(Bij)vullen zuurstofflessen

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

(Bij)vullen zuurstofflessen

Bericht door Kilo Hotel » 22 jan 2016, 15:07

Over enkele maanden zullen diverse zweefvliegers weer genieten tijdens fraaie hoogtevluchten, waar dan ook gemaakt. Het gebruik van zuurstof is een vast onderdeel van dergelijke vluchten. Hugen in Zevenaar is het bedrijf dat in NL gecertificeerd is om flessen te (her)keuren. Afhankelijk van het type fles om de c.q. 3, 5 of 10 jaar. Hugen bood (voor naar de bergen te vertrekken) ook de mogelijkheid om flessen (bij) te laten vullen. Dat deed Hugen voor een vriendelijk prijsje.

Sinds vorige jaar heeft Hugen een nieuwe eigenaar (ik meen Engelse) en zijn de regeltjes aangetrokken. Zomaar even een fles (bij) laten vullen is er niet meer bij. Ook voor het (bij)vullen van flessen moet een volledig administratieve procedure doorlopen worden. Dat brengt aanzienlijk meer kosten met zich mee. Ter onverrichter zake ben ik vandaag men een aantal flessen maar weer naar huis gereden.

Zweefvliegers die op het laatste moment bedenken de fles nog even (bij) te laten vullen, moeten hier op voorbereid zijn. Even een telefoontje naar Hugen om voor een vriendelijk prijsje je fles te laten vullen is er niet meer bij.

Afbeelding

Ook krijg ik de laatste tijd wat vragen over de tarieven voor het keuren van flessen bij Hugen. Houdt er rekening mee, dat die tegenwoordig in de buurt van de aanschaf van een nieuwe fles liggen (hangt een beetje van type af en waar vandaan). Deels komt dat door het arbeidsintensieve werk, zoals kraan demonteren, binnenste inspecteren (zie foto), fles met water op overdruk zetten, monteren en afvullen. Wees daar dus ook op voorbereid! Voorkom teleurstellingen door de zorg voor je zuurstof NIET op het laatste moment af te handelen.

Nu we het toch over voorbereiding hebben. Vrijwel elk jaar krijg ik de vraag om O-ringetjes na te zenden voor de drukregelaar van de Mountain High systemen omdat voor het vliegen blijkt dat de set lekt. In 2014 2x en het afgelopen jaar 3x, waaronder 1x naar Zuid Afrika. Dat kan zomaar wat vliegdagen schelen. Het betreft:

Afbeelding

Soms blijkt het systeem voor vertrek niet getest te zijn en/of is men de reserve O-ring vergeten. Deze wordt standaard bij de aanschaf van een EDS-unit geleverd. Recent kreeg ik zelfs een EDS-systeem terug omdat de drukregelaar lekte. Oorzaak: geen O-ring in de drukregelaar. Wees daar attent op en zorg voor reserve! De druk is iets te hoog om met tape te werken :).

Kees Hordijk

Plaats reactie