Meten met twee maten

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Meten met twee maten

Bericht door Jan de Hulster » 17 sep 2012, 18:31

Jan Ritsma schreef:
Limalfafa schreef:
Jan Ritsma schreef: Ik ben niet aan het zoeken. Ik loop me al 20 jaar te ergeren aan de manier waarop met betrekking tot wedstrijden gejureerd en beslist wordt.
Het valt mij en veel anderen op dat je al 20 jaar niet actief bent als instructeur, bestuurder, technicus, wedstrijdleider, commissielid of enige andere functie in de zweefvliegerij. Je bent het klassieke voorbeeld van de stuurman aan wal. Alleen maar kritiek leveren maar zelf nooit verantwoordelijkheid nemen. Graag profiteren van de startcapaciteit bij allerlei wedstrijden, die uitsluitend door de inspanningen van vrijwilligers tot stand komen en vervolgens als dank de wedstrijdleiding op een forum door het slijk halen.

Als je een echte vent bent, blijf je voortaan weg bij die vreselijk slecht georganiseerde nederlandse wedstrijden.
Dit onderwerp gaat niet over wat ik voor de zweefvliegerij doe maar over de bar slechte jurering en het vergaand meten met twee maten tijdens de Nederlandse wedstrijden.

Voor de rest is je posting weer de voor jou gebruikelijke onzin/leugens/ kletspraat.
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik niet welkom was bij de CW&S en dat de voorzitters daar de laatste tijd opstappen vanwege "verschil van inzicht". Ik haal de wedstrijdleiding niet door het slijk maar wil verbetering voor de toekomst.
Nederlandse wedstrijden zijn meestal goed georganiseerd, maar zoals ik al schrijf, de jurering en toepassing van regels niet.

Nu weer terug naar het onderwerp van dit draadje. Wat vind jij van het feit dat iemand zomaar een kist mag ruilen die hem tijdens de wedstrijd niet bevalt, terwijl het reglement dat niet toestaat?

dat is raar inderdaad. :comfort:

Gebruikersavatar
Limalfafa
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 dec 2010, 14:23

Re: Meten met twee maten

Bericht door Limalfafa » 17 sep 2012, 22:17

Jan Ritsma schreef: Nu weer terug naar het onderwerp van dit draadje. Wat vind jij van het feit dat iemand zomaar een kist mag ruilen die hem tijdens de wedstrijd niet bevalt, terwijl het reglement dat niet toestaat?
Iemand zoals Francois doet zo veel voor de nederlandse zweefvliegerij, dat ik het heel begrijpelijk vind dat de regels in zijn voordeel gebogen worden. Ik vind het ook begrijpelijk dat voor iemand die er al jaren een gewoonte van maakt om alleen maar te profiteren de regels strikt gehandhaafd worden.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Meten met twee maten

Bericht door Jan de Hulster » 18 sep 2012, 07:06

Limalfafa schreef:
Jan Ritsma schreef: Nu weer terug naar het onderwerp van dit draadje. Wat vind jij van het feit dat iemand zomaar een kist mag ruilen die hem tijdens de wedstrijd niet bevalt, terwijl het reglement dat niet toestaat?
Iemand zoals Francois doet zo veel voor de nederlandse zweefvliegerij, dat ik het heel begrijpelijk vind dat de regels in zijn voordeel gebogen worden. Ik vind het ook begrijpelijk dat voor iemand die er al jaren een gewoonte van maakt om alleen maar te profiteren de regels strikt gehandhaafd worden.
wat een grappige redenatie. heb jij! :grin:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Meten met twee maten

Bericht door Jan Ritsma » 20 sep 2012, 10:25

De CW&S heeft intussen geantwoord. Nogmaals, de communicatie met de CW&S verloopt aanzienlijk beter dan die met het ABZ. Het ABZ draait overal omheen, beantwoord geen vragen en ontkent botweg dat er bijvoorbeeld sprake is van belangenverstrengeling, zelfs als een CW&S lid tijdens de Nationale moet beslissen over maatregelen tegen zichzelf :)

Mijn stelling is, dat men zich aan het reglement moet houden. Niet alleen de deelnemers aan een wedstrijd, maar ook de wedstrijdleiding en de CW&S. De CW&S heeft echter in het TSBP (topsport beleidsplan) staan, dat zij altijd mogen afwijken van de regels.
Je kan dat vergelijken met de Nederlandse wetgeving. De tweede kamer maakt de wetten, de burgers moeten zich daar aan houden, maar als de tweede kamer vindt dat er voor één specifieke burger een uitzondering kan worden gemaakt dan mag zij de rechtbank gewoon opzijschuiven en zelf beslissen :eek: Dat zou in een fatsoenlijke rechtstaat onvoorstelbaar zijn, maar in sommige bananenrepublieken is dat heel gewoon. De vraag is, waar wil je bij horen :)

Nu hebben we een reglement dat niet voor iedereen geldt en ook niet onder alle omstandigheden. Gevolg: soms extreem ongelijke behandeling.
Als een vlieger tijdens de wedstrijd reglementair niet meer mee mag doen, dan kan je natuurlijk niet tijdens de briefing vragen of er iemand bezwaar heeft dat er voor die vlieger een uitzondering wordt gemaakt. Er moet natuurlijk op zakelijke gronden een afweging worden gemaakt en dat is op zo'n manier volstrekt onzeker en kan voor verschillende vliegers een extreem verschil in het klassement betekenen.

