Natte casino-start van NK

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Natte casino-start van NK

Bericht door Jan Ritsma » 15 mei 2010, 17:32

Gisteren had de NK zijn eerste wedstrijddag.
Vliegtuigen opbouwen in de regen en uiteindelijk een B opdracht, een AAT.
Niet verstandig met dit weer want er kwam maar een fractie van het veld in de verschillende klassen rond.
Daar is een AAT nu eenmaal niet geschikt voor en geeft rare effecten in de puntentelling.
Mensen met twee keerpunten kregen minder punten dan die met 1 aangevlogen sector!

Natuurlijk is het zo dat we geen wedstrijddag gehad zouden hebben als het een gewone race was geweest, maar de vraag is altijd weer wat wil je? Een wedstrijddag met een loterijpuntentelling of geen wedstrijddag. De meeste wedstrijleiders gaan voor die wedstrijddag :frown:

Veel punten waren er niet te verdienen 75 in de clubklasse 179 in de combiklasse en 219 in de open klasse.
Vandaag alles gecancelled na 4 uur kleumen in de box.
Toch erg leuk gevlogen (en daar gaat het om) het was erg spannend. Hadriaan vertelde op 150 meter nog weggekomen te zijn en ik zelf heb 10 kilometer afgelegd tussen de 200 en 300 meter. Altijd leuk als je dan weer op 900 meter weet te komen!
Droogmaken is zinloos het blijft gestaag regenen.jpg
(35.63 KiB) 1218 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Jan Ritsma op 17 mei 2010, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Natte casino-start van NK

Bericht door Jan Ritsma » 17 mei 2010, 08:42

Gisteren voor de verandering eindelijk eens een goede dag.
Er werd erg snel gevlogen, helaas niet door mij. :)
De eerste 150 kilometer ging met een snelheid van rond de honderddertig, daarna in Duitsland werd het onbetrouwbaar.
Op het laatste been zakte ik er onderuit en kwam op 130 meter terecht waar ik de motor niet meer durfde starten.
Dat was een geluk bij een ongeluk het lukte weer omhoog te komen en ik mocht me gelukkig prijzen nog met een "stevig blauw oog" overleefd te hebben.

Gert Buitink had minder geluk. Zoeven hoorde ik dat hij naar huis gaat omdat hij in een gelijke situatie de moter moest starten die het helaas niet deed. De daaropvolgende buitenlanding leverde schade op :sad:

Verder blijkt dat enkele mensen een hangaarplaats hebben gekregen. Erg makkelijk en confortabel natuurlijk.
Jammer dat die mogelijkheid "geheim" gehouden is zodat slechts enkele "uitverkorenen" die dicht bij het vuur zitten er van kunnen profiteren.
Ik ga vandaag uitzoeken hoe dat zit ;)
Boxtijd is 11.15 maar op dit moment regent het.
Hopelijk wordt het beter dan de eerste wedstrijddag

(update14.25 uur).
Vliegtuig staat weer in de hoezen. gecancelled dus.
Het zag er schitterend uit op Twente, maar we waren waarschijnlijk niet ver gekomen en al die mensen die buiten staan met onweer.......

Gert Buitink is naar huis. Vanmorgen sprak ik hem nog even. hij had inderdaad de motor willen starten maar toen dat niet lukte moest snel gehandeld worden. Waarschijnlijk is in de haast het wielhandle niet goed in de lock terecht gekomen want na een paar meter rollen klapte het wiel in waardoor er wieldeurtjes en een transponderantenne beschadigd werden.
Toevallig had ik mijn Afrika overlevingspakket bij me (we gingen naar Twente en je weet maar nooit ;) ) en daar had ik twee reserve wieldeurtjes voor een Ventus twee in zitten Die kon hij van me krijgen, maar hij had al besloten om naar huis te gaan. Er waren nog meer problemen dus hij had waarschijnlijk toch de wedstrijd niet uit kunnen vliegen.

Het item hangaar stond zowaar om 11.30 op de rol tijdens de briefing. Er zijn nog plaatsen beschikbaar maar de wedstrijdleiding heeft liever dat iedereen afbouwt of hoezen gebruikt, dus stonden de meeste mensen net als tijdens het opbouwen in de regen alles weer af te breken.

