Als je aan het wedstrijdvliegen bent, dan ben je ingespannen bezig.Als je dan ook nog eens op internet moet gaan kijken waar de concurentie vliegt, dan blijft er voor vliegen niet zoveel tijd meer over. Persoonlijk zou ik dat echt niet doen. Bovendien is er ook nog zoiets als een "Butterfly" die geeft, als je tijd over hebt, informatie genoeg.Sieb schreef:Ik denk ook dat bij wedstrijden de deelnemers er om tactische reden voor kiezen hun ADSB uit te zetten.... Ik zou mijn concurrenten absoluut niet willen laten weten waar ik zit en welke routes ik vlieg. Het werkt pas echt als je deelnemers verplicht om 1. met zijn allen tegelijk over de startlijn te gaan (zoals met zeilen) en 2. adsb te voeren met een directe (dus geen vertraging) weergave van positie/koers/hoogte.... De vraag is dan alleen of het niet 1 grote rugzakvliegerij wordt waarbij de veiligheid naar mijn mening wel eens in het geding kan gaan komen. Wellicht ook een idee om weer eens een ouderwetse wedstrijd te organiseren met alleen kaart en keerpuntcamera met ontkoppelde final glide computer etc. Kijken wie het nog echt kan....l_steenbrink schreef:Daar ben ik het mee eens. Als je op een live trackingsite kijkt dan wil je ook live beelden zien. Voor glidertracking com heb ik mijn belangstelling verloren, omdat er niks van klopt. twee vliegtuigen die daar naast elkaar vliegen, blijken in werkelijkheid twintig kilometer van elkaar te zitten omdat de tijden enorm verschillen. Zweefvliegenonline geeft de werkelijkheid weer en daar gaat het voor mij om. Op glider tracking kijk ik nog nauwelijks, mede gezien het feit dat het daar vaak helemaal niet werkt.Webmaster schreef: Voor de nationale wilde ik ook nog even SPOT intergreren, maar ik heb me bedacht. Updates van SPOT hebben een 10 minuten (!) sequense. Ik hoor graag hoe anderen er over denken. Zelf vind ik een kaartje met vliegtuigen waarvan de waarnemingstijden veel verschillen zinloos.
Het zal mi. wel meelopen met het tactisch uitschakelen van ADS-B.
Ondertussen heeft een ontvangerfabrikant zweefvliegenonline 3 ADS-B ontvangers aangeboden, voor een link op de radar site. Er begint dus schot in de zaak te komen. Ik zoek plekjes om die dingen neer te zetten in de buurt van Assen en Venlo.
De derde kan gebruikt worden om tijdens wedstrijden op het betreffende veld de kisten tot op de grond te volgen.
Het huiodige concept werkt goed maar is nog lang niet klaar. Toch mogen we niet ontevreden zijn met het resultaat van slechts één ontvanger. Op teuge zijn de kisten tot op de grong te volgen en op Salland tot na de laatste bocht naar final.
Na de Nationale gaan we verder met de software. Een groot gedeelte van de berekeningen gaan uitgevoerd worden aan de server kant. Daar zullen ook de files die van de diverse ontvangers binnen komen worden beoordeeld en samen gevoegd tot het vliegtuigbestand dat de gebruikers van de zweefvliegenonline radarsite gebruiken. Het systeem gaat veel sneller worden.
Zodra de serverside software klaar is, kan iedereen die een ADS-B ontvanger heeft een klein programmaatje van mij krijgen, waarmee de files naar de zweefvliegenonline server kunnen worden opgeladen. Ook mensen die graag een ontvanger van zweefvliegenonline in bruikleen willen hebben, kunnen contact opnemen. We gaan met z'n allen een netwerk creeren waar op ieder zweefvliegtuig ongeacht de hoogte, te volgen is!!
Het gaat ook zover komen dat alleen het transponder signaal zonder ADS-B, op zweefvliegenonline toch te volgen is... Maar daarover later meer.