Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie
- Jan Ritsma
- Berichten: 2615
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20
Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie
De ontwikkeling van nieuwe materialen staat nog steeds (gelukkig) niet stil.
Onderzoekkers vonden een procedé voor het vervaardigen van een nieuw materiaal met opmerkelijke kwaliteiten.
Lichter sterker en harder dan staal lees hier verder
Onderzoekkers vonden een procedé voor het vervaardigen van een nieuw materiaal met opmerkelijke kwaliteiten.
Lichter sterker en harder dan staal lees hier verder
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19
Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie
Ik hoorde het gisteren op de radio.
Alleen die goede electrische geleiding?
Is dat een voor of nadeel?
Alleen die goede electrische geleiding?
Is dat een voor of nadeel?
-
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13
Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie
Er vliegen meer vliegtuigen rond van geleidend materiaal dan van niet geleidend.Jan de Hulster schreef:Ik hoorde het gisteren op de radio.
Alleen die goede electrische geleiding?
Is dat een voor of nadeel?
Koolstof en aluminium worden toch al erg lang gebruikt?
Met beide zie ik geen echte problemen.
Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie
Op de 787 (eerste verkeersvliegtuig grotendeels van cfrp) wordt een coating gespoten die extra geleidend is, om door slecht weer (kans op bliksem) te kunnen vliegen zonder al te grote (of extra) gevaren. Zeker geen nadeel dus, maar of het voordeel nou zo groot is...
Of het voordelen heeft in de zweefvliegwereld is me al helemaal een vraag. Iemand die weet of een blanik veiliger is dan een ka13 of twin omwille van zijn betere elektrische/thermische geleiding? Of omgekeerd?
Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je hem dan ook in andere kleuren dan wit kan schilderen.
Of het voordelen heeft in de zweefvliegwereld is me al helemaal een vraag. Iemand die weet of een blanik veiliger is dan een ka13 of twin omwille van zijn betere elektrische/thermische geleiding? Of omgekeerd?
Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je hem dan ook in andere kleuren dan wit kan schilderen.
Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie
Alleen door moe metaal mag de Blanik niet meer vliegen, of je hier beter mee af bent?
Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie
Grafeen is geen metaal, maar koolstof. Ander materiaal, andere eigenschappen. "Probleem" met vermoeiing lijkt me dan ook van de baan.
Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie
Om hier even op terug te komen, ik denk wel dat het een voordeel heeft voor de 'grote' luchtvaart: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... throw.htmlJan de Hulster schreef: Alleen die goede electrische geleiding?
Is dat een voor of nadeel?
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 28 okt 2009, 17:26
Re: Nieuw materiaal voor de (zweef)vliegtuigindustrie
Absoluut niet! Ook composieten hebben last van vermoeiing. Het duurt alleen langer. Grafeen is een vrij kwetsbaar materiaal. Vergelijkbaar met bijv. Dynama is het heel sterk op trek, maar kan het heel slecht tegen zijdelingse afschuifing. Het is dus maar de vraag of het tegen de belastingen binnen een vliegtuig zou kunnen. Miss zou de structurele sterkte prima zijn, maar als de inslag van een steentje al grote schade kan doen niet echt ideaal.Thomas schreef:Grafeen is geen metaal, maar koolstof. Ander materiaal, andere eigenschappen. "Probleem" met vermoeiing lijkt me dan ook van de baan.