Luchtruimschendingen in wedstrijd Klix

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Luchtruimschendingen in wedstrijd Klix

Bericht door Jan Ritsma » 02 mei 2010, 08:52

Afgelopen vrijdag was de eerste wedstrijddag in Klix die ik helaas door omstandigheden moest missen.
Zoals bij de meeste wedstrijden waren er weer behoorlijk wat "luchtruimschendingen" te betreuren.

De meest schrijnende was wel die van Ferdi Kuijpers. 29 kilometer na de start schampte hij het luchtruim van Dresden (80 meter er in) en kreeg daar volgens de internationaal geldende regels ter plekke een buitenlanding. De vlucht werd verder gehonoreerd met 59 punten en een laatste plaats voor deze dag. Als we even gaan kijken hoe Ferdi het er af gebracht zou hebben als hij 80 meter meer naar rechts gezeten had dan moeten we tot de conclusie komen dat hij deze dag gewonnen zou hebben :tup:

Na een aantal discussies enige jaren geleden, niet in de laatste plaats door mij aangezwengeld hebben we in Nederland gelukkig een wat redelijker systeem. Geen buitenlanding meer maar een hoeveelheid strafpunten die al naar gelang de ernst van de overtreding berekend worden.

Het buitenlandingssysteem heeft de volgende nadelen:
De totale puntentelling wordt verziekt omdat het aantal buitenlandingen door het beoordelingssysteem wordt gebruikt voor de betrouwbaarheid van het weer.
Twee vliegers die de zelfde overtreding begaan worden totaal verschillend beoordeeld als die overtreding bij de ene op de heen, en bij de ander op de terugweg plaatsvindt.
Het gaat bij een wedstrijd om het meten van een sportieve prestatie. Het verschil tussen een vlieger die drie meter meer naar rechts zit dan zijn maat kan zomaar bijna 1000 punten bedragen. Ook dat is naar mijn idee niet redelijk.

Misschien is het een idee om het Nederlandse systeem internationaal onder de aandacht te brengen en alles nog eens te bediscussieren.

Ik hoop dat Ferdi zich niet te veel uit het veld laat slaan en de komende dagen revance haalt :)
Zijn IGCfile vindt u hier.
04UC3FF1.rar
IGC Ferdi kuijpers Klix 2010
(45.23 KiB) 447 keer gedownload
NB. De uitslagen van Klix kunt je hier vinden.
Tot nu toe is alleen de eerste dag (afgelopen vrijdag) gevlogen. Het weer ziet er voor de komende dagen helaas ook niet vliegbaar uit zodat de eerste dag ook wel eens de laatste zou kunnen zijn :sad:

Chester
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2009, 14:07

Re: Luchtruimschendingen in wedstrijd Klix

Bericht door Chester » 02 mei 2010, 16:52

Ik vind dit een wat rare reactie. Je hebt als vlieger ervoor te zorgen dat je voldoende marges houdt. Doe je dat niet dan neem je bewust een risico terwijl je op de hoogte bent van de consequenties daarvan. Een hulpmotor start je toch ook niet pas op 50 meter hoogte?

Als de straffen voor luchtruimschendingen verlaagd worden zal 't (waarschijnlijk) vaker gebeuren. Dan zijn we een hoop van de goodwill bij ATC kwijt...

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Luchtruimschendingen in wedstrijd Klix

Bericht door Jan Ritsma » 03 mei 2010, 09:30

Chester schreef: Als de straffen voor luchtruimschendingen verlaagd worden zal 't (waarschijnlijk) vaker gebeuren. Dan zijn we een hoop van de goodwill bij ATC kwijt...
Laten we even bij het laatste beginnen en dat is de "goodwill" bij ATC.
Hoeveel incidenten door ATC gemeld hebben betrekking op een "luchtruimschending" van 100 (horizontaal) meter of minder?
Volgens mij niet eentje. Dat komt omdat niemand, nog beroepsvliegers nog verkeersleiding dat zien als een overtreding.
Als je 100 meter in een CTR zit of er honderd meter buiten, dan zit je voor praktische begrippen aan de rand van de CTR.

Wat wil ik hier nu mee zeggen? Dat we rustig die eerste honderd meter er bij kunnen pakken?
Nee, natuurlijk niet. Een grens ligt er niet om telkens te worden opgeschoven.
Maar, moeten we van twee wedstrijdvliegtuigen die tip aan tip vliegen de ene diskwalificeren omdat hij er 15 meter in zat en de ander gewoon zijn punten geven? Dat is ook weer wat kort door de bocht!

Een goed systeem is bijvoorbeeld 100 strafpunten bij overschrijding van het lijntje en dan voor iedere verdere meter 1 of enkele punten extra. Een buitenlanding ter plekke is wel een heel erg slechte oplossing. Twee voorbeelden:

1)Tijdens de Nationale moest iemand zijn motor starten en had dus op dat punt al een buitenlanding. Vervolgens vloog hij naar huis, maar onderweg wel dwars door restricted airspace. Volgens het reglement levert dat geen enkele strafpunt op.