De CW&S ziet zich zelf echter als volstrekt integer, neutraal en weet het beter dan welk reglement dan ook. Zelfs al zou dit zo zijn, dan is het de vraag of dat voor een volgende samenstelling van de CW&S ook geldt. De samenstelling wisselt immers voortdurend. Bovendien is de zweefvliegwereld inderdaad niet groot en hebben we te maken met onderlingen relaties, verbanden, vrienden en vijanden, etc. Iedereen kent wel iedereen. Te meer reden de regels te handhaven en niet per geval te bekijken of er van afgeweken dient te worden.

De visie van de CW&S:
Hallo Jan,

Sorry voor het late antwoord, maar hierbij alsnog. Ik wil niet teveel ingaan op dit hypothetische geval aangezien ze in de praktijk altijd zullen voorkomen. Er zullen altijd uitzonderingen zijn die niet in regels zijn te vatten, en het gaat erom dat we daar goed mee omgaan. Het heeft geen zin om alle afwijkingen van regels per definitie uit te sluiten, uiteindelijk gaat het erom dat een wedstrijd in een wettelijk legale, veilige en prettige sfeer gevlogen kan worden. Als daarvoor een afwijking van de regels nodig is waar iedereen mee kan leven, lijkt ons dat geen enkel probleem. Door daarnaast een richtlijn in te stellen dat de organisatie niet van de regels mag afwijken zonder de CWS te raadplegen weten we zeker dat eventuele verzoeken tot afwijkingen op een correcte manier worden afgehandeld.

Vriendelijke groeten,

Remy van der Kleij
Secretaris CWS

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Meten met twee maten

Bericht door Ruud Holswilder » 20 sep 2012, 15:38

Hallo Jan,
Met het schrijven van brieven en emails kom je blijkbaar niet verder.
De juiste manier om de discussie aan te gaan met het ABZ lijkt mij de algemene ledenvergadering van dinsdag 25 september.
Dan kan je discussiëren met echte mensen, oog in oog in real time, i.p.v. zinloze discussies aan te gaan met anonieme figuren en trollen die hoofdzakelijk jouw forum bevolken.
Dan kan je met die echte mensen tijdens de vergadering de vele kwesties bespreken die jou dwars zitten.
Ik wens je veel succes komende dinsdag.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Meten met twee maten

Bericht door Jan Ritsma » 22 sep 2012, 23:47

Ruud Holswilder schreef:Hallo Jan,
Met het schrijven van brieven en emails kom je blijkbaar niet verder.
Dat valt te bezien. Hoewel het ABZ beweert er van overtuigd te zijn dat er "niets aan de hand" is, ligt er ondertussen wel een oppdracht bij de CW&S om "in de toekomst" belangenverstrengeling te voorkomen. :twisted:
Het is wel jammer dat het ABZ zich ongeloofwaardig maakt door, zonder ook maar de geringste motivatie, belangenverstrengeling in het verleden, op voorhand meent te moeten ontkennen.
Ruud Holswilder schreef: De juiste manier om de discussie aan te gaan met het ABZ lijkt mij de algemene ledenvergadering van dinsdag 25 september.
Of het de juiste manier is weet ik niet. Het is in ieder geval een manier.
Vergaderingen hebben nogal een strak tijdschema en gezien de hoeveelheid punten die daar behandeld worden verwacht ik niet dat daar meer uitkomt dan schriftelijk. Het forum is geen slechte manier om problemen aan de orde te stellen. Vooral de kwaliteit van onze bestuurders moet in een zo breed mogelijke discussie aan de orde gesteld worden. Het is nobel dat een bestuur zijn medewerkers/werknemers, etc. de hand boven het hoofd houdt, maar als dat impliceert dat men zelfs de grofste calaminteiten op een "comical Ali wijze" ontkent, dan verliest men (net als Ali) natuurlijk alle geloofwaardigheid.
Ruud Holswilder schreef: Dan kan je discussiëren met echte mensen, oog in oog in real time, i.p.v. zinloze discussies aan te gaan met anonieme figuren en trollen die hoofdzakelijk jouw forum bevolken.
Dan kan je met die echte mensen tijdens de vergadering de vele kwesties bespreken die jou dwars zitten.
Ik wens je veel succes komende dinsdag.
Met die trollen valt het hier wel mee. Het forum heeft dagelijks tussen de 200 en 600 unieke bezoekers waarvan drie figuren proberen het forum te beschadigen. Dat gebeurt met wat extra aliassen zodat het lijkt alsof het er een stuk of tien zijn.
Daar moet je niet intrappen :)

Plaats reactie