Het is aardig druk vandaag op zweefvliegradar

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Het is aardig druk vandaag op zweefvliegradar

Bericht door Jan Ritsma » 01 apr 2013, 13:27

12 ADS-Bers in de lucht: zie http://www.glider-tracking.nl
En dat met een temperatuur van -5 graden op 1000 meter... Brrrr.
Hopelijk hebben ze niet veel water bij zich, want dat is bij die temperatuur zo lastig te lozen!! :)
radar.jpg
(58.52 KiB) 2250 keer gedownload

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Het is aardig druk vandaag op zweefvliegradar

Bericht door Peter » 02 apr 2013, 16:29

Tijdens de Nationale zal er ongeveer de helft van dit aantal te zien zijn geloof ik.
Als er 6 kisten van de deelnemerslijst ADS-B hebben is dat veel. :grin:
Hoe jij daarmee een prognose denkt te kunnen samenstellen is me een raadsel. Waarom wordt dat monteren van dat kabeltje niet verplicht gesteld? Kan nooit veel kosten, Flarm is ook verplicht en dat kost meer dan €600.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Het is aardig druk vandaag op zweefvliegradar

Bericht door Jan Ritsma » 03 apr 2013, 13:51

Peter schreef:Tijdens de Nationale zal er ongeveer de helft van dit aantal te zien zijn geloof ik.
Als er 6 kisten van de deelnemerslijst ADS-B hebben is dat veel. :grin:
Hoe jij daarmee een prognose denkt te kunnen samenstellen is me een raadsel. Waarom wordt dat monteren van dat kabeltje niet verplicht gesteld? Kan nooit veel kosten, Flarm is ook verplicht en dat kost meer dan €600.
Dat valt wel mee denk ik, het zullen er wel 12 worden. Een deel van de vliegtuigen waar in deze winter een kabeltje is aangebracht is waarschijnlijk nog niet bekend.

Het is wel raar dat de KNVvL €3000,- per jaar betaalt voor een abo van SPOT tranceivertjes die aan de wedstrijdvliegers worden meegegeven. Die tranceivertjes staan op naam van een privépersoon :? De gegevens die die SPOTjes produceren zijn geheim, behalve voor een bedrijf dat nauwe familie banden heeft met KNVvL officials. Ik krijg tenminste de toegangsnummers niet als ik er om vraag.

Ik denk dat de KNVvL die 3000 Euro beter kan investeren in kabeljes voor de aanleg van ADS-B. Het valt moeilijk te begrijpen waarom er zoveel geld in die SPOTzaak wordt gestoken, want zelfs na zo'n hoge investering zijn er immers maar 10 KNVvL SPOT's en er zijn 50 deelnemers...

Frank Hiemstra en zijn mede teamgenoten schrijven dat "ADS-B leeft". Na twee tot drie jaar lobbyen heeft noch altijd 80% van de NK-vliegers geen ADS-B terwijl het nauwelijks iets kost om het aan te sluiten. Een bewijs dat het de gemiddelde wedstrijdvlieger niets interesseert.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Het is aardig druk vandaag op zweefvliegradar

Bericht door Jan Ritsma » 20 apr 2013, 10:40

En, ook vandaag belooft het redelijk weer te worden. Vanaf 10.00 uur van morgen zijn al de GPS (Dortu) en de NL1 (Jeremiasse) te volgen op zweefvliegradar, de glider-trackingsite van zweefvliegenonline. Zweefvliegradar is op dit moment de enige site waarop de zweefvliegtuigen te volgen zijn. :tup:
zweefvliegradar_20_4_2013.jpg
(42.92 KiB) 1992 keer gedownload
16.00 uur....