2) Iemand schampt tijdens het uitvoeren van een buitenlanding nog net even een CTR. Ook dat levert geen straf op omdat hij daar toch al buiten staat. Iemand die dat zelfde echter aan het begin van zijn vlucht overkomt wordt finaal uit het klassement geveegd.

Mijn "strafpunten systeem" vind ik veel evenwichtiger en eerlijker. In het ene geval levert het (zoals in de laatste twee voorbeelden) veel meer strafpunten op. In een andere geval minder. En geloof me, geen enkele wedstrijdvlieger zal bewust een luchtruimschending plegen.
De pakkans tijdens een wedstrijd is immers 100% :) En minimaal 100 strafpunten voor 1 meter er in, verpest je dag ook al genoeg. :sad:
Met de komst van de logger is de hele situatie gigantisch verbeterd. Vroeger kon je als wedstrijdvlieger dwars overal doorheen vliegen met een minimale pakkans en dat werd gedaan ook. We zijn er met de logger dus zeer sterk op vooruit gegaan, maar om je nu direct dan maar met meters en centimeters te gaan bezighouden (tussen winst en diskwalificatie) slaat wel erg ver door naar de andere kant ;)

Kloppertjes
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2009, 17:26

Re: Luchtruimschendingen in wedstrijd Klix

Bericht door Kloppertjes » 05 mei 2010, 00:33

Je zult in dit hele verhaal toch wel rekening moeten houden met de nauwkeurigheid van GPS. Die zal lang niet altijd op de meter nauwkeurig zijn, waardoor 2 vliegers, die over dezelfde lijn vliegen, mogelijk toch een verschillend GPS track zullen genereren. (Waardoor mogelijk de een dus wel door een CTR vliegt en de andere niet). Je zult denk ik dat met iets ruimere grenzen moeten gaan werken (1-10 meter = 100 strafpunten en elke 10 meter meer is 5 punten extra bijvoorbeeld) Je voorkomt hiermee grotendeels de invloed van onnauwkeurigheid van GPS

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Luchtruimschendingen in wedstrijd Klix

Bericht door Jan Ritsma » 06 mei 2010, 13:24

Kloppertjes schreef:Je zult in dit hele verhaal toch wel rekening moeten houden met de nauwkeurigheid van GPS. Die zal lang niet altijd op de meter nauwkeurig zijn, waardoor 2 vliegers, die over dezelfde lijn vliegen, mogelijk toch een verschillend GPS track zullen genereren. (Waardoor mogelijk de een dus wel door een CTR vliegt en de andere niet). Je zult denk ik dat met iets ruimere grenzen moeten gaan werken (1-10 meter = 100 strafpunten en elke 10 meter meer is 5 punten extra bijvoorbeeld) Je voorkomt hiermee grotendeels de invloed van onnauwkeurigheid van GPS
Je hebt volkomen gelijk.
Nog erger wordt het als je over een CTR heen vliegt. Dan gaat men zonder blikken of blozen in zweefvliegland rustig iemand omdat hij 6 meter of minder "te laag" zat diskwalificeren. Omdat de wettelijke afwijking van een hoogtemeter 3% is kan het dus voorkomen dat een groep vliegers die op gelijke hoogte over een CTR vliegen in een soort lottospel terecht komen die de wedstrijdleiding als de daguitslag betitelt. Als je iemand beschuldigt van een overtreding en diskwalificeert zou je toch echt zekerheid moeten hebben dat hij het feit gepleegd heeft. Kortom een meetfoutcorrectie zou op zijn plaats zijn.

Om een actueel voorbeeld te nemen als illustratie geef ik hier mijn eerste vlucht
055C0R41.rar
Vluch 5 mei J. Ritsma Klix
(53.76 KiB) 498 keer gedownload
in Europa van dit jaar. De tweede wedstrijddag van Klix :grin: Na een matig vluchtje van 400 km waar in alles weer even getest moest worden en helaas niet alles goed werkte leverde ik na mijn finish de file in. Oops in de uitslagen na 98,2 km buitengeland :eek:
Ik was (zeer bewust) over het uiterste puntje van de CTR van Holtzdorf gevlogen. Op de hoogtemeter er zo'n 30 meter overheen, maar volgens Seeyou 6 meter(!!) :hilarius: te laag!! Pats! uit het klassement geveegd, maar dat was niet zo erg want de eerste dag had ik toch al gemist. Toch vandaag nog even mijn tweede logger uitgelezen die ik altijd als reserve bij me heb. En wat blijkt? die gaf tien meter meer hoogte dus net niet er in!! Dus toch maar met de auto in de stromende regen (alles is weer geneutraliseerd vandaag en de mensen op de camping verplaatsen zich per roeiboot of baggerschuit) naar de wedstrijdleiding die bij het horen van mijn callsign en het woord Holtzdorf me al in de rede vielen. Die luchtruimschending? die was al lang teruggedraaid. Ze hadden het nog eens over gerekend en ook volgens de eerste file zat ik er niet in. Onderweg naar het hotel dacht ik nog: het gaat echt helemaal nergens meer over. Tien meter, zes meter, vier meter alleen zweefvliegers kunnen zich nog druk maken over dit soort getallen die gemeten zijn met een instrument wat (in dit geval) een nauwkeurigheid (meetfout) van meer dan 25 meter mag en kan hebben......