Je moet er wat voor over hebben en het is best leuk om te vliegen als het weer eens wat minder goed is.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Natte casino-start van NK

Bericht door Jan Ritsma » 18 mei 2010, 09:10

18-05-2010
Goede morgen iedereen.
De kist staat in de box en het weer is te omschrijven als: dat het net niet regent.
PCmet geeft echter goed weer voor vandaag, dat was gisteren trouwens ook het geval maar toen werd alles gecancelled.
Vandaag meer "hoge druk invloed" dus ik zelf geloof nu ook dat het vandaag gaat lukken :)

update 2100 uur

En jawel, de derde wedstrijddag is een feit.
Om halftwaalf was de eerste start voorzien en iedereen stond te kouwkleumen in de box.
Geen zon op Twente bovenbewolking en grote uitspeiding deed geen thermiek vermoeden.
Tot mijn verbazing ging toch de combiklasse starten om 11.45 en mijn ver4bazing was nog groter toen niet iedereen direct terug kwam. Maar toen...... Steven Raymond beet de spits af en landde weer op het veld gevolgd door vele anderen.
Steven kreeg direct weer een start maar landde wederom op Twente. Drie maal is scheepsrecht, na de derde keer bleef hij weg.
Wel werd direct na Stevens landing voor de open en clubclasse de B-opdracht van kracht.
Wegkomen was wat lastig maar daarna vloog vrijwel iederee vlot rond. Ook met mij ging het wat beter, zei het dat ik bij Zutphen wat moeilijkheden had wat me toch weer zo' 5 kmh kostte. Gewoon volhouden vroeg of laat lukt alles weer als van ouds :) .
Vele vliegers kunnen niet boven blijven.jpg
(46.04 KiB) 1110 keer gedownload

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Natte casino-start van NK

Bericht door Jan Ritsma » 19 mei 2010, 09:46

Goede morgen.
Vandaag boxtijd 1015 briefing 10.30
Het zal niet makkelijk worden want de bovenwind is tussen de 50 en 60 kilometer per uur.
Afwachten wat de wedstrijdleiding voor ons verzonnen heeft.

Er bereikten mij wat opmerkingen over het downloaden van de igc-files. Dat schijnt al dagen niet te lukken.
Ik heb dat doorgegeven aan de wedstrijdleiding maar dit heeft geen prioriteit. Soaringspot.com blijkt "er uit te liggen" en dat is overmacht....

Misschien dat Max of Rietje als ze even tijd hebben een zipfiletje ergens op internet kunnen zetten van alle vluchten met bijvoorbeeld een linkje in het forum van zeefvliegenonline :hypo: Dat zou de PR een stootje in de rug geven. ;)

Wat hier overigens erg goed gaat is het water tanken. Een kan van 30 liter is in 20 seconden vol!
Ook het internet wat ik hier op de kamer (onderkomen vliegveld Twente) heb is snel en betrouwbaar.
Dat is wel eens minder geweest :!: (wordt vervolgd)

update 14.45 uur
Tja,60 kmh wind boven en de clubclasse vliegt. De andere klassen zijn gecancelled :grin:
Ik ken wedstrijden waar ze het precies andersom doen. Zelfs de mensen die al vlogen van de open klasse moesten terug komen want er mocht niet vrij gevlogen worden. Op verbaasde uitroepen en vragen over de radio werd gezegd "dat leggen we wel uit als je beneden bent".
Zelf stond ik achter Mark Wering die met zijn Nimbus 4 800 kilo woog. Die (laatste) Nimbus vertikten de sleepvliegers nog op te slepen omdat dat met de crosswind te gevaarlijk zou zijn. Alleen als hij 50 liter water loosde wilden de heren het proberen. Dat wilde Mark natuurlijk niet en dus werd er gecancelled. Waarom daarna ook de combiklasse werd afgelast is me nog niet duidelijk.
Jammer. Het had een interessante dag kunnen worden.
afgebroken baanverlichting.jpg
Symbool voor deze dag. Nu maar zoeken naar een auto met een deuk met gele verf er aan...
(93.87 KiB) 1087 keer gedownload
Update 19.23 uur
Aan Max Bloch (de wedstrijdleider)heb ik gevraagd om de IGC files van de laatste dag op internet te zetten nu soaringspot.com er nog steeds uit ligt.
Dat wil hij echter niet en wil ook mij de files niet geven zodat ik ze op internet kan zetten. :twisted: Met een beetje geluk is die site van soaringspot morgen weer on line.
Voor mensen die van de eerste twee dagen nog IGC files willen downloaden heb ik twee rarfiletjes gemaakt van de open klasse.
Dag 1 is compleet dag twee slechts voor de helft en dag drie heb ik zelf dus ook nog niet (en krijg ik ook niet),maar het is beter dan niets!
Mochten er mensen zijn die ook de rest van de vluchten in IGC files hebben, stuur ze me toe dan maak ik alles compleet.
Dag1 Dag2

Tja, wat de sleepvliegers betreft:
De pipercub is nu eenmaal erg zijwind gevoelig en met deze wind niet op de baan te houden dus dat deze vlieger er de brui aan gaf was meer dan terecht. De morane en de cessna kunnen echter heel wat meer hebben en die wilden best nog slepen.
Deze vliegtuigen hebben echter een heel wat hogere vleugelbelasting dan de piper en hebben onder normale omstandigheden al moeite genoeg met een 800kg zweefvliegtuig. Nu, met de harde wind stond er een wervel boven het banenkruis van Twente en het ging flink tekeer vlak boven de bomen. Deze sleepvliegers vonden dat weer wat te gevaarlijk.
En,....volgens de wedstrijdleider werd het voor de combi-klasse gewoon te laat. Zodoende ;)

