ADS-B project

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 19 jun 2012, 15:23

deleted account 3 schreef:En weer probeer je iemand onderuit te halen, terwijl die andere partij (net zoals jij) waarschijnlijk de beste intenties heeft.

Nu veel verschillen te zien trouwens. Leuk dat je de deelnemers van de Euroglide live kan volgen via Glider-Tracking!
Die foutmelding kreeg ik een halve dag lang toen ik GT probeerde te bereiken. Dat was niks meer of minder dan een feit en wellicht kunnen ze daar zelf niks aan doen maar hun provider des te meer. SPOT kan je niet met ADS-B vergelijken en al helemaal niet tegelijk in een kaart plotten. De SPOT kisten lopen 10. twintig minuten of meer achter. Daardoor zit jij te kijken naar een situatie die er niet is geweest, niet is, en er hoogstwaarschijnlijk ook nooit zal zijn. Het ziet er wel imposant uit, dat wel. En, dat bedrijf heeft nog het één en ander in petto
•Daarnaast zijn we bezig met het toevoegen van meer globale ADS-B netwerken.
•Overleg over samenwerking met Amerikaanse zweefvlieg organisaties.
•Betere mobiele pagina/app voor op Smartphone en tablet.
•Inlog functionaliteit op de live tracking website.
•Toevoeging van wedstrijdregistraties, zoals bekend bij de KNVvL.
Wat zouden ze toch bedoelen met "inlog functionaliteit"?

Wat de Euroglide betreft, daar rijden een aantal auto's mee die ADS-B gegevens uploaden naar de server en,..... ze hebben naar hun zeggen een afspraak met een groot netwerk voor de uitwisseling van gegevens. Ik praat met dat soort providers, maar het nut is enigzins twijfelachtig. Hun dekking is miserabel. Op Flightradar 24 zie ik zeggen en schrijven 1 kist met ADS-B even voor lunneburg (PH1412). Zelf heb ik proeven genomen met Flightradar 24 maar ik was niet onder de indruk.

Ik denk er hard over om ook SPOT te implementeren, Maar wel met de mogelijkheid het uit te filteren naar keus.
Voor gewone wedstrijden is het zinloos. Een radarbeeld waar twee kisten naast elkaar lijken te vliegen, maar als je nader gaat kijken de ene daar 30 min geleden zat, zet je eerder op het verkeerde been dan dat je er wat aan hebt. Voor zo'n lange vlucht als de Euroglide is het echter wel leuk voor het individueel volgen van iemand maar niet voor de onderlingen afstanden of posities. Ik kijk ook op GT zo tegen de tijd dat alles aan de grond staat :) dan zijn die plaatjes reeel.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 20 jun 2012, 09:43

Jan de Hulster schreef:steekproef

om 14. 45 uur was er wel een groot verschil;

De JR website gaf slechts wat kisten in Nederland
de glider tracking zag kisten tot Bremen over het gehele traject verspreid

maar grappig is deze ontwikkeling wel.
Ha Jan, zoals ik al schreef, de zweefvliegenonline glidertracking site is een echte ADS-B site. Met ADS-B is de Euroglide niet of nauwelijks te volgen. GT heeft ook spotposities, en daarom zie je bij hen veel kisten. Het nadeel is dat het natuurlijk geen live presentatie is. Je ziet een aantal plots met grote tijdsverschillen. Spot komt hier ook maar kan door de gebruiker worden uitgeschakeld omdat het het totale beeld verstoort. Voor als nog is hier de prioriteit een goede Nederlandse dekking te creeren. Het buitenland is nauwelijks zinvol omdat daar geen transponderplicht is en dus bijna niemand ADS-B heeft.
Overigens zullen de deelnemers aan de Euroglide in de buurt van Nurnberg wel te volgen zijn op zweefvliegenonline. Daar staat een steun-ontvanger.

GT "ziet" overigens niets bij Bremen en luneburg, maar gebruikt de database van planefinder. Wat planefinder ziet ziet GT dus ook ;) De dekking van planefinder is echter niet best en afhankelijk van particulieren die toevallig hun ontvangertje bij schakelen en vaak met een kamerantennetje in een dal zitten. Voor verkeerskisten werkt dat, maar niet voor onder de 3000 meter vliegende zweefvliegtuigen.

roeles
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mar 2010, 11:25

Re: ADS-B project

Bericht door roeles » 20 jun 2012, 17:59

Alleen ADS-B lijkt me op lange termijn ietwat beperkt.
Er zijn wat ontwikkelingen hier en daar bezig om via andere methoden ook de positie te updaten. Denk aan updates over UMTS/GPRS en dus internet, APRS-achtige methoden, lokale FLARM receivers welke aangesloten zijn op internet.
Allemaal verschillende manieren om je positie door te geven, met hetzelfde resultaat: je positie op een kaart.

Buiten Nederland is men niet zo happig op het hele ADS-B gebeuren immers.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 22 okt 2012, 16:40

Het is alweer een tijdje stil rond dit project, maar dat betekent niet dat we ook stil zitten. :)
De laatste week had ik weer wat tijd over en de programma's vloeien nu vlot uit de pen.
Lees voor een update op het gebied van Glider Tracking : http://www.zweefvliegenonline.nl/layout ... ieuws.html

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 29 mei 2013, 15:20

Op 12 mei 2012 schreef ik de volgende woorden over de door GT gebruikte SPOT-units:
Het is zelfs niet alleen zinloos maar ook erg ongewenst. Het overzicht is helemaal zoek en je zit feitelijk naar een situatie te kijken die nooit heeft bestaan, niet bestaat, en hoogst waarschijnlijk ook nooit zal bestaan. Op een andere trackingsite klik ik mij de vinger blauw om voortdurend de waarnemingstijd te ontdekken. die tijden lopen vaak uren uiteen. Mijn plan is om vliegtuigen die meer dan 1 minut geen data geven in het zwart weer te geven en na 10 minuten geheel te verwijderen. Het interesseert niemand waar een kist 10 minuten geleden of langer, zat. Als je een live systeem wil bieden dan moet je geen verouderde gegevens tonen. Met SPOT info er tussen wordt het een rommeltje.

