Griep aanval tijdens wereldkampioenschappen zweefvliegen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Griep aanval tijdens wereldkampioenschappen zweefvliegen

Bericht door Jan Ritsma » 20 jan 2013, 15:44

Op de officiele website van de KNVvL las ik het volgende:
In de clubklasse wist Tim Kuijpers (4e) na 8 wedstrijddagen net niet beslag te leggen op een podiumplaats. Door een griepaanval waren de resultaten van Tim op de laatste wedstrijddagen minder.
De Teamcaptain Bart Renckens schrijft op de KNVvL site:
Helaas dacht Tim dat hij het heel slecht gedaan had. Hij stapte ook weer enorm ziek de kist uit. De griep heeft hem helaas de afgelopen dagen flink in de greep gehouden.
Afgezien van het feit dat dat "net niet" onzin is, het puntenverschil tussen nummer 3 en 4 was immers even groot als dat tussen nummer 4 en nummer 12, lijkt de stellingname erg op " zoals de wind waait waait m'n jasje".
Worden KNVvLers voortdurend bestookt met "Human Factors" waarin men het simpele volk duidelijk wil maken dat zweefvliegen als je slecht geslapen hebt of problemen met je vrouw of... etc. onverantwoord is, schroomt men als het zo uitkomt niet, om een "enkele dagen durende" griepaanval als excuus voor minder presteren aan te voeren. Zou de KNVvL het met een griepaanval in een zweefkist stappen geen probleem vinden, maar "slecht geslapen "wel?
We geven en plein public weer eens het goede voorbeeld.

Onwillekeurig moest ik denken aan een kernploegvergadering waarbij ik wel aanwezig mocht zijn, terwijl ik niet in de kernploeg zat. Samen met een colegazweefvlieger was ik de selectie uitgefraudeerd. Als doekje voor het bloeden mochten we er wel bij zitten. Mijn collega bedankte voor de eer en stopte met actief wedstrijd vliegen. Ik wilde wel wat interne info, dus ik deed mee.

Tims moeder, zijnde kernploeg coach, beval ons toen het onderstaande boekje aan. Dat lijkt hier wel toepasselijk. ;)
winnaarshebbeneenplan.jpg
(27.11 KiB) 2655 keer gedownload

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Griep aanval tijdens wereldkampioenschappen zweefvliegen

Bericht door l_steenbrink » 21 jan 2013, 08:54

Naar mijn mening heb je hier een behoorlijk punt. Wie gaat er nu dagenlang zweefvliegen als hij zich zwaar beroerd voelt omdat hij een griepaanval heeft? Onverantwoordelijk en zoals je terecht opmerkt een verkeerd voorbeeld voor iedereen die onze mooie sport beoefent. :frown:

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Griep aanval tijdens wereldkampioenschappen zweefvliegen

Bericht door Jan de Hulster » 23 jan 2013, 09:02

Ik moet zeggen nu ik dit nu net lees, dat Jan wel een punt heeft.

Iemand die "ook weer enorm ziek" uit (of eerder minder ziek in (?) ) een kist stapt voor notabene een wedstrijd lijkt mij inderdaad de HF regels met een flinke korrel zout te nemen.

In EVO staat al zoiets van : IM SAFE
de
I= Illness...
M= Medicine (zouden die ook nog gebruikt zijn? )
S=Stress (bij een wedstrijd eerder aanwezig)
A= Alcohol
F= Fatique bij ziekte en meerdere dagen ziek vliegen eerder aanwezig lijkt mij)
E= Eating


En bij de HF staat dit onderdeel ook (zie de CIV website voor de theorie stof voor GPL en GPL-VO):

zie bv: http://www.civ.zweefportaal.nl/docs/med ... enbeta.pdf

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Griep aanval tijdens wereldkampioenschappen zweefvliegen

Bericht door Jan Ritsma » 23 jan 2013, 22:40

Het wordt allemaal nog veel grappiger. Of, zoals iemand die vandaag bij mij op bezoek was het omschreef als veel schunniger.

Toen ik mij voor de laatste Nationale Kampioenschappen aanmeldde op Terlet kon ik geen medical tonen. Wat ik wel kon was, bewijzen dat die medical aan mij was afgegeven en per post onderweg was. Twee "heren" van de Commissie Wedstrijden en Selectie adviseerden de wedstrijdleidster om mij niet te laten vliegen zolang ik die medical niet kon tonen.
Kortom, voor mij was de Nationale van 2012, zonder enig rationeel motief, volledig verziekt.
De ene "heer" en CW&S lid was Hadriaan van Nes, die zelf met de wedstrijd meevloog. De andere "heer" en CW&S lid was Bart Renckens, de zelfde Bart Renckens die nu als teamcaptain van de Nederlandse deelnemers aan de Wereldkampioenschappen zweefvliegen in Argentinië, iemand DAGEN LANG ENORM ZIEK (en op dat moment dus met een ongeldige medical) de lucht in stuurt en hem als een gevaar voor zich zelf en zijn omgeving vrolijk het zwerk onveilig laat maken! Veel hypocrieter kan je ze niet bedenken zou ik zo zeggen.

Nu kan je natuurlijk gaan klagen bij de CW&S, maar ik denk niet dat CW&S lid Bart Renckens teamcaptain Bart Renckens hier over op de vingers gaat tikken. Het Afdelings Bestuur Zweefvliegen dan, zult U zeggen? Ik zie het antwoord (als je uberhaupt een antwoord krijgt) al voor me:

Geachte heer, wij hebben tussen CW&S lid Bart Renckens en Teamcaptain Bart Renckens geen spoor van belangenverstrengeling kunnen vaststellen :hilarius: Tevens is ons van onregelmatigheden niets gebleken. :grin:

Mocht U op de club ooit nog eens aangesproken worden door een mede clublid ten aanzien van Human Factors, dan kan U glimlachend antwoorden dat: zolang de Koninklijke Nederlandse Vereninging voor Luchtvaart iemand in een "enorm zieke toestand" dagen lang een wedstrijd mee laat vliegen tussen honderd andere kisten, U best met Uw verkoudheidje of de stress van Uw echtscheiding, die Ka8 voor sunset nog even over kan vliegen.... :muziek:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Griep aanval tijdens wereldkampioenschappen zweefvliegen

Bericht door Jan Ritsma » 09 feb 2013, 19:36

Omdat de zaak toch wel heel erg stuitend is, heb ik toch maar weer een keer de mening van ons AfdelingsBestuur Zweefvliegen gevraagd. Ik verwachtte echter geen antwoord, maar tot mijn stomme verbazing kwam er wel een brief terug.

Ik zal de vragen die ik stelde en de antwoorden voorzien van commentaar hieronder weergeven:

1) Heb U de betreffende verslagen van de team captain op internet gevolgd?
Antw. Wij hebben het WK via Internet gevolgd en de verslaglegging door teamcaptain Bart Renckens geiezen.
Comm. Duidelijk!

2) Acht U het gewenst en /of acceptabel dat piloten “dagen lang” een
vliegtuig besturen, terwijl hun lichamelijke toestand als “enorm ziek”
beoordeeld wordt?
Antw. Wij achten het ongewenst dat een kernploeglid deelname aan een wedstrijddag boven veiligheid stelt.
Comm Hier gaat het ABZ alweer gelijk de mist in. Natuurlijk is het ongewenst dat iemand (niet alleen een kernploeglid) deelname aan een wedstrijddag boven de veiligheid stelt. Maar dat was de vraag helemaal niet! Het probleem dat het ABZ hier weer knullig omzeilt is het volgende: Als ze zeggen dat de omschrijving "enorm ziek" niet deugt, dan vallen ze teamcapten Renckens af. Dat kan natuurlijk niet :eek: . Zeggen ze dat ze het onacceptabel vinden dat iemand onder die omstandigheden vliegt, dan zijn Bart Renckens en Tim Kuipers de sigaar. Dus je geeft gewoon geen antwoord en om dat te verdoezelen trap je maar een open deur in :hilarius:

3)Acht U het gewenst, acceptabel en veilig, dat de CW&S en/of de team
captain, deelnemers die voor Nederland uitkomen op de
wereldkampioenschappen zweefvliegen onder de voor omschreven omstandigheden
zondermeer tussen honderd andere deelnemers de lucht in stuurt.
Antw. 3. Een teamcaptain stuurt geen deelnemer de lucht in! Deelname aan de dag is geheel aan de deelnemer zelf.
De deelnemer neemt zelf de verantwoordelijkheid volgens het "I'm safe" principe. Dit is op het WK ook dagelijks toegepast.
Comm. Helemaal waar natuurlijk, maar wel kort door de bocht. De deelnemers worden uitgezonden naar een WK door de KNVvL. Als iemand zich misdraagt of gevaarlijke streken uithaalt, dan wordt het Nederlandse team daarop aangekeken en ze maken mij niet wijs dat de teamcaptain dan niet zou kunnen ingrijpen. Maar zelfs al zou dit niet zo zijn, dan kan je als teamcaptain natuurlijk grote druk uitoefenen op de betrokken vlieger en daarvan is hier geen spoor aanwezig.

4)Is U iets bekend over mogelijk gebruik van medicijnen door de betreffende vlieger?
Antw. 4. Medicijngebruik is beperkt tot neusspray en paracetamol ruim binnen de richtlijnen gesteld door de WADA.
Comm. Tja, laten er nu ongeveer 350 verschillende neusspray's zijn waarvan er een paar NIET op de verboden lijst staan en die laatst genoemden zijn hoofdzakelijk nog spray's tegen hooikoorts.

5)Is de betreffende vlieger tijdens of na de wedstrijd onderworpen aan een zogenaamde “dopingcontrole”?
Antw. 6. Ja, er zijn dopingcontroles.
Comm. Wederom geen antwoord op de vraag, maar het intrappen van een open deur.
Was de vlieger nu wel of niet gecontroleerd?

6)Ziet U termen aanwezig om naar aanleiding van deze zaak een nader onderzoek in te stellen en/of redenen voor maatregelen?
Antw. 6. Na gesprekken met de betrokkenen ziet het CWS geen reden tot het nemen van maatregelen.
Comm.
Vreemde opmerking. Ik vraag aan het ABZ of zij redenen zien voor maatregelen maar krijg als antwoord dat hun adviescommissie die niet ziet. :hilarius: Ik wist niet dat de adviescommissies van de het afdelingsbestuur ook al "maatregel bevoegd" waren. Dat Bart Renckens als CW&S lid geen maatregelen neemt naar aanleiding van zijn eigen optreden als teamcaptain vermoedde ik al.
Kennelijk heeft het ABZ een "nader onderzoek" ingesteld, want er is met de betrokkenen gesproken.
Wat zeer zorgwekkend is, is dat men geen redenen ziet om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen. Vliegers kunnen doodziek in een kist stappen onder omstandigheden die grote inspanning vergen. We kunnen er op wachten totdat dat mis gaat.

7)Volgens de leerstof van de KNVvL t.a.v. Human Factors, wordt gesteld dat een medische verklaring tijdens ziekte zijn geldigheid verliest. Bent U van mening dat dat hier het geval was? Zo neen, waarom niet?
Antw.7. Wat is ziek, en hoe wordt dat beoordeeld? Dit is aan de vlieger zelf, die het ook keurig iedere ochtend gedaan heeft volgens het I'm safe principe. Geen enkel moment is de veiligheid van de vlieger en anderen in dit geval in gedrang gekomen!
Er is een groot verschil in veilig zweefvliegen en optimaal presteren op een groot toernooi.
Helaas is de woordkeuze in de verslaglegging ongelukkig geweest, hier zullen we in de toekomst aan gaan werken.
Comm. Als iemand ziek is kan hij niet vliegen want dan is zijn medical niet geldig. Bovendien is het onverantwoord. Dat iemand een "I'm safe" ezelsbruggetje af kan werken en ondanks het feit dat hij "enorm ziek" is tot de conclusie kan komen dat er geen vuiltje aan de lucht is, is lachwekkend. Dat het ABZ deze onzin kritiekloos overneemt, is kwalijk. Oh, pardon, helemaal kritiekloos is ons bestuur niet! Ze gaan er in de toekomst aan werken om te voorkomen dat dit soort wantoestanden uitlekt!
De WOORDKEUS!! daar zit het 'm in!! Een teamcaptain die zomaar de waarheid neerpent,.... dat kan natuurlijk niet!
Dus, hij was niet "enorm ziek" maar "hij voelde zich iets minder fit"!! :hilarius:

Mijn uitgesproken vermoedens in de voorgaande posting komen dus redelijk dicht in de buurt, zij het dat men niet alleen geen onregelmatigheden kon vinden, maar er zelfs van overtuigd is dat die niet hebben plaatsgevonden. Waar die overtuiging vandaan komt vertelt het verhaal natuurlijk niet. Mochten U of ik in een kist stappen terwijl Bart Renckens onze toestand als "enorm ziek" beoordeelt, dan is er volgens het ABZ nog steeds geen vuiltje aan de lucht. Nouja, Bart moet het gewoon niet zeggen. Dat is volgens ons ABZ de enige dissonant.