27-04-13

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Het is aardig druk vandaag op zweefvliegradar

Bericht door Jan Ritsma » 28 apr 2013, 16:02

Vandaag drukste dag ooit op zweefvliegradar! 20 kisten op het zelfde tijdstip in beeld.
Er worden door de database telkens nog PH nummers geregistreerd waarvan zweefvliegenonline de gegevens niet heeft. Daarom wil ik nogmaals wijzen op het online aanmeldformulier.
Het spaart werk, en je zweefvliegtuig is direct in de juiste klasse en met de juiste gegevens zichtbaar op de Googlekaart.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Het is aardig druk vandaag op zweefvliegradar

Bericht door Webmaster » 27 mei 2013, 16:47

Vandaag een super dagje!! Thermiek tot 2000m!
Op zweefvliegradar waren de gelukkigen die vandaag vrij hadden tot boven Aken te volgen!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Het is aardig druk vandaag op zweefvliegradar

Bericht door Webmaster » 28 mei 2013, 19:01

vandaag probeerde Max Leenders weer een record, maar de thermiek was waardeloos zo vertelde hij na de landing.
Op zweefvliegradar was de hele vlucht goed te volgen, ondanks het feit dat de UFO via Aken en Dortmund rond Dusseldorf vloog.
Ga naar zweefvliegradar en klik op de menu link "IGC files. Daar kan dan de vlucht van de PH1340 van vandaag worden gedownload.

Dankzij de ADS-B ontvanger te Kalkar ligt dit gebied helemaal binnen bereik!

Een mooi plaatje van het gebied dat deze ontvanger bestrijkt staat hieronder.
Zowel de "31" bij Turnhout, als de UFO bij Iserlohn (40 km ZO van Dortmund), worden door de zelfde ontvanger waargenomen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Het is aardig druk vandaag op zweefvliegradar

Bericht door Webmaster » 02 jun 2013, 18:01

En ook vandaag erg druk. Het weer begint een beetje vliegbaar te worden, en dat is maar goed ook want deze week zijn de Open Militaire Kampioenschappen op Malden. Met een beetje geluk belooft dat een wedstrijd met super weer te worden!

Op dit moment 118 bekende zweefvliegtuigen met ADS-B in de database, waarvan er vandaag soms 32 te gelijk op zweefvliegradar te zien waren.

Afbeelding

member-only
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 okt 2009, 09:48

Re: Het is aardig druk vandaag op zweefvliegradar

Bericht door member-only » 04 jun 2013, 15:53

Oeioei, als we toch aan het vergelijken zijn ;)

Op Glidertracking was er om 1549uur 1vliegtuig meer te zien dan op Zweefvliegenonline.... Hoe kan dit? Wordt er al aan gewerkt om dit nooit meer voor te laten komen? Lopen er hier misschien ergens belangen door elkaar? ;)

Verder voor beide trackingsites overigens: :!: Alleen dat kinderachtige vergelijk mag wel achterwege blijven..

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Het is aardig druk vandaag op zweefvliegradar

Bericht door Webmaster » 04 jun 2013, 16:22

member-only schreef:Oeioei, als we toch aan het vergelijken zijn ;)

Op Glidertracking was er om 1549uur 1vliegtuig meer te zien dan op Zweefvliegenonline.... Hoe kan dit? Wordt er al aan gewerkt om dit nooit meer voor te laten komen? Lopen er hier misschien ergens belangen door elkaar? ;)

Verder voor beide trackingsites overigens: :!: Alleen dat kinderachtige vergelijk mag wel achterwege blijven..
Vergelijken is gezond. Daar leer je van. Zoals ik al aangeef is het station in Utrecht nog niet actief. Die streek is slecht gedekt.
Maar er wordt aan gewerkt :) Beekbergen ligt helaas niet op, maar naast de Veluwe. Daar kijkt de antenne niet overheen.
Kalkar zou daar tot 500 meter goed kunnen zien, maar de koeltoren is ietsje lager dan de Reactorruimte en daarom is toevallig ook voor die ontvanger die hoek afgedekt. We gaan die op de koeltoren verplaatsen naar een 40 meter hoger gelegen telemast.
Utrecht is nog een goed punt en dan zoek ik nog een punt zuid 80 km zuid van Utrecht. En als da 4 deelnemers ergens op 200 meter gaan hangen dan zien we ze nog niet :)

Verder is zweefvliegradar van het begin af aan een "eerlijke website" bij GT blijven de kisten veel langer staan nadat er geen contact meer is. Ze worden ook niet na 1 minuut zwart. Daardoor LIJKT het vaak dat andere sites meer zien. Maar dan moet je even kijken naar de hoogte van de kist. Die blijft dan op de centimeter het zelfde, terwijl de tijd (laatste update) gewoon doorloopt. Rara....

Plaats reactie