Levensgevaarlijk defect Ventus 2 CxM

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Levensgevaarlijk defect Ventus 2 CxM

Bericht door Jan Ritsma » 22 dec 2018, 10:20

Tijdens de dagelijkse inspectie voor de vlucht te Gariepdam, bleek bij de D-KBLH serienummer 253, een pen van het hoogteroer te zijn afgebroken.
Als men dit niet ontdekt, kan tijdens het vliegen het complete stabilo verloren worden, met op z'n minst verlies van het vliegtuig tot gevolg. De fabrikant stuurt binnen enkele dagen een nieuwe pen. Een foto van de beide pen delen mocht ik niet maken.

Wellicht ten overvloede wil ik er op aandringen dat mensen met het betreffende vliegtuigtype hier extra aandacht aan besteden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Levensgevaarlijk defect Ventus 2 CxM

Bericht door Jan Ritsma » 24 dec 2018, 10:58

ericmunk schreef:Ingescheurd exemplaar al eens gevonden, bij een andere Schempp-Hirth kist. Was daar aantoonbaar resultaat van een stevige grondzwaai.
Het is gissen, maar ook hier zou sprake kunnen zijn van een al langer geleden ontstane zwakke plek.
De kist heeft inderdaad een schade verleden

arjanvd schreef:Jan,

Goed dat je deze info deelt...

Kon je aan de breuk zien of het vermoeiing of puur overbelasting was?

Zoals Eric in zijn voorbeeld aangeeft kan na een inititiele overbelasting vermoeiing een rol gaan spelen die pas zeer veel later tot een breuk leidt. Dit kun je aan de breuklijn vaak wel herkennen.

Ik neem aan dat SH de gebroken pen graag wil zien om te onderzoeken?

En inderdaad hebben clubkisten vaker last van speling, alleen al doordat er veel meer grondtransport is in verhouding met de vlieguren.
Gewijzigd door arjanvd op 24-12-2018 09:28
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
Beste Arjan, ik deel deze info omdat ik lak heb aan de in zweefvliegland zo aanbeden geheimhoudingsplicht.
Ik ben er van overtuigd dat in KNVvL-land doden gevallen zijn omdat de ego's en imago's van bepaalde zweefvliegers gespaard moesten worden. Als morgen iemand dood valt omdat we volgens het boekje op de officiele AD moeten gaan zitten wachten en ik heb daar aan meegedaan, dan voel ik mij niet goed. En, ik vind het heel naar om mij niet goed te voelen.

Hier in Gariepdam, wil niemand er over praten. De delen van de gebroken pen krijg ik niet te zien, laat staan dat er een foto van gemaakt kan worden. Allemaal politieke overwegingen. Daarom is het nu zo belangrijk dat er een onafhankelijke zweefvliegwebsite is in NL. Een gedeelte van de domme kudde snapt dat echter niet.

Ook ik neem aan dat SH dit graag wil onderzoeken net als ik, maar of dit officieel gaat gebeuren is mij niet bekend. De gebroken pen ligt bij een zweefvlieger thuis en er is gewoon een nieuwe besteld.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Levensgevaarlijk defect Ventus 2 CxM

Bericht door Jan de Hulster » 24 dec 2018, 14:05

Toen ik dit las op Zweefvliegenonline was ook mijn reactie:

Zo snel mogelijk naar zweefportaal ook plaatsen.



Er blijken bij harde landingen, grondzwaaien, etc. soms schades ontstaan die na verloop van tijd pas duidelijker aanwezig zijn.

Zie ook het kwartaal rapport van de OVV over de SZD 51.

zie: http://www.zweefportaal.nl/main/forum/v ... ad_id=4732

Plaats reactie