Laat iedereen zich verder maar eens afvragen hoe het afloopt als je op een examen voor Human Factors de zelfde antwoorden geeft als ons afdelingsbestuur. Zou je slagen? :ai:

Voor de volledigheid kunt U de beide brieven hier vinden:
Brief aan ABZ
Brief van ABZ

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Griep aanval tijdens wereldkampioenschappen zweefvliegen

Bericht door Jan Ritsma » 10 jul 2013, 17:00

En, hier hebben we er weer één:
Wereld Kampioenschappen Zweefvliegen 2013 Vrouwen - Issoudun

Zo de SEI staat veel te vroeg in haar doosje. Nadat ik over de startlijn ben gegaan bleven mijn oren in combinatie met mijn amandelontsteking problemen geven en ook de koorts die ik heb helpt niet mee dan. Balen balen balen en inderdaad: oh crap!
Goed idee om terug te komen, slecht idee om te gaan vliegen.
Althans in de ogen van de KNVvL die zijn eigen regels bij W en EK's met een korreltjes zout neemt.
Om even op te frissen hier onder een gedeelte uit een epistel van Paul M de Grood, secretaris van de commissie medische zaken van de KNVvL en voorzitter van de VBSV (de doorvliegers zoals ze gewend waren).

3.1 Illness of ziekte.
Bij een acute ziekte is het afweersysteem van het lichaam geactiveerd. De stoffen die
hierbij vrijkomen verminderen het geestelijk en lichamelijk prestatievermogen van de
mens. Topsporters weten dat maar al te goed.
Bovenste luchtweginfecties leiden tot een verminderde zuurstof opname. Zwelling
van het neuslijnvlies zorgt ervoor dat de buis van Eustagius (verantwoordelijk voor de
beluchting van het middenoor) verstopt raakt waardoor niet geklaard kan worden.
Juist op de hoogte waar zweefvliegers zich meestal ophouden kan dit tot zeer
vervelende problemen leiden, zoals heftige oorpijn.
Maag en darm bezwaren leiden tot een versnelde passage van het voedsel en
ophoping van gassen in het darmstelsel. Het gevolg is buikkrampen tijdens de vlucht.
Het flatuleren (het laten ontsnappen van darmgassen) kan in zo’n geval gepaard
gaan met dunne ontlasting.
Hoofdpijn is een symptoom van diverse ziektes. De ziekte zelf is meestal al reden om
op dat moment ongeschikt te zijn voor vliegen. Het slikken van een pijnstiller geneest
niet, maar onderdrukt slechts de symptomen.
Het beste advies, als men zich niet lekker voelt: niet vliegen.

frans
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2009, 16:16

Re: Griep aanval tijdens wereldkampioenschappen zweefvliegen

Bericht door frans » 10 jul 2013, 19:28

Jan,
Waarom weer zo'n negatieve insteek?

Ik vindt het een prima beslissing van Toozzz om vandaag terug te komen en de task te cancelen.
Argentinië ben ik ook live aanwezig geweest in een door de KNVvL (= jullie: betaald 5 sterren luxe resort) ;-) .

Feit is:
Nederland heeft géén ervaring met vrouwen vliegen in een vrouwen kernploeg.

Toozzz weet dat ze niet kan winnen en gaat puur om zichzelf te spiegelen / ervaring op te doen.

Toozzz was de enige die ondanks de genoemde "DIM factors" mocht gaan.

Ze wist van te voren dat er kommentaar zou komen (en ook van uit welke hoek).

Toozzz krijgt alleen haar inschrijfgeld retour, verder NIX.

Zeik dames nog meer af en je krijgt nooit meer een vrouwenploeg op de rails. Kijk naar het buitenland:
Die zijn al jaren bezig met programma's, trainingen, lezingen, enz.
In NL is dat (nog) niet het geval voor de dames. We staan helemaal in het begin stadium.
Het kost gewoon tijd om de boel op te bouwen.

Jij hebt veel vliegervaring: Zet jij je ook eens in svp.

Enne: bij de Thermiek redactie wachten we nog steeds op je artikel over vliegen in Afrika (met foto's).
Mijn e-mail heb je, dus....

Groetjes

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Griep aanval tijdens wereldkampioenschappen zweefvliegen

Bericht door Jan Ritsma » 10 jul 2013, 22:19

frans schreef:Jan,
Waarom weer zo'n negatieve insteek?

