ADS-B project

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 01 jun 2012, 16:44

Hallo Jip :) Wat mankeert jou ineens? Net als ik denk dat je de zaken normaal gaat zien kom je met een berg onzin op de proppen. Zit je aan de borrel of zo iets?
jxd schreef:
Webmaster schreef:Ik denk dat ik het met Jip best wel kan vinden. Het is een beetje verkeerd gelopen.
Dat verbinden van de naam aan deze website gaat inderdaad ver. Het verzorgen van alle ontvangststations echter ook ;)
Maar, het probleem is opgelost. Nu Heeft zweefvliegenonline zijn eigen glidertracking site en die gaat nog heel wat veranderingen ondergaan. Het moet een compleet paket worden waarmee een wedstrijd echt op de voet te volgen is.
Tot en met een kijkje bij het beraadslagen van de jury toe. :muziek:
JR, wanneer je;
Herhaling van zetten. 95% van jou en mijn site bestaat uit een googlemap. Voor de rest verschillen de sites op alle punten en qua code al helemaal.
jxd schreef: [*] Dat hier nog steeds probeert te ontkennen,
[*] Vervolgens roept onze kennis echt niet nodig te (willen) hebben.
Niet op het gebied van elektronica. Ik ben gediplomeerd TV monteur, heb verschillende cursussen gevolgd voor het bouwen en programmeren van microprocessorsystemen en ben al sinds de 70er jaren zendamateur.
Internet, daar wist ik nog niet zo veel van, maar dat spijker ik wel bij.
jxd schreef: [*] Vervolgens vraagt om mij de software te laten 'verzorgen' voor jouw systeem/website.
ehh, daar heb ik nooit om gevraagd. toen jullie in het begin met ADS-B bezig gingen heb ik met de gedachte gespeeld om jullie aan te bieden het samen op te zetten. Maar het was mij al snel duidelijk dat jullie commerciele bedoelingen hadden, jullie polsten mensen over eventuele betaling voor de site en ik doe het omdat ik elektronika leuk vindt, en de website een beetje wil promoten.
jxd schreef: [*] Het na zo veel gezeur niet eens lukt om de ADS-B in je eigen kist werkend te krijgen...
Nee, gek he. Ik ben al enige tijd samen met Funkwerk, de fabrikant van de TRT800, aan het brainstormen wat er mis kan zijn.
Maar het is nog niet gelukt.
jxd schreef: [*]Je (met meerdere forum accounts) telkens blijft roepen dat het ontvangst op jouw site zoveel beter is dan bij anderen (heb genoeg vergelijkingen waaruit blijkt dat dit lang niet altijd het geval is)...[/list]
Met dat soort wilde beschuldigingen kan ik niks.
Zelf schrijf ik: Hun dekking is een beetje beroerd, behalve ten zuiden van Malden daar zijn zij beter, eerlijk is eerlijk.
Zie http://www.zweefvliegenonline.nl/phpBB- ... =681#p4399
In het gebied waar de wedstrijd zich afspeelde was jullie dekking gewoon slechter. Dat schreven mensen mij en dat heb ik zelf gezien tijdens de Tweedaagde van Teuge en de eerste dag van de Nationale. Behalve dat viel jullie systeen ook langdurig volledig uit en gaf vaak valse informatie omdat de vliegtuigen soms uren bleven staan waar het contact verloren was gegaan. Dat is erg hindelijk.
jxd schreef: Sorry, vergeet het maar.

Ikzelf (en spreek ook voor de twee andere GliderTracking teamleden) probeer gewoon zoveel mogelijk plezier aan dit project te beleven, en hoop dit ook voor de rest van zweefvliegend Nederland. Natuurlijk komt dit allemaal (vooral deze periode) naast het zweefvliegen, want als het thermisch is zit ik liever in de lucht dan binnen...

Wanneer onze trackingsite beter ontvangst heeft dan een ander gaan wij dit ook niet direct op forums verkondigen. Andersom, bij minder ontvangst; temeer reden om te verbeteren of meer ADS-B netwerken aan te sluiten.
Nee, jullie zijn erg bescheiden, met opgeklopte interviews en stands op de Nationale zweefvliegdag, videopresentaties, etc.etc.
Ik krijg soms de indruk met een multinational te doen te hebben :)
Laten we nou eerlijk zijn, zo vreselijk moeilijk is het ook weer niet om zo'n site in elkaar te zetten. Daar hoef je niet zo gewichtig over te doen.
jxd schreef: Zo, we gaan allemaal gewoon verder waar we mee bezig waren en zien wel wat voor leuke mogelijkheden er nog kunnen worden gecreëerd.