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Natte casino-start van NK

Bericht door Jan Ritsma » 20 mei 2010, 08:01

Goede morgen.
Vandaag ziet het weer er goed uit. Het zelfde als gisteren alleen minder wind, dus het starten zal wel lukken.
PC-met verwacht nauwelijks cumulus dus het kan een "blauw dagje" worden.
Wat de IGC-files betreft, om 08.52 is Soaring spot online, maar voor de files hoeft U er niet heen want die kunnen op dit moment nog steeds niet gedownload worden. Ik ga er niet meer over zeuren de wedstrijdleiding zoek het maar uit. Iedere wedstrijd die ik vlieg publiceert nog de zelfde dag de files, maar op de Nederlandse Kampioenschappen waar iedereen zo zijn best doet voor publiciteit schijnt dat echt te veel gevraagd.
Boxen weer om 10.15 briefing weer om 10.30
Zelf heb ik het en beetje druk want de final-glidecomputer annex E-variometer spreekt plotseling chinees. :eek: Ik helaas niet dus het zaakje moet gereset worden en de backup battery vervangen. Dat is een aardige klus. Wordt vervolgd.

21-05-2010 07.30
Tja, de final-glide computer is kapot en de solfartgeber en elektrische variometer maken daar deel van uit.
Erg irritant maar om dan gelijk als 1 na laatste te eindigen :sad:
Ik vond het kennelijk als enige nodig om west van EHR9 en west van het Harde langs te vliegen.
En dat terwijl daar nauwelijks thermiek was met deze noordweste wind en er oost van Terlet praktisch rechtuit gevlogen kon worden. Vreemde beslissingen allemaal :hilarius:
Vandaag wordt er beslist weer gevlogen dus we gaan maar weer vol goede moed op zoek naar de oude vorm.
Erg veel slechter kan het niet meer worden :)

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Natte casino-start van NK

Bericht door Jan Ritsma » 22 mei 2010, 19:55

Gisteren stond een 510 km op het programma. helaas vloog ik er maar 505 en moest dus 5 km voor de baan de motor starten.
Nu heb ik welliswaar een kapotte final glide computer, maar dat had er niets mee te maken. Ik wist dat ik nog thermiek nodiug had, maar vond die niet meer. Anderen waren zelfs teruggevlogen en hadden de nodige hoogte nog kunnen bemachtigen.
Kortom, het klassement is een drama en ik kan er eigenlijk alleen nog maar om lachen. :) Zo'n slechte wedstrijd heb ik nog nooit gevlogen. Je vliegt je zelf in de laatste tien jaar drie keer de kernploeg in en dan haal je plotseling nog maar 50% van het maximum te behalen puntenaantal. Ik ben er zelf verbaasd over.

Alles gaat toch mis deze wedstrijd dus de concentratie is volledig weg. Vandaag was er minder dan 1 meter stijgen en een maximale hoogte van vaak minder dan 600 meter. Ik heb gewacht tot iedereen weg was want anders zit je in een massa vliegtuigen, en ben toen op pad gegaan. De opdracht was slechts 220 km. Het eerste keerpunt was Velp waar ik op 300 meter aankwam. Daar draaiden drie kisten, ook op driehonderd meter. Ik dacht: eerst ronden en dan op rond de tweehonderd meter in de bel aansluiten. Normaal gaat zoiets wel goed, maar deze wedstrijd natuurlijk niet. Op het moment dat ik onder de anderen op 200 meter aankwam vloog ieder een kant uit en ik vond niets meer..... dus motor gestart en naar huis. De meesten blijken toch weer rond gevlogen te hebben.....
Morgen laatste wedstrijddag en dan naar Marburg voor de volgende wedstrijd. In deze vorm vrees ik het ergste :eek:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Natte casino-start van NK

Bericht door Jan Ritsma » 24 mei 2010, 13:06

Nou, die laatste dag viel mee en een 5e plaats in het dagklassement was het gevolg. Hopelijk gaat het volgend jaar in het totaalklassement beter. Eigenlijk vlieg ik veel te weinig in Nederland. De volgende nationale is echter weer in het buitenland :)

Voor iedereen die in één maal alle igc files van alle vluchten in de open klasse wil downloaden heb ik een handzaam rarfiletje gemaakt,uiteraard netjes op dag gesorteerd.IGC-files Nationale open klasse
Over eeen uurtje vertrekken we voor de volgende wedstrijd naar Marburg in Duitsland.
Voor wie het volgen wil: http://www.kvfl1909.de/index.php?option ... Itemid=366

Plaats reactie