Ik vind het een prima beslissing van Toozzz om vandaag terug te komen en de task te cancelen.
Dat schrijf ik toch ook? Een prima beslissing om terug te komen, maar een slechte om in eerste instantie te gaan vliegen.
Je kan als KNVvL niet de kudde bestoken met epistels over human factors en je tegelijker tijd volledig achter wedstrijdvliegers opstellen die die regels net zo volledig aan de laars lappen....... toch?
frans schreef: Argentinië ben ik ook live aanwezig geweest in een door de KNVvL (= jullie: betaald 5 sterren luxe resort) ;) .
:) Mij krijg je niet jaloers ;) In die twintig jaar dat ik voor de KLM vloog, woonde ik in dat soort hotels maar gebruikte die alleen om te slapen. In iedere stad hadden we onze eigen stekjes waar het veel gezelliger was.
frans schreef: Feit is:
Nederland heeft géén ervaring met vrouwen vliegen in een vrouwen kernploeg.
Toozzz weet dat ze niet kan winnen en gaat puur om zichzelf te spiegelen / ervaring op te doen.
Toozzz was de enige die ondanks de genoemde "DIM factors" mocht gaan.
Ze wist van te voren dat er kommentaar zou komen (en ook van uit welke hoek).
Toozzz krijgt alleen haar inschrijfgeld retour, verder NIX.
Toozz moest een cadeautje hebben voor bewezen diensten. Dus werden de koppen bij elkaar gestoken en werd de portemonnnee getrokken en €750 op tafel gelegd. Dat is een kwalijke zaak. Niet omdat Toozz dat geld niet zou mogen hebben, maar omdat het niet geregeld is en dus niet voor iedereen beschikbaar. Schrijf in het TSBP dat een wedstrijdleider €750,- krijgt, en ik heb er geen moeite mee.

Wie zit er nu op te wachten om iemand een cadeautje te geven met als resultaat een gefrustreerde vliegster, die samen met Nederland ten overstaan van de hele zweefvliegwereld af gaat als een gieter? Daar doe je het vrouwen zweefvliegen nou niet bepaald een voordeel mee. Die €750,- kan je beter gebruiken om alle drie de dames van de (met hopelijk objectieve regels opgebouwde) kernploeg naar een regionale wedstrijd in Duitsland te sturen. Daar kan je dan ook nog de reiskosten van betalen. Daar eindigen ze ook laag, maar dat is acceptabeler, efficiënter en beslist leerzamer dan deze poppenkast.
frans schreef: Zeik dames nog meer af en je krijgt nooit meer een vrouwenploeg op de rails. Kijk naar het buitenland:
Die zijn al jaren bezig met programma's, trainingen, lezingen, enz.
In NL is dat (nog) niet het geval voor de dames. We staan helemaal in het begin stadium.
Het kost gewoon tijd om de boel op te bouwen.
De dames zeik ik niet af, maar de CW&S zou beter moeten weten. We weten ondertussen dat daar al jaren een wanbeleid wordt gevoerd, compleet met machtspelletjes, vriendjespolitiek, etc..
Er zaten en zitten wellicht ook goede mensen in in de CW&S....Het vervelende is dat juist die, nadat ze ervaren wat er allemaal speelt, er al snel de brui aan geven.
frans schreef: Jij hebt veel vliegervaring: Zet jij je ook eens in svp.
Tja, één van de CW&S voorzitters wilde mij als junioren coach bij de juniorenwedstrijden, Maar Frouwke kuijpers en Baer Selen blokkeerden dat. Op dat duo hebben al een paar voorzitters hun tanden gebroken omdat die twee volledige gesteund werden door het afdelingsbestuur. Waarom denk jij dat dat afdelingsbestuur weigert te antwoorden op mijn brieven over hun standpunt t.a.v. integriteit? Als ze een ferm standpunt in zouden nemen komen er vriendjes in het nauw! Het is de "voor wat hoort wat cultuur" die regeert en wie daarvan profiteert en wie niet, wordt in achterkamertjes met vriendjes en handjeklap geregeld.
Ik kan er een boek over schrijven en zodra ik tijd heb ga ik dat misschien ook doen.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Griep aanval tijdens wereldkampioenschappen zweefvliegen

Bericht door Jan Ritsma » 11 jul 2013, 18:35

Zonder commentaar.
Wereld Kampioenschappen Zweefvliegen 2013 Vrouwen - Issoudun
Natas voelt zich een stuk beter. Ze heeft geen koorts meer en haar keel doet een stuk minder zeer. Hopelijk kan ze haar oren goed klaren. De opdracht van vandaag, een AAT van 2.5u is niet makkelijk gezien het laatste been pal tegen de straffe NOwind ingaat en voor de hele dag blauwe thermiek wordt verwacht.
Wereld Kampioenschappen Zweefvliegen 2013 Vrouwen - Issoudun
De Poolse arts heeft nog es gekeken. Het verbaasde hem vandaag dat Natas het toch ging proberen. Advies is niet vliegen ivm trommelvliezen. Hij noemde het "bad luck". . .

Plaats reactie