Let op! Vele typen loggers onbruikbaar na oktober 2014

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Let op! Vele typen loggers onbruikbaar na oktober 2014

Bericht door Jan Ritsma » 20 dec 2014, 09:27

Het is onvoorstelbaar, maar Garmin heeft in het verleden een GPS module geleverd die doodleuk na oktober 2014 "denkt" dat het 1995 is. Dit zit hem in de firmware van de unit. Vele fabrikanten hebben deze GPS-engine 25 ingebouwd in hun flightloggers.

De typen waar het om gaat zijn oa.: Cambridge 20, 25, oudere 302s, Volksloggers en ook Zander modellen.
Hoogst waarschijnlijk beperkt het zich niet tot deze merken. Hoe de loggers reageren is weer afhankelijk van de firmware van de logger zelf. Zo zijn mijn twee Cambridge loggers merkwaardig genoeg nog prima als navigatie equipment te gebruiken. Er worden echter geen vluchten meer gelogd, althans de uitleessoftware van de logger kan geen (geldige) files vinden.

Mocht U Uw logger controleren en geen probleem ontdekken, dan is het aan te bevelen de logger onder externe spanning te houden. Zolang de interne batterij nog niet leeg is, gebeurt er iig met de Cambridge typen niets. Zodra de batterij uitgeput is en de unit dus spanningsloos is geweest steekt het problem de kop op.

Een echte prettige oplossing is op dit moment niet voor handen. Het is mogelijk de logger op te sturen waarna de interne accu vervangen wordt en de GPS engine met de goede datum gereset wordt. Is de batterij weer leeg, dan is het wederom feest.

Er kan ook een andere GPS-engine ingebouwd worden, maar dat benodigt aanzienlijke veranderingen van de logger-firmware.

In de toekomst zal er wellicht een bevredigende oplossing gevonden worden, maar tot nu toe is het hoofdzakelijk paniek....

Zie de onderstaande file. Password: zweefvliegenonline
garminprobleem.pdf
(44.63 KiB) 381 keer gedownload

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Let op! Vele typen loggers onbruikbaar na oktober 2014

Bericht door Jan Ritsma » 14 feb 2015, 14:32

Voor Zander gebruikers schijnt er een oplossing te zijn:
Beste Zander gebruikers.
Helaas is er sinds begin dit jaar een timingprobleem met de GP941 loggers. De datum wordt door de Garmin GPS ontvanger in de units verkeerd weergegeven waardoor de files niet meer door bijv. OLC geaccepteerd kunnen worden. De units moeten terug naar SDI waarbij een nieuwe GPS ontvanger gemonteerd zal worden. Kosten zijn niet goed bekend maar ga even uit van ca. euro 150,-. Ik verzamel nu de units voor een gemeenschappelijk verzending. Laat me even weten of jouw unit ook mee moet.
e-mail: karel@termaat.me

Karel Termaat

Plaats reactie