Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie

Bericht door Jan Ritsma » 29 apr 2011, 08:00

De ontwikkeling van nieuwe materialen staat nog steeds (gelukkig) niet stil.
Onderzoekkers vonden een procedé voor het vervaardigen van een nieuw materiaal met opmerkelijke kwaliteiten.
Lichter sterker en harder dan staal lees hier verder

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie

Bericht door Jan de Hulster » 29 apr 2011, 09:53

Ik hoorde het gisteren op de radio.

Alleen die goede electrische geleiding?
Is dat een voor of nadeel?

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie

Bericht door l_steenbrink » 29 apr 2011, 11:05

Jan de Hulster schreef:Ik hoorde het gisteren op de radio.

Alleen die goede electrische geleiding?
Is dat een voor of nadeel?
Er vliegen meer vliegtuigen rond van geleidend materiaal dan van niet geleidend.
Koolstof en aluminium worden toch al erg lang gebruikt?
Met beide zie ik geen echte problemen.

Thomas
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2010, 07:50

Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie

Bericht door Thomas » 29 apr 2011, 12:58

Op de 787 (eerste verkeersvliegtuig grotendeels van cfrp) wordt een coating gespoten die extra geleidend is, om door slecht weer (kans op bliksem) te kunnen vliegen zonder al te grote (of extra) gevaren. Zeker geen nadeel dus, maar of het voordeel nou zo groot is...

Of het voordelen heeft in de zweefvliegwereld is me al helemaal een vraag. Iemand die weet of een blanik veiliger is dan een ka13 of twin omwille van zijn betere elektrische/thermische geleiding? Of omgekeerd?
Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je hem dan ook in andere kleuren dan wit kan schilderen.

eduard
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2009, 13:06

Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie

Bericht door eduard » 29 apr 2011, 15:51

Alleen door moe metaal mag de Blanik niet meer vliegen, of je hier beter mee af bent?

Thomas
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2010, 07:50

Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie

Bericht door Thomas » 29 apr 2011, 17:54

Grafeen is geen metaal, maar koolstof. Ander materiaal, andere eigenschappen. "Probleem" met vermoeiing lijkt me dan ook van de baan.

Thomas
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2010, 07:50

Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie

Bericht door Thomas » 13 mei 2011, 10:14

Jan de Hulster schreef: Alleen die goede electrische geleiding?
Is dat een voor of nadeel?
Om hier even op terug te komen, ik denk wel dat het een voordeel heeft voor de 'grote' luchtvaart: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... throw.html

Kloppertjes
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2009, 17:26

Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie

Bericht door Kloppertjes » 13 mei 2011, 18:05

Thomas schreef:Grafeen is geen metaal, maar koolstof. Ander materiaal, andere eigenschappen. "Probleem" met vermoeiing lijkt me dan ook van de baan.
Absoluut niet! Ook composieten hebben last van vermoeiing. Het duurt alleen langer. Grafeen is een vrij kwetsbaar materiaal. Vergelijkbaar met bijv. Dynama is het heel sterk op trek, maar kan het heel slecht tegen zijdelingse afschuifing. Het is dus maar de vraag of het tegen de belastingen binnen een vliegtuig zou kunnen. Miss zou de structurele sterkte prima zijn, maar als de inslag van een steentje al grote schade kan doen niet echt ideaal.

Plaats reactie