KEURING ZUURSTOFFLESSEN

Plaats reactie
Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

KEURING ZUURSTOFFLESSEN

Bericht door Kilo Hotel » 09 jan 2020, 00:48

Ik vermeld hier graag info over het keuren van zuurstofflessen, zoals ook op ander forum voor zweefvliegen.

Ik ben wat verder met het keuren van flessen van Mountain High. De jongens van Gilze schreven me ook dat ze in Engeland lieten keuren bij Phil Winning: Phil@afeonline.com. Afeonline is de Engelse dealer van Mountain High. Ze keuren niet zelf, maar maken vermoedelijk gebruik van een bedrijf in Liverpool,
Cylinder Testing & Sales (U.K.) Ltd
16 Bridge Industrial Estate
Speke Hall Road
Liverpool L24 9HB
Tel: 0151-448 0555
email: ctsuk@btconnect.com

Flessen moeten leeg verzonden worden en komen gekeurd, maar ongevuld retour. Kosten zijn acceptabel. Je bent om ze te laten vullen met aviation oxygen wel afhankelijk van beschikbaarheid van zuurstof bij de club waar je zelf vliegt.
Aluminium flessen van Mountain High (of vergelijkbaar) moeten iedere vijf jaar hydrostatisch getest worden en hebben in principe een onbeperkte levensduur. Mountain High levert ook kevlar- en koolstofvezel flessen. Die zijn prijzig en moeten iedere drie jaar gekeurd worden. Ze hebben een max. gebruiksduur van vijftien jaar. Alleen Hugen in Zevenaar zal deze flessen in Nederland keuren.

Wij gebruiken in de zweefvliegerij vaak aluminium- of zg. lightsteel flessen. Deze komen uit, c.q. worden ook in de medische wereld gebruikt. Huidige flessen hebben vaak een keuringstermijn van tien jaar. Helaas is Hugen enkele jaren geleden (na overname) zo duur geworden (ik hoorde bedragen van ruim € 300,00 voor een stalen vier-liter-fles) , dat het ruim goedkoper is om na tien jaar een nieuwe fles te kopen. Zie ZUURSTOFFLESSEN.

Op zich is dat jammer voor flessen met een onbeperkte levensduur. De flessen die ik verkoop komen van een Duitse leverancier voor de medische wereld. Die worden voor de medische wereld ook in Nederland gekeurd. Keuren gebeurt niet anders, dan voor de luchtvaartwereld. Op dit moment ben ik in contact met een bedrijf in Nederland dat deze keuringen verricht. Duidelijk is al wel, dat deze bedrijven volgens Europese richtlijnen, dus alleen EU-flessen keuren. Mountain High flessen keuren doen deze bedrijven niet.

Ik verwacht hierover binnenkort iets meer te weten (wil het bedrijf persoonlijk bezoeken). Wie haast heeft, stuur me even een PB of email.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: KEURING ZUURSTOFFLESSEN

Bericht door Kilo Hotel » 14 jan 2020, 01:07

Inmiddels is duidelijk dat Afeonline, de Engelse importeur van Mountain High GBP 49,99 voor een keuring van de MH-flessen rekent. Komt dus neer op ongeveer € 52,50 + verzendkosten. Flessen komen ongevuld retour. Aluminium flessen moeten ieder vijf jaar gekeurd worden, kevlar en koolstofvezel iedere drie jaar en hebben max. gebruiksduur van vijftien jaar.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: KEURING ZUURSTOFFLESSEN

Bericht door Kilo Hotel » 06 mar 2020, 00:45

Ik bezocht onlangs het bedrijf Procylma in Drachten. Dit is een bedrijf, in het bijzonder gericht op keuring van zuurstofcilinders. Zij keuren de flessen (hydrostatische test) volgens de eisen van "Lloyd's Register", de eisen, waaraan de flessen die in de zweefvliegerij in gebruik zijn ook voldoen. Amerikaanse flessen, zoals van Mountain High worden niet gekeurd. Daarvoor kan met het beste in UK terecht. Prijzen van Procylma zijn hieronder vermeld. Ook in Drachten is een bedrijf, dat flessen met medische zuurstof vult. Beiden werken wel samen. Ik heb nog geen opgave van samenstelling van zuurstof kunnen krijgen, zodat ik niet weet of PPM van H2O laag genoeg is (< 6,5%) om in combinatie met Mountain High systemen te kunnen gebruiken. Binnenkort ga ik naar Drachten om dit bedrijf te bezoeken. N.a.v. mijn bezoek schreef Procylma:

