Luchtruimschendingen en het NK reglement

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Luchtruimschendingen en het NK reglement

Bericht door Jan Ritsma » 11 mei 2010, 15:31

Het blijft een heikel punt. Sinds enige tijd hebben we in Nederland een wat redelijker beoordeling en strafpuntensysteem ten aanzien van luchtruimschendingen. Vroeger kreeg men ter plekke een (virtuele) buitenlanding, maar tegenwoordig "slechts" 100 strafpunten plus een aantal strafpunten per meter dat men het verboden gebied is binnen gedrongen. Karel Termaat heeft in deze zaak goed werk verricht :!:

Tot mijn verbazing vind ik echter een clausule die aan alle vooruitgang weer aardig afbreuk doet namelijk:
NB: als een virtuele buitenlanding ter plaatse van de eerste luchtruimschending voordeliger voor
de vlieger is als de som van de beoordeelde luchtruimschendingen geldt de buitenlanding en
vervallen de strafpunten voor de luchtruimschending.
Naar mijn mening doet deze clausule een eerlijke toekenning van wedstrijd punten geweld aan, terwijl de nieuwe regeling dit zo mooi had opgelost.
Stel dat vlak na de startlijn een verboden gebied ligt dat door twee vliegers vijf meter wordt binnen gevlogen. Het enige verschil is dat de ene vlieger op de heenweg en de andere op de terugweg de overtreding begaat. Als we ook aannemen dat de beide vliegers daarna een paar kilometer voor de finish buitenlanden, dan krijgt de ene geen en de andere 100 plus 5x2=110 strafpunten.

Als we deze clausule gewoon weg laten, dan krijgen beide vliegers 110 strafpunten. Van waar deze merkwaardige ongelijke beoordeling voor exact het zelfde vergrijp?? :twisted:

Plaats reactie