Meten met twee maten

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Meten met twee maten

Bericht door Jan Ritsma » 14 sep 2012, 09:25

Het mag ondertussen genoegzaam beken worden verondersteld, dat er bij de beoordeling en toepassing van de regels tijdens de Nationale Kampioenschappen 2012 te Terlet op vergaande wijze met twee maten werd gemeten.
De ene vlieger die kon bewijzen dat aan hem een geldige medische verklaring was afgegeven maar het papiertje zelf de eerste dag nog niet kon tonen (KNVvL eis) werd keihard de toegang tot de wedstrijd geweigerd, terwijl anderen, die aantoonbaar met een ongeldige ARC meevlogen (wettelijke eis) geen strobreed in de weg werd gelegd. Ook na een officieel protest niet.

U kunt dit nalezen in de volgende draadjes:
http://www.zweefvliegenonline.nl/phpBB- ... ?f=5&t=681
http://www.zweefvliegenonline.nl/phpBB- ... ?f=5&t=687
http://www.zweefvliegenonline.nl/phpBB- ... ?f=5&t=689

Er speelde tijdens deze wedstrijd echter nog een interessant voorbeeld:
Eén van de westrijdvliegers deed mee met een fonkel nieuw open klassevliegtuig dat hem kort te voren door de fabriek was geleverd. Hij had daar reeds drie vluchten mee gemaakt en de eerste dag(en) met de wedstrijd meegevlogen.
Tijdens de wedstrijd viel het hem echter op dat de prestaties van de kist ver bij zijn verwachtingen achterbleven.
Hij liet de wedstrijdleiding weten dat hij vermoedde dat er iets mis was en dat hij er niet meer mee durfde te vliegen.
Het betreffende vliegtuig werd teruggestuurd naar de fabriek. Daar werd ontdekt dat de instelhoek tussen de beide vleugels 1.5 graad verschilde. Dit werd netjes in orde gebracht.

De betreffende vlieger liet de wedstrijdleiding weten dat hij de mogelijkheid had om de wedstrijd met een 18 metervliegtuig verder te vliegen. Dit werd door wedstrijdleiding en CW&S toegestaan. Omdat dit in strijd was met het reglement, werd op de ochtendbriefing gevraagd of er iemand van de deelnemers bezwaar had. Dat bleek niet het geval. De betreffende vlieger mocht dus de wedstrijd uitvliegen maar kreeg wel de handicap van zijn open klassevliegtuig waarmee hij de wedstrijd was begonnen.

Dit is een extreem voorbeeld van meten met twee maten. De ene vlieger wordt op een puur theoretische regel de wedstrijd uit gegooid, terwijl voor de andere het reglement terzijde wordt geschoven.
Overigens vind ik dat die handicap ook maar een raar nattevinger ideetje is. Waarom moest die man gestraft worden met een zware (5%) handicap? Dat wordt nergens in het reglement ondersteunt. Een handicap hoort bij het vliegtuig en niet bij een vlieger :)

Hierover heb ik vragen gesteld aan de CW&S. We wachten hier in spanning op de antwoorden.

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Meten met twee maten

Bericht door l_steenbrink » 15 sep 2012, 09:58

Als ik alles lees, dan denk ik niet dat het om kwaadwillende mensen gaat, maar om goedwillende enthausiaste zweefvliegers die te kort schieten in leiding geven en de konsekwenties van hun beslissingen niet overzien. Omdat het afdelingsbestuur niet in het openbaar wil toegeven dat je op een paar punten gelijk hebt, ziet de hele situatie er uit als een soort komplot en dat verergert aleen maar het verlies van vertrouwen in de KNVvL. Het is jammer dat het afdelingsbestuur geen antwoord durft te geven en het is jammer dat jij dit allemaal via een forum speelt. Een diplomaat breikt meer en hangt nooit alles aan de grote klok.

Henri Kennis
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mei 2012, 22:08

Re: Meten met twee maten

Bericht door Henri Kennis » 15 sep 2012, 21:05

Jan, als jij je medical gewoon bij je had, was er geen probleem geweest. Nu ben je aan het zoeken. Hou toch eens op man.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Meten met twee maten

Bericht door Jan Ritsma » 15 sep 2012, 21:57

Henri Kennis schreef: Nu ben je aan het zoeken. Hou toch eens op man.
Ik ben niet aan het zoeken. Ik loop me al 20 jaar te ergeren aan de manier waarop met betrekking tot wedstrijden gejureerd en beslist wordt. Dit voorval, en de hele situatie bij de NK 2012 zijn gewoon het bekende topje van de ijsberg. Er zijn tientallen voorbeelden te noemen waarbij er maar wat aangerommeld wordt. Veel mensen die dat meemaakten zijn er mee op gehouden, of hebben zich er maar bij neergelegd.
Er moet eindelijk eens een einde komen aan het gefraudeer, gemanipuleer en (nog het minst erge) de vaak vergaande incompetentie. Natuurlijk kan je mij persoonlijk aanvallen omdat ik het deksel van de beerput trek. Dat is immers heel wat makkelijker dan iets aan die beerput zelf te doen.. ik zie hier niemand inhouderlijk argumenteren, alleen mensen die vinden dat je er maar niets van moet zeggen want dat maakt het allemaal zo "ongezellig".
Het systeem deugt voor geen meter Er is zo verschrikkelijk veel mis dat je nauwelijks weet waar te beginnen.
Het belangrijkste is dat we eindelijk eens een ABZ moeten krijgen dat zich niet bedient van onnozele briefjes en glasharde feiten ontkenning, maar een team van mensen dat de problemen constateert, inventariseert en attaqueert.