Een mogelijkheid is om het aan de gebruiker de keus te laten en SPOT dus wel te implementeren met de mogelijkheid die kisten er uit te filteren...
Ondanks deze argumenten bleef men in 2012 deze spots gebruiken.
De laatste Nederlandse kampioenschappen (2013) werd er echter plotseling op GT geen gebruik meer gemaakt van SPOT units. De KNVvl betaalt nog altijd meer dan 1300 euro abonnement per jaar voor deze units die in eerste instantie aangeschaft waren voor het bedrijf "glidertracking". Dat ongebruikt laten van deze units, wekte mijn nieuwsgierigheid, want hoewel GT nogal veel aan PR doet, ging deze schijnbare beleidswijziging geruisloos langs ons heen. Dus vroeg ik het per Email aan de wedstrijdleidster, die de vraag negeerde. Na twee weken wachten dan toch maar de CW&S om uitkomst gevraagd.......... en........ het antwoord:
Vanwege de vertragingen die soms optreden bij het gebruik van SPOT (soms > 30 minuten) vond het bedrijf Glider Tracking het kwalitatief niet meer goed genoeg om op hun site te zetten.
Bepaalde inzichten komen bij de één wat eerder dan bij de ander. Overigens vind ik het geld voor gebruik bij de WK en EK wel goed besteed, omdat het veel makkelijker is om een vlieger bij een kraak of buitenlanding terug te vinden. Dit laatste is mede de mening van de CW&S. Voor het live volgen van de deelnemer in een kaart, eventueel nog gemixed met ADS-B info is en blijft zinloos.

De CW&S schrijft verder:
De SPOTS worden gebruikt voor PR doeleinden om het wedstrijdvliegen beter inzichtelijk te maken. Niet alleen voor het NK, ook voor de GNL wedstrijden en de WK's en EK's waar Nederlandse vliegers naartoe worden uitgezonden.
Dat gedeelte van de filosofie is kennelijk verlaten, nu GT zelf vindt dat het de kwaliteit van hun site negatief beinvloed.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 06 jun 2013, 11:56

Het plaatsen van een steunontvanger in Utrecht is mislukt. Jammer, maar het is niet anders. :sad:

Het aantal problemen die er daar toevallig bij kwamen kijken, woog echt niet meer op tegen de baten.
Ten eerste was de uitschuifladder veel te kort en was er een hoogwerker nodig, bovendien was de muur niet geschikt om bouten in te zetten, omdat er dan grote schade aan de metalen golfplaten die de muur bedekten moest worden toegebracht. We hebben zelfs nog gedacht en gewerkt aan een mogelijkheid de mast door het dak heen te steken, maar dat stuit weer op afdichtingsproblemen .
Kortom we waren het er allen over eens dat er grenzen zijn en bovendien was het nog de vraag of al die moeite wel beloond zou worden door een goede ontvangst. Daar was het eigenlijk weer wat aan de lage kant voor.

Ik zoek nog een hoge plek met een vrij uitzicht en een 230volt punt in de buurt van Osnabruck :)
het zelfde binnen een straal van 20 km van Waalwijk, en dito van Soesterberg.

Het gaat eigenlijk om de hoogte boven zeeniveau. Het terrein telt dus volledig mee en vooral geen hogere punten in de directe omgeving. Als iemand een plekje weet, houden we ons aanbevolen!!

pietjebel
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2009, 14:39

Re: ADS-B project

Bericht door pietjebel » 06 jun 2013, 12:44

Er zitten wat haken en ogen aan maar op Axel hebben we wel eens na zitten denken over een ontvanger in de watertoren die vlakbij ons veld staat. (http://www.landvanaxel.eu/water/)

Voordelen:
- toren is 60 meter hoog
- Infrastructuur voor internet en stroom is aanwezig (want er staat ook een slechtvalk webcam bovenop: http://www.roofvogelszeeland.nl/webcam-slechtvalk.html)

Nadelen:
- De antenne zou in de piek van de toren moeten komen voor vrij uitzicht rondom.
- Je zit behoorlijk ver in het Zuid-Westen van NL, dus het ontvangst is misschien niet zoals gewenst

Groet!

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: ADS-B project

Bericht door Jan de Hulster » 06 jun 2013, 13:54

Misschien op de oude verkeers toren van Soesterberg??
Vermoedelijk mag het niet maar je weet maar nooit.

Of op huidige ACvZ Hangaar??
Maar die gaat over een paar jaar weer naar een andere plek

Vraag eens aan Sieb Gooszen, voorzitter ACvZ

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 06 jun 2013, 20:09

Bedankt voor alle suggesties Ik zoek alles uit.
We zijn ook bezig met een koeltoren in Meppen 131 meter hoog met rondom vrij uitzicht. Kan bijna ook niet anders op die hoogte :)

pietjebel
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2009, 14:39

Re: ADS-B project

Bericht door pietjebel » 24 mar 2014, 12:51

Zomaar een beetje off-topic, maar is de radarpagina momenteel online? Volgens de spot pagina van de D-KGMD is deze momenteel met zijn spot aan het vliegen, maar is hij niet te zien op het scherm...

(Zie ook: http://share.findmespot.com/shared/face ... M2892sms7l )

Plaats reactie