Giant leap Mark Leeuwenburgh

Plaats reactie
vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Giant leap Mark Leeuwenburgh

Bericht door vanzomeren » 19 aug 2012, 09:01

In het wedstrijdverslag van de laatste dag van de WK staat op de Nederlandse site
15m heeft het lastig gehad, zitten 50km (K1) en 70km (1R) uit.
De daguitslag lijkt dat te bevestigen, want Steven werd 12e en Mark 13e. In het algemeen klassement zorgen die uitslagen wel voor een positieve aardverschuiving. Steven van 6 naar 4 en Mark van 15 naar 10!! :tup:
Allebei van harte proficiat :bloemen:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Giant leap Mark Leeuwenburgh

Bericht door Jan Ritsma » 20 aug 2012, 08:59

Toen de AAT werd uitgevonden, dat was kort na de acceptatie van de logger, heb ik er diverse keren op gewezen dat , zeker onder zwakke, niet homogene condities, je beter een loterij kan houden :)
Prestaties gedaan onder deze omstandigheden gedurende een AAT zijn nu eenmaal niet met elkaar te vergelijken. Niemand vliegt immers de zelfde opdracht. De tracks liggen vaak meerdere tientallen van kilometers uit elkaar. De grap is, dat wedstrijdleiders onder moeilijke weersomstandigheden juist geneigd zijn om naar een AAT te grijpen, omdat die altijd wel een wedstrijddag oplevert.
Er is namelijk altijd wel één toevallig gekozen track die een gelukkige vlieger de mogelijkheid biedt om rond te komen. Of die vlieger dat resultaat bereikt heeft d.m.v. kennis en kunde is echter de vraag.
Werner Meuser, tweevoudig wereldkampioen, deelde mijn opvatting volledig. In wedstrijden waar hij als tasksetter optreedt, wordt geen AAT aangetroffen.

Verder was de grote sprong naar boven van Mark en Steven natuurlijk mede te danken aan het uitvallen van twee zeer belangrijke concurrenten. zie:http://www.zweefvliegenonline.nl/phpBB- ... f=15&t=780

Gebruikersavatar
Limalfafa
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 dec 2010, 14:23

Re: Giant leap Mark Leeuwenburgh

Bericht door Limalfafa » 20 aug 2012, 11:11

Loterij? Ik heb toch het idee dat ook een AAT een uitslag kan opleveren die recht doet aan de krachtsverhoudingen:
http://www.strepla.de/scs/public/scoreD ... g=20120726

Opvallend dat je zelf mee doet aan een wedstrijd die grofweg voor de helft uit AAT's bestaat maar wel volop kritiek hebben op deze interessante opdrