heeft gezet, de registratie uit de initialen van de eigenaar bestaat, en hij feitelijk niet eens de eigenaar is!
Ik word erg moe van dat soort minkukels.

Succes met je pogingen op je club.

pietjebel
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2009, 14:39

Re: ADS-B project

Bericht door pietjebel » 25 mar 2014, 12:39

Webmaster schreef:
Wat ik niet begrijp, is dat niet iedereen ADS-B aansluit. Alle apparatuur is daarvoor al aanwezig.
En dat is dan ook niet helemaal waar. Ja de apparatuur is er, maar onze clubvliegtuigen zijn uitgerust met al wat oudere versie TRT-800's die niet geschikt zijn voor ADS-B. Hoewel het absoluut leuk zou zijn voor de thuisblijvers vinden we het een beetje zonde van het geld om ze enkel op te sturen voor een update om zo een ADS-B signaal te kunnen uitzenden. De transponders an sich waren al duur genoeg. Als wij overigens wel compatible transponders hadden gehad dan had ik zelf de hele vloot wel aangesloten, want zo moeilijk is dat nou ook weer niet.

Maar misschien dat ik nog wat privevliegers kan porren...

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: ADS-B project

Bericht door Kerstens » 25 mar 2014, 12:57

De ADS-B op de YB werkt prima zo te zien, deze winter aangesloten geloof ik. :tup:

Istria
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2012, 22:48

Re: ADS-B project

Bericht door Istria » 27 mar 2014, 23:34

Vorige winter al. :tup:

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: ADS-B project

Bericht door vanzomeren » 29 mar 2014, 09:15

Webmaster schreef: Overigens is het op dit moment zo, dat vanaf Terlet (Thermiekbel) de site van Zweefvliegenonline niet meer bereikbaar is. Ik ontving daarover een serie klachten. Kennelijk is er iets mis met het internet modem nadat enkele heren van Glidertracking een monitor voor hun site in het restaurant geplaatst hebben. Dat wordt wel weer binnenkort gerepareerd.
Gisteren had ik in de thermiekbel met mijn Ipad geen moeite om zweefvliegenonline te bereiken. :cool:

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 29 mar 2014, 10:34

vanzomeren schreef: Gisteren had ik in de thermiekbel met mijn Ipad geen moeite om zweefvliegenonline te bereiken. :cool:
Dat kan kloppen. Afgelopen week was ik met een tablet even in de Thermiekbel en heb van de uitbater het wachtwoord voor de router gekregen. Daar in bleek zweefvliegenonline.nl in de blocking list te zijn opgenomen. Na de uitbater het één en ander getoond te hebben, heb ik de blocking list verwijderd. Ik had natuurlijk de domeinnamen van zweefvliegenonline kunnen vervangen met die van Glidertracking. Maar daar verspeel je het vertrouwen van de uitbater van de Thermiekbel mee, want die wil graag zijn klanten een ongelimiteerde WIFI verbinding aanbieden. En, zoals we allemaal weten, vertrouwen komt te voet maar gaat te paard.
Bovendien vind ik het juist erg leuk als mensen zweefvliegenonline met Glidertracking vergelijken. Die mogelijkheid wil ik ze zeker niet ontnemen :)

Als Jip het weer doet, dan heb ik aangeboden in het vervolg de WIFI verbinding van de Thermiekbel door zweefvliegenonline te laten beheren. :muziek:

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: ADS-B project

Bericht door Jan de Hulster » 29 mar 2014, 11:43

Zit voor de aardigheid even te vergelijken:


Een soort steekproef:

Zweefvliegenonline 1 kist de JKR bij de Voorst


Glidertracking: 2 kisten JKR bij de Voorst en M8 bij Soesterberg

En tijdens het typen is de JKR blijkbaar geland.

Edit: en weer wat later zien beide sites: bij Enschede de: PH 798 en verder niets

Nog een EDIT: soms worden kisten met het wedstrijdnummer en soms met het PH nummer weergegeven op de beide sites.
(En blijkt het omdezelfde kist te gaan)


En- ik kan me vergissen- glider tracking blijkt wat minder snel te verversen?

En de site van zweefvliegen online geeft de positie nog even door ook als er al geen contact > dan 1 minuut is geweest. Maar dat wordt dan een zwarte positie cirkel. Wel handig.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 30 mar 2014, 12:02

Jan de Hulster schreef:Zit voor de aardigheid even te vergelijken:


Een soort steekproef:

Zweefvliegenonline 1 kist de JKR bij de Voorst


Glidertracking: 2 kisten JKR bij de Voorst en M8 bij Soesterberg

En tijdens het typen is de JKR blijkbaar geland.

Edit: en weer wat later zien beide sites: bij Enschede de: PH 798 en verder niets

Nog een EDIT: soms worden kisten met het wedstrijdnummer en soms met het PH nummer weergegeven op de beide sites.
(En blijkt het omdezelfde kist te gaan)


En- ik kan me vergissen- glider tracking blijkt wat minder snel te verversen?

En de site van zweefvliegen online geeft de positie nog even door ook als er al geen contact > dan 1 minuut is geweest. Maar dat wordt dan een zwarte positie cirkel. Wel handig.
Hi Jan, het lijkt op die plaatjes in sommige weekbladen, "zoek de verschillen" :)

Gt heeft een betere dekking in het westen van het land en met name rond Soesterberg, waar ze zelfs tot op de grond kijken, net als in Enschede. Daar in tegen is de dekking van Zweefvliegenonline veel beter bij : Veendam Teuge, en beter bij Salland en NO polder. Alles momentopname natuurlijk en wat zweefvliegen on line betreft zal Soesterberg straks beter worden. Op dit moment werken er twee ontvangers.

Bij GT blijft de positie veel langer staan dan bij Zweefvliegenonline. Dat merk je niet zo, omdat ze niet laten zien wanneer ze geen ontvangst meer hebben. Je kan het echter wel zien aan b.v. de hoogte die enkele minuten niet meer verandert.
Soms lijkt het ook alsof GT een vliegtuig tot op een lagere hoogte volgen kan dan zweefvliegenonline. Dat komt omdat de site van GT geen rekening houdt met de QNH, maar zweefvliegen online doet dat wel. Vandaag is de QNH 2017 en dat betekent dat GT 32 meter te laag aangeeft. Laatst was het 1027 en dan gaat het al om 110 meter...

Plaats reactie