AD Gebu-aanhangers
Geplaatst: 09 nov 2014, 11:56
Voor de reis naar Afrika deze winter, moest de kist dit keer in Augsburg afgeleverd worden.
Dit verliep helaas niet zonder een behoorlijke schade aan de aanhanger en een lichte schade aan het rudder van de kist.
Tijdens een korte stop op een hellend weggedeelte, liep mijn vrouw om de aanhanger heen en kwam met de alarmerende mededeling dat een gedeelte van de romp van de kist door de aanhanger heen naar buiten stak
Wat was er gebeurd?
Om de één of andere reden, was de voorste steun van de cone waar de romp in vaststaat afgebroken op de las. Het gevolg was dat de romp ongeveer 15 cm (tijdens het remmen) naar voren kon schieten. Duidelijk is, dat wanneer er dan gas gegeven wordt, de romp met een aanloop naar achteren door de wand van de aanhagerkap knalt.
We hebben de romp met de spullen die we toevallig bij ons hadden, zo goed en zo kwaad als het ging weten vast te binden en hebben onze reis vervolgd. Helaas was het niet bij schade aan de aanhanger gebleven. De romp was waarschijnlijk voor we het ontdekten, een paar maal heen en weer gereden. Bij het naar buiten rijden werd de huid van de aanhanger uit elkaar gedrukt, maar bij het terugrijden werden de huiddelen naar elkaar toe getrokken (fuik principe) en drukten zo de huid van het rudder kapot...
De kist is verder heel aangekomen in Gariepdam, en daar is een meer dan uitstekende technicus aanwezig die de zaak op zeer professionele wijze heeft gerepareerd.
Met de aanhanger ben ik teruggereden naar Gert Buitink, de fabrikant en die heeft de las hersteld, de kap gerepareerd en een versterking aangebracht in de vorm van twee staalplaatjes die aan de eerder afgebroken hoek zijn gelast.
Naar mijn mening was de constructie te licht en is daardoor de schade ontstaan. Ook na 15 jaar mag een dergelijk onderdeel niet falen. De fabrikant denkt daar anders over en wilde dat de reparaties volledig betaald werden en zo is het gebeurd.
Iedereen met een GEBU-aanhanger is bij deze gewaarschuwd en doet er goed aan dit zwakke punt te versterken om nare en kostbare verrassingen te voorkomen.
Dit verliep helaas niet zonder een behoorlijke schade aan de aanhanger en een lichte schade aan het rudder van de kist.
Tijdens een korte stop op een hellend weggedeelte, liep mijn vrouw om de aanhanger heen en kwam met de alarmerende mededeling dat een gedeelte van de romp van de kist door de aanhanger heen naar buiten stak
Wat was er gebeurd?
Om de één of andere reden, was de voorste steun van de cone waar de romp in vaststaat afgebroken op de las. Het gevolg was dat de romp ongeveer 15 cm (tijdens het remmen) naar voren kon schieten. Duidelijk is, dat wanneer er dan gas gegeven wordt, de romp met een aanloop naar achteren door de wand van de aanhagerkap knalt.
We hebben de romp met de spullen die we toevallig bij ons hadden, zo goed en zo kwaad als het ging weten vast te binden en hebben onze reis vervolgd. Helaas was het niet bij schade aan de aanhanger gebleven. De romp was waarschijnlijk voor we het ontdekten, een paar maal heen en weer gereden. Bij het naar buiten rijden werd de huid van de aanhanger uit elkaar gedrukt, maar bij het terugrijden werden de huiddelen naar elkaar toe getrokken (fuik principe) en drukten zo de huid van het rudder kapot...
De kist is verder heel aangekomen in Gariepdam, en daar is een meer dan uitstekende technicus aanwezig die de zaak op zeer professionele wijze heeft gerepareerd.
Met de aanhanger ben ik teruggereden naar Gert Buitink, de fabrikant en die heeft de las hersteld, de kap gerepareerd en een versterking aangebracht in de vorm van twee staalplaatjes die aan de eerder afgebroken hoek zijn gelast.
Naar mijn mening was de constructie te licht en is daardoor de schade ontstaan. Ook na 15 jaar mag een dergelijk onderdeel niet falen. De fabrikant denkt daar anders over en wilde dat de reparaties volledig betaald werden en zo is het gebeurd.
Iedereen met een GEBU-aanhanger is bij deze gewaarschuwd en doet er goed aan dit zwakke punt te versterken om nare en kostbare verrassingen te voorkomen.