Henri Kennis
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mei 2012, 22:08

Re: Meten met twee maten

Bericht door Henri Kennis » 15 sep 2012, 22:36

Ga asjeblieft een andere sport zoeken. Of doe een keer mens erger je niet of ga een potje pesten. Je bent gewoon een ouwe zeur. Stop met zweefvliegen! Stop met laster!

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Meten met twee maten

Bericht door Jan Ritsma » 15 sep 2012, 23:27

Henri Kennis schreef:Ga asjeblieft een andere sport zoeken. Of doe een keer mens erger je niet of ga een potje pesten. Je bent gewoon een ouwe zeur. Stop met zweefvliegen! Stop met laster!
Beste Henri, je begint erg veel op je vriendje van je hier te lijken. Inhoudelijk ben je een een grote nul, maar schelden en onzin gaat je super af. Welke sport ik beoefen maak ik zelf wel uit. Wat doe je eigenlijk op een discussieforum als je niets te discussieren hebt? Voor jouw onbeschofte scheldpartijtjes is een schutting nog te goed.

Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2012, 14:28

Re: Meten met twee maten

Bericht door Janneke » 15 sep 2012, 23:40

volgens mij heb je al een tijdje niemand meer aangeklaagd jan? ik denk dat je advokaat inmiddels wel weer op een rechtzaak zit te wachten. gewoon allemaal AANKLAGEN, daar ben je zo goed in als je het op andere manier niet kan winnen :grin:

Gebruikersavatar
Limalfafa
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 dec 2010, 14:23

Re: Meten met twee maten

Bericht door Limalfafa » 16 sep 2012, 10:16

Jan Ritsma schreef: Ik ben niet aan het zoeken. Ik loop me al 20 jaar te ergeren aan de manier waarop met betrekking tot wedstrijden gejureerd en beslist wordt.
Het valt mij en veel anderen op dat je al 20 jaar niet actief bent als instructeur, bestuurder, technicus, wedstrijdleider, commissielid of enige andere functie in de zweefvliegerij. Je bent het klassieke voorbeeld van de stuurman aan wal. Alleen maar kritiek leveren maar zelf nooit verantwoordelijkheid nemen. Graag profiteren van de startcapaciteit bij allerlei wedstrijden, die uitsluitend door de inspanningen van vrijwilligers tot stand komen en vervolgens als dank de wedstrijdleiding op een forum door het slijk halen.

Als je een echte vent bent, blijf je voortaan weg bij die vreselijk slecht georganiseerde nederlandse wedstrijden.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Meten met twee maten

Bericht door Jan Ritsma » 16 sep 2012, 11:01

Limalfafa schreef:
Jan Ritsma schreef: Ik ben niet aan het zoeken. Ik loop me al 20 jaar te ergeren aan de manier waarop met betrekking tot wedstrijden gejureerd en beslist wordt.
Het valt mij en veel anderen op dat je al 20 jaar niet actief bent als instructeur, bestuurder, technicus, wedstrijdleider, commissielid of enige andere functie in de zweefvliegerij. Je bent het klassieke voorbeeld van de stuurman aan wal. Alleen maar kritiek leveren maar zelf nooit verantwoordelijkheid nemen. Graag profiteren van de startcapaciteit bij allerlei wedstrijden, die uitsluitend door de inspanningen van vrijwilligers tot stand komen en vervolgens als dank de wedstrijdleiding op een forum door het slijk halen.

Als je een echte vent bent, blijf je voortaan weg bij die vreselijk slecht georganiseerde nederlandse wedstrijden.
Dit onderwerp gaat niet over wat ik voor de zweefvliegerij doe maar over de bar slechte jurering en het vergaand meten met twee maten tijdens de Nederlandse wedstrijden.

Voor de rest is je posting weer de voor jou gebruikelijke onzin/leugens/ kletspraat.
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik niet welkom was bij de CW&S en dat de voorzitters daar de laatste tijd opstappen vanwege "verschil van inzicht". Ik haal de wedstrijdleiding niet door het slijk maar wil verbetering voor de toekomst.
Nederlandse wedstrijden zijn meestal goed georganiseerd, maar zoals ik al schrijf, de jurering en toepassing van regels niet.

Nu weer terug naar het onderwerp van dit draadje. Wat vind jij van het feit dat iemand zomaar een kist mag ruilen die hem tijdens de wedstrijd niet bevalt, terwijl het reglement dat niet toestaat?

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Meten met twee maten

Bericht door vanzomeren » 17 sep 2012, 11:35

Limalfafa schreef: Het valt mij en veel anderen op dat je al 20 jaar niet actief bent als instructeur, bestuurder, technicus, wedstrijdleider, commissielid of enige andere functie in de zweefvliegerij.
Wat mij en vele anderen opvalt is, dat jij krampachtig probeert om een webmaster door het slijk te halen, die jou hier gratis een forum aanbiedt, een leuke fotowedstrijd organiseert, veel tijd in een goedwerkende glidertrackingsite investeert en dat alles zonder dat het ons een cent kost.
Wat jij voor het zweefvliegen doet zal niemand weten, want Limalfafa is een grote onbekende. Je kan Goos Hageman zijn, Ernst Chris, of één van die anderen uit de groep die honderduizenden aan schade hebben veroorzaakt. Wat mij betreft kan de webmaster je van het forum zetten. Zo, dat moest ik even kwijt.

Plaats reactie