O ja, als je wilt je mag mijn account hier weer deleten.

Groeten, Jip

roeles
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mar 2010, 11:25

Re: ADS-B project

Bericht door roeles » 01 jun 2012, 17:01

Je moet je ppdata.xml eens een beetje opschonen Jan, er staat allemaal zinloze rommel in:

Code: Selecteer alles

<markers>
<parms lat='52,1625' lon='5,962' siz='7' hlt='52,1625' hln='5,962' typ='map' rfi='30'/>
<marker lat='52,4145' lon='5,2604' name='KLM12Y  ' dx='-0,1146' dy='-0,0699' type='6' ads='484B01!.NO-REG!KLM12Y  !7225!238,6224!261!2012-06-01 14:58:20UTC!14:58:20!!21!2,3!!!1000!-960!'/>
<marker lat='52,3171' lon='5,0475' name='AUA373A ' dx='-0,1092' dy='-0,0773' type='6' ads='4401DA!.NO-REG!AUA373A !4725!234,7188!260!2012-06-01 14:58:19UTC!14:58:19!!5,2!2,2!!!1000!-1152!'/>
<marker lat='52,1625' lon='5,962' name='Zweefvliegenonline' dx='0' dy='0' type='132' ads='9999!!!!!!2012-06-01 14:58:21UTC!!Located!!!!!!!, '/>
</markers>
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 01 jun 2012, 17:10

roeles schreef:Je moet je ppdata.xml eens een beetje opschonen Jan, er staat allemaal zinloze rommel in:

Code: Selecteer alles

<markers>
<parms lat='52,1625' lon='5,962' siz='7' hlt='52,1625' hln='5,962' typ='map' rfi='30'/>
<marker lat='52,4145' lon='5,2604' name='KLM12Y  ' dx='-0,1146' dy='-0,0699' type='6' ads='484B01!.NO-REG!KLM12Y  !7225!238,6224!261!2012-06-01 14:58:20UTC!14:58:20!!21!2,3!!!1000!-960!'/>
<marker lat='52,3171' lon='5,0475' name='AUA373A ' dx='-0,1092' dy='-0,0773' type='6' ads='4401DA!.NO-REG!AUA373A !4725!234,7188!260!2012-06-01 14:58:19UTC!14:58:19!!5,2!2,2!!!1000!-1152!'/>
<marker lat='52,1625' lon='5,962' name='Zweefvliegenonline' dx='0' dy='0' type='132' ads='9999!!!!!!2012-06-01 14:58:21UTC!!Located!!!!!!!, '/>
</markers>

Zeker, er moet nog veel gebeuren. Op dit moment wordt die zinloze rommel er aan de clientside uit gefilterd en ook dat werkt nog niet 100%. Maar gelukkig kijken de meeste mensen naar de radarkaart en wat minder naar de xml-file ;)

Henk Poepjes

Re: ADS-B project

Bericht door Henk Poepjes » 14 jun 2012, 14:29

Op http://live.glidertracking.com/ zag ik vandaag de M3 in de buurt van Bremen vliegen. Op de radar van zweefliegenonline was echter niets te zien. Het lijkt erop dat de dekking van http://live.glidertracking.com/ dus op meerdere plaatsen beter is.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: ADS-B project

Bericht door Kilo Hotel » 14 jun 2012, 22:58

Henk Poepjes schreef:Op http://live.glidertracking.com/ zag ik vandaag de M3 in de buurt van Bremen vliegen. Op de radar van zweefliegenonline was echter niets te zien. Het lijkt erop dat de dekking van http://live.glidertracking.com/ dus op meerdere plaatsen beter is.
Weer een fijne positieve bijdrage van deze standaard mopperpot.

KH

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 14 jun 2012, 23:48

Kilo Hotel schreef:
Henk Poepjes schreef:Op http://live.glidertracking.com/ zag ik vandaag de M3 in de buurt van Bremen vliegen. Op de radar van zweefliegenonline was echter niets te zien. Het lijkt erop dat de dekking van http://live.glidertracking.com/ dus op meerdere plaatsen beter is.
Weer een fijne positieve bijdrage van deze standaard mopperpot.

KH
Die foutjes zie je daar wel meer. Met enige regelmaat zitten kisten daar in NoordHolland en 20 sec later weer in Bremen. Op de site van zweefvliegenonline worden die bloopers er uitgefilterd. Er is hier al weer een nieuwe versie klaar. Die berekent voor alle vliegtuigen die koers en snelheid niet uitzenden, deze waarden zelf. Zodra dat goed werkt zijn we van de stippen af en worden het echte vliegtuigen. Eerst moet nog een routine voor het invoeren van de opdrachten worden gemaakt. Er staat nog veel meer op stapel want ik begin er aardigheid in te krijgen.

