ADS-B project

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 02 mei 2014, 12:09

Er zijn deze winter weer de nodige vliegtuigen uitgerust met ADS-B :tup:
Dat geldt in hoofdzaak voor clubvliegtuigen. Het komt voor dat ik emailtjes krijg dat iemands vers uitgeruste ADS-B vliegtuig niet in de kaart verschijnt en sommigen denken dan dat er iets in de kist niet werkt. Het filter van zweefvliegenonline geeft echter alleen de bij zweefvliegenonline bekende ADS-B vliegtuigen toegang tot de kaart. Het is dus niet iets bijzonders dat zojuist aangepaste vliegtuigen niet te zien zijn. De server van zweefvliegenonline slaat die vliegtuigen echter wel op! Dat is weer te controleren door even naar de IGC bladzijde te gaan van deze website, die te vinden is onder de menuknop "navigatie" van de zweefvliegradar kaart. Als het callsign daar te vinden is, dan heeft één van de ontvangers van zweefvliegenonline het vliegtuig gezien en is er zelfs een IGC file te downloaden.

Als iemand graag wil dat zijn of haar vliegtuig vanaf het eerste moment zichtbaar is, dan kan dat, door het vliegtuig enkele dagen van te voren op te geven op de aanmeldingspagina van zweefvliegenonline. Die is te vinden onder de helpknop die zich eveneens rechtsboven in de kaart bevindt.

pietjebel
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2009, 14:39

Re: ADS-B project

Bericht door pietjebel » 05 mei 2014, 09:54

Fantastische service, dat downloaden van de IGC file op basis van ontvangen (ADS-B) gegevens. Nu kan ik eindelijk controleren of de aanpassingen aan de transponder antenne een verbetering van het signaal heeft opgelevert!

Gr.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 17 apr 2015, 12:19

pietjebel schreef:Fantastische service, dat downloaden van de IGC file op basis van ontvangen (ADS-B) gegevens. Nu kan ik eindelijk controleren of de aanpassingen aan de transponder antenne een verbetering van het signaal heeft opgelevert!

Gr.
Helaas was deze fantastische service gedurende de wintertijd-periode niet actief. De vliegtuigen waren wel in de kaart te zien met een tijd die 1 uur later aangaf dan de klok op dat moment. Ik had weinig zin om in de code de tijd aan te passen voor de winterperiode en had deze consequentie (geen igc download) over het hoofd gezien. Nu werkt alles weer!!

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: ADS-B project

Bericht door Webmaster » 03 nov 2015, 11:57

Sinds lange tijd is er weer gewerkt aan de radarsite van zweefvliegenonline.nl
Gisterenmiddag had ik weer eens wat tijd over. De recente discussies over ADS-B en Het FLARM-tracking netwerk van OGN hadden mijn aandacht weer even gewekt. De volgende mogelijkheden zijn aan de site toegevoegd:
1) De icons van de vliegtuigen bestonden vroeger uit stippen die de kleur van de klasse van het betreffende zweefvliegtuig weergaven. Die stippen zijn nu veranderd in vliegtuigjes, die uiteraard in de richting van de koers van het vliegtuig wijzen. Onder het menu "extra" kan nog teruggeschakeld worden naar de oude weergave.

2) Het zweefvliegfilter kan worden aan en uitgeschakeld onder (alweer) het menu "extra".
Als het filter wordt uigeschakeld, dan geeft de kaart alle vliegtuigen weer die de ontvangers van zweefvliegenonline.nl onder de 3000 meter zien.

3) Al eerder werd het muisover event van een vliegtuig op de kaart aangepast. Het popupschermpje geeft nu zowel de registratie als de hoogte weer. (was vroeger alleen de registratie).

Vindt U bugs? Meld ze!
Ik hoop dat het bevalt!

NB. Op dit moment zijn er atmosferische condities, die de radiogolven afbuigen. Dit veroorzaakt bij Schiphol een weergave tot op de grond. Dit zal de komende tijd vooral smorgens het geval zijn bij een sterke inversie.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: ADS-B project

Bericht door Jan Ritsma » 07 nov 2015, 12:16

Van twee slimme mensen ontving ik een Emailtje over de QNH op de radarsite. De ene had met de rechter muisknop ontdekt dat dan de positie van de cursor en de actuele QNH werd weergegeven. Die bleek echter 1013.25 hpa te zijn en dat klopte niet! De ander had aan de hand van de hoogte van de vliegtuigen ontdekt dat de QNH niet klopte.

Het probleem is dat Internetexplorer gewoon niet werkt met deze feature. Daar wordt deze winter nog aan gewerkt.
Firefox en Googlechrome werken wel goed.

Er wordt ook gewerkt aan een mogelijkheid om door rechts op twee verschillende puten in de kaart te klikken de afstand tussen deze twee aangeklikte punten weer te geven. Vandaar die rechter muisknop mogelijkheid.

Plaats reactie