Kosten Nationale kampioenschappen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Kosten Nationale kampioenschappen

Bericht door Jan Ritsma » 27 feb 2013, 17:19

Men is er over uitvergaderd en de prijzen zijn vastgesteld:
Grappig is dat het inschrijfgeld door de deelnemer zelf moet worden voldaan, dat de sleepstart van een clubklassevliegtuig veel goedkoper is dan de start van een ander, maar het meest belachelijke is dat een zelfstarter maar lieft 25 eur moet betalen voor het gebruik van zijn eigen motor. Sommige deelnemers moeten kennelijk als melkkoe gebruikt worden...

Zie de prijslijst

Gebruikersavatar
Francesco
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:20

Re: Kosten Nationale kampioenschappen

Bericht door Francesco » 01 mar 2013, 22:53

Ik vind het knap dat ze voor die prijs kunnen slepen.
Wellicht probeert de org de kosten een beetje te verdelen.

Maar deze discussie voer ik jaarlijks.

Het verschil echter tussen een melkkoe en zelfstart eigenaren en eigenaren van zweefvlieg centra, is dat de koe graag gemolken
wil worden en wij niet.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Kosten Nationale kampioenschappen

Bericht door Jan Ritsma » 02 mar 2013, 10:24

Francesco schreef:Ik vind het knap dat ze voor die prijs kunnen slepen.
Wellicht probeert de org de kosten een beetje te verdelen.
Het is knap dat ze voor die prijs kunnen slepen. Met de dubbele prijs zou ik geen moeite hebben.
Het lijkt er sterk op dat de sleepstarts tegen kostprijs worden uitgevoerd. Een indicatie in die richting is dat clubklasse minder betaalt. Die vliegen immers zonder water en hebben daardoor een gemiddeld kortere sleeptijd.

Met kosten verdelen heeft dit niets te maken. Als je de kosten wilt verdelen dan verhoog je het inschrijfgeld en laat vervolgens iedereen zijn eigen variabele kosten (tegen kostprijs) betalen. Dan zijn de kosten verdeeld. Nu laat je een willekeurige groep vliegers 25, 50 of meer Euro (per dag) betalen voor iets wat hen zelf vervolgens ook nog eens geld kost. Daar is geen enkele reden voor, behalve de doctrine dat "zelfstarters geld genoeg hebben". Nivelleren is echter een zaak voor de regering en niet iets voor de organisatie van een zweefvliegwedstrijd. :)
Francesco schreef: Maar deze discussie voer ik jaarlijks.
Je kan een commercieel zweefvliegcentrum waarvan mensen moeten leven niet vergelijken met een, door vrijwilligers georganiseerde, zweefvliegwedstrijd. Als jij een basis-startgeld verlangt plus de kostprijs van een sleepstart, zal niemand daar moeite mee hebben. Die basisprijs is gewoon jouw winst waaraan iedereen dan per start het zelfde bijdraagt. Waarom zou jii aan een start van een zelfstarter meer willen verdienen dan aan de start van een gewoon motorloos zweefvliegtuig?
Francesco schreef: Het verschil echter tussen een melkkoe en zelfstart eigenaren en eigenaren van zweefvlieg centra, is dat de koe graag gemolken
wil worden en wij niet.
Bij financiele melkkoeien ligt het inderdaad anders...
Nog even voor de duidelijkheid: ik heb geen zelfstarter en heb er ook nooit eentje gehad. Ik spreek hier dus hooguit ten nadele van mijzelf. Ik vind dat iedereen zijn eigen broek op moet houden. Het is niet nodig dat groepen zweefvliegers de hobby van andere groepen zweefvliegers moeten betalen. Zweefvliegen is nu eenmaal geen eerste levensbehoefte.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Kosten Nationale kampioenschappen

Bericht door Jan de Hulster » 03 mar 2013, 10:11

Is het niet aan de organiserende partij van een (NK) wedstrijd te bepalen hoe ze de tarief structuur opbouwen?

Kortom, je hoeft toch niet in te schrijven als je dat niet bevalt?
Een NK is zeker geen eerste levensbehoefte.

NB:
Een beetje sleep naar 500m kost toch al gauw ca. 40,- 50,-Euro. aan kosten.
(als je stalling, onderhoud, ferry's van andere sleepkisten, totale draaitijd per start, etc. door berekend)

Misschien moet je op Terlet ook nog landingsgeld betalen?
Het is tenslotte een vliegveld.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Kosten Nationale kampioenschappen

Bericht door Jan Ritsma » 04 mar 2013, 10:32

Jan de Hulster schreef:Is het niet aan de organiserende partij van een (NK) wedstrijd te bepalen hoe ze de tarief structuur opbouwen?
Absoluut! Hetgeen natuurlijk niet inhoudt dat als iemand ergens een onrechtvaardigheid in ontdekt, dat niet zou mogen zeggen
Jan de Hulster schreef: Kortom, je hoeft toch niet in te schrijven als je dat niet bevalt?
Een NK is zeker geen eerste levensbehoefte.
Je hoeft zelfs helemaal niet te zweefvliegen! Dat is echter geen argument om een verbod op kritiek of verbeteringen uit te vaardigen.
Jan de Hulster schreef: NB:
Een beetje sleep naar 500m kost toch al gauw ca. 40,- 50,-Euro. aan kosten.
(als je stalling, onderhoud, ferry's van andere sleepkisten, totale draaitijd per start, etc. door berekend)
Als een sleepstart 50 Euro kost, dan moet je die 50 Euro ook laten betalen door diegene die een sleepstart krijgt en niet door iemand die geen sleepvliegtuig nodig heeft. Het lijkt er nu sterk op dat mensen met een zelfstarter gedeeltelijk voor de sleepstarts van de zweefvliegtuigen zonder motor moeten opdraaien. Daarvoor is echter geen enkele reden te bedenken.
Jan de Hulster schreef: Misschien moet je op Terlet ook nog landingsgeld betalen?
Het is tenslotte een vliegveld.
Het vliegveld haalt zijn inkomen uit de stripverhuur. Start of landingsgeld wordt tot nu toe, voor zover ik weet, niet geheven.
Maar als dat wel zo zou zijn, dan moet je dat doorberekenen aan iedere vlieger afzonderlijk
Het blijft belachelijk dat iemand die geen sleepstart nodig heeft, maar 13 Euro minder betaalt dan iemand die met een clubklassekist naar 500 meter wordt gesleept. Omdat je zelf al aangeeft dat de kostprijs van een sleepstart 40 of 50 Euro is, moet het je dan toch duidelijk zijn dat deze prijsstructuur alle realiteit mist.

Verder valt me ook nog op dat volgens de tekst de eerste sleepstart gratis is (in het inschrijftarief opgenomen). Dat zou betekenen dat de eerste start van een zelfstarter dat niet is. Het is immers geen sleepstart. Dat zou dan wel heel erg onheus zijn. :bah:

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Kosten Nationale kampioenschappen

Bericht door Jan de Hulster » 04 mar 2013, 11:05

Dat laatste was mij (intussen) ook opgevallen en lijkt inderdaad onrechtvaardig te zijn tov de zelfstart.

Het is zelfs bijna 1.5 x de zelfstart zo'n sleep!

Volgende week gaan we weer eens lieren en vanaf nu aan Dynema kabel.
Het ziet er mooi uit en gerealiseerd in ca. 4 maanden. (2 maanden uitzoeken en 2 maanden bouwen/aanpassen zo ongeveer.

Plaats reactie