Ook de hardware wordt hier niet verwaarloosd. Onze sponsor stuurde vandaag de laatste twee onvangers op. Er wordt hard gewerkt aan speciale antennes en hoogfrequent versterkers. Allemaal zelfbouw! :cool:

Henk Poepjes

Re: ADS-B project

Bericht door Henk Poepjes » 15 jun 2012, 09:17

Jan Ritsma schreef: Die foutjes zie je daar wel meer. Met enige regelmaat zitten kisten daar in NoordHolland en 20 sec later weer in Bremen.
Foutje van jou dan, want de mannen zijn daar wel degelijk geweest: http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gl ... Id=2479893

Heb ze tijdens het gedeelte in Duitsland live kunnen volgen en de OLC file geeft precies aan waar ik ze heb gezien. Op de radar van zweefliegenonline heb ik ze in het stuk Duitsland niet gezien (heb niet constant gekeken).

Your call...

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 15 jun 2012, 14:22

Henk Poepjes schreef:
Jan Ritsma schreef: Die foutjes zie je daar wel meer. Met enige regelmaat zitten kisten daar in NoordHolland en 20 sec later weer in Bremen.
Foutje van jou dan, want de mannen zijn daar wel degelijk geweest: http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gl ... Id=2479893

Heb ze tijdens het gedeelte in Duitsland live kunnen volgen en de OLC file geeft precies aan waar ik ze heb gezien. Op de radar van zweefliegenonline heb ik ze in het stuk Duitsland niet gezien (heb niet constant gekeken).

Your call...
Tja, GT ziet met zijn antenne in leeuwarden Emmen nauwelijks. Hun tweede staat in Nijmegen en die ziet bij Zwolle echt niets meer. Dus als jij die kist bij Bremen hebt gezien (waar hij overigens volgens Seeyou niet is geweest), dan moet dat een derde ontvanger zijn geweest. Ze hebben ook af en toe een ontvanger bij staan op Salland. Maar dat is een hele slechte opstelling die niet ver komt. Dus voor meer info moet je bij GT zijn. Die vertellen echter niet veel over hun vorderingen. Het is een software bedrijf met (voor mij) onduidelijke doelstellingen.

Valt het je trouwens op dat hun weergave steeds meer op die van zweefvliegenonline gaat lijken? Hun Labels zijn aanzienlijk ingekort en ze geven nu ook hoofdzakelijk de wedstrijdkentekens. De vliegtuigen die buiten hun bereik zijn, blijven ook niet meer uren staan en hun vertraging van 15 minuten is uitgeschakeld, etc..
Ze gaan dus zondermeer vooruit maar hier zitten we ook niet stil. Er zitten leuke uitbreidingen in het verschiet voor het volgend seizoen :cool:

Onderstaand plaatje is een screenshot van de (niet publiekelijk bekende) testpagina. Voor het testen is het zweefvliegfilter er uit gehaald en zijn alle ADS-B kisten binnen bereik zichtbaar. Je ziet, dat het in principe mogelijk is om vanuit Apeldoorn met een bescheiden opstelling vliegtuigen zuid van Frankfurt en Luxemburg tot aan Esbjerg weer te geven. Alles is een questie van hoe gevoellig de apparatuur is en hoe hoog de antenne staat. Een paar km hoog zou mooi zijn... Toch eens informeren bij defensie of ze geen klein plekje over hebben in een AWACS voor een zweefvliegenonline ontvangertje. Die kan er vast nog wel bij.. :muziek:
zweefvliegenonline_glidertracking.jpg
(19.99 KiB) 1514 keer gedownload
Vandaag wilde ik op GT die kisten bij Bremen zien, maar ik zie niet meer dan dit:
bad_gateway.JPG
(6.66 KiB) 1508 keer gedownload

deleted account 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2012, 12:29

Re: ADS-B project

Bericht door deleted account 3 » 19 jun 2012, 12:38

En weer probeer je iemand onderuit te halen, terwijl die andere partij (net zoals jij) waarschijnlijk de beste intenties heeft.

Nu veel verschillen te zien trouwens. Leuk dat je de deelnemers van de Euroglide live kan volgen via Glider-Tracking!

Afbeelding

Afbeelding

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: ADS-B project

Bericht door Jan de Hulster » 19 jun 2012, 14:48

steekproef

om 14. 45 uur was er wel een groot verschil;

De JR website gaf slecht wat kisten in Nederland
de glider tracking zag kisten tot Bremen over het gehele traject verspreid

maar grappig is deze ontwikkeling wel.

Plaats reactie