Aan Kees Aero Nautical Services
Geachte heer Hordijk,

Hartelijk dank voor uw interesse in ons bedrijf. Procylma is een cilinderkeurbedrijf die naast het keuren van vele technische en medische drukhouders ook veel drukhouders keurt voor de duik- en schietsport, als volgt;

Verrekenprijzen Cilinder herkeur en onderhoud
Omschrijving Prijs per stuk ( excl. Btw)
Periodieke keuring per cilinder € 37,50
Periodieke keuring per composietcilinder
Afkeur € 26,55

€ 10,70
Inwendig trommelen € 10,70
Inslagen aanpassen € 5,36
Zuurstof schoonmaken € 10,70
Uitwendig stralen / speciale zinkondercoat / lakken € 29,46
Aanbrengen 2e kleur € 5,36
De- en montage voet + net € 2,68
o-ring plaatsen € 4,82
De- montage afsluiter € 2,68
Afsluiter service € 22,50
Transport € 18,75
• De doorlooptijd zal ca. 2 weken zijn
• Cilinders dienen drukloos aangeleverd te worden
• Voor het keurproces kan het zo zijn dat er bij los zittende lak of roestvorming een cilinder aangestraald moet worden. Doordat Procylma een kwalitatief hoog resultaat retour wil sturen, geven wij de voorkeur om de cilinder te dan volledig te stralen en te lakken. Dit zal vooraf met u overlegd worden. Het kan veel onnodige communicatie schelen indien u dit ook met uw klanten / leden communiceert.
• Naast het keuren kan het zijn dat er extra kosten plaats vinden zoals inwendig stralen indien er corrosie in de cilinder zit, of dat deze naar olie ruikt en zuurstof schoon gemaakt wordt. Dit zal niet overlegd worden en zal gewoon plaats vinden omdat Procylma een veilige cilinder retour wil sturen. Om misverstanden en teleurstellingen te voorkomen is het verstandig om dit ook met uw klanten/leden te communiceren.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben ingelicht en als er nog vragen zijn dan horen wij deze graag van u.
Met vriendelijke groet,
Julius Rolf



Procylma B.V.
Fahrenheitlaan 6
9207 HE Drachten

Tel: 0566-622322
Mob:06-10117705
www.procylma.nl
j.rolf@procylma.nl

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: KEURING ZUURSTOFFLESSEN

Bericht door Kilo Hotel » 18 dec 2020, 00:32

Eerder verwees ik naar en adres in Engeland om Mountain High O2 flessen te laten testen. Aluminium flessen van MH moeten iedere vijf jaar gekeurd worden. Koolstofvezel of Kevlar flessen iedere drie jaar. Testen kan ook bij Hugen in Zevenaar. Sinds het bedrijf een andere eigenaar heeft zijn de kosten voor keuren zo hoog, dat je goedkoper een nieuwe fles kan kopen. Daarbij hebben Europese O2 flessen (light steel of aluminium) doorgaans een keuringsinterval van tien jaar.

Voor wie een fles van Mountain High wil laten keuren in Nederland, mag mij een PB'tje sturen voor informatie. Het bedrijf vult flessen ook met medicinale zuurstof met een vochtgehalte van < 5 VPM. Dit is onder de norm voor aviation oxygen (is < 7 VPM), zodat deze zuurstof geschikt is voor Mountain High EDS-systemen (zal niet bevriezen). Zoals Rien al eerder schreef keurt en vult dit bedrijf ook de vaak in gebruik zijnde light steel of aluminium 2, 3 of 4 liter flessen. Wie met een gevulde fles op pad wil naar de bergen, kan zijn/haar fles hier ook laten vullen.

Plaats reactie