Vreemde audiosignalen flightcomputer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Vreemde audiosignalen flightcomputer

Bericht door Jan Ritsma » 28 mar 2011, 11:43

Het volgende probleem staat op internet beschreven:
In onze LS6 hebben we regelmatig het probleem dat na het lozen van water de elektronische vario (Zander SR940) kuren heeft. Ondanks dat het aanwijsinstrument het nog goed lijkt te doen is aan het bijhorende audio-signaal geen touw vast te knopen. (uitschieters van hoge en lage tonen). Erg lastig als je laag water loost en vervolgens op nulletjes moet overleven...
Dit probleem komt bij verschillende final glidecomputers voor. Het blijkt vaak een elektrische oorzaak te hebben, en wel een te lage batterijspanning (voedingsspanning). Bij mij kwam het door een slechte verbinding (corosie) van de stekkeraansluitingen achter op de computer.
Waarom dat na het lozen van water plaats vindt is onduidelijk. Kan toeval zijn, of misschien komt er water in het elektrische systeem. Mogelijk ook dat de bediening van de kraan ergens de bedrading beinvloedt.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Vreemde audiosignalen flightcomputer

Bericht door vanzomeren » 29 mar 2011, 19:17

Of dat ook in dit geval zo is kan je makkelijk vaststellen door een keer de computer op een variabele voedingsspanning aan te sluiten lijkt me zo :?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Vreemde audiosignalen flightcomputer

Bericht door Jan Ritsma » 30 mar 2011, 08:11

vanzomeren schreef:Of dat ook in dit geval zo is kan je makkelijk vaststellen door een keer de computer op een variabele voedingsspanning aan te sluiten lijkt me zo :?
Dan nog blijft het grillige spanningspatroon veroorzaakt door een gecorodeerd stekkertje moeilijk te simuleren

Plaats reactie