Gebruikersavatar
Francesco
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2009, 12:20

Re: Luchtruimschendingen in wedstrijd Klix

Bericht door Francesco » 07 mei 2010, 02:02

Bailleau doet het nog mooier.
Airspace voor de wedstrijd vlieger ligt 100 meter lager als voor de rest van de zweefvliegers.
Afgelopen jaar door een slome sleepvlieer benden winds onder de TMA Parijs gedropped.
Na enig pruts en klim werk weer in beter weer (west van het veld) terecht gekomen.
Mijn LX was stil gebleven. Maar ik was wel tussen te TMA en de 100 meter grens geweest.
Aan het eind van de dag "0" points! Gelukkig maar een 176 punten dag , maar wel ..........!

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Luchtruimschendingen in wedstrijd Klix

Bericht door Jan de Hulster » 08 mei 2010, 11:09

Waarom niet gewoon stellen:
Als LX of Seeyou, etc stelt dat je er in zit dan krijg je strafpunten of diskwalificatie of zoiets?
Dat is simpel toch?

Als vlieger kun je dan toch persoonlijk rekening houden met:
-hoogtemeter fouten
-gps fouten
-andere evt fouten.

Ik begrijp dat dit in het ergste geval zo'n 25m zal zijn.
Dus oplossing:
-houdt een reserve als vlieger aan van ca. 30 m.

En doe je dat niet, gewoon misschien dan pech.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Luchtruimschendingen in wedstrijd Klix

Bericht door Jan Ritsma » 09 mei 2010, 22:12

Jan de Hulster schreef:Waarom niet gewoon stellen:
Als LX of Seeyou, etc stelt dat je er in zit dan krijg je strafpunten of diskwalificatie of zoiets?
Dat is simpel toch?
Hi Jan,
Ja dat is wel simpel, maar mijns inziens wat te simpel.
Ik kom net van een westrijd waar Polen verboden gebied is. De grens tussen Polen en Duitsland is de Oder.
Goed te zien dus. Als ik de oder niet overvlieg dan mag ik verwachten niet gediskwalificeerd te worden. De wedstrijdleiding moet aantonen dat ik in Polen zat en niet ik dat ik er niet in zat. En als de wedstrijdleiding dat niet kan dan moet ze ook niemand diskwalificeren.
Als vlieger kun je dan toch persoonlijk rekening houden met:
-hoogtemeter fouten
-gps fouten
-andere evt fouten.

Ik begrijp dat dit in het ergste geval zo'n 25m zal zijn.
Dus oplossing:
-houdt een reserve als vlieger aan van ca. 30 m.

En doe je dat niet, gewoon misschien dan pech.
Jan wat zou jij zeggen als de politie tegen jou zei dat jij maar rekening moet houden met de afwijking van hun snelheidsmeters?


Maar , het hele verhaal draait eigenlijk om het veel te grote verschil in beoordeling tussen twee vliegers die de zelfde track gevlogen hebben. Dat was de CW&S kennelijk met me eens want in NL hebben we nu een strafpuntensysteem. Dat is ook wel zo eerlijk want er is een wereld van verschil tussen iemand die één meter in een verboden gebied zit of iemand die 9 mijl dwars doorheen vliegt.

Nog een voorbeeldje. In het reglement staat dat je bij een keerpunt bent geweest als je minder dan 500 meter er van af was.
Als je nu 600 meter er van af was dan zou je feitelijk het punt gemist hebben, maar dan krijg je slechts 100 strafpunten. Als je er meer dan 1 kilometer langs gevlogen bent , dan heb je pas reglementair het keerpunt gemist. Een beetje nuancering kan echt geen kwaad.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Luchtruimschendingen in wedstrijd Klix

Bericht door Webmaster » 10 mei 2010, 14:07

Een korte impressie van Klix vindt U via de hoofdpagina van zweefvliegen online in de NEWSFLASH

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Luchtruimschendingen in wedstrijd Klix

Bericht door vanzomeren » 10 mei 2010, 23:59

Nu maar hopen dat de Nationale beter uitpakt.
Ze hebben vast voor Enschede gekozen vanwege de verharde banen ;)

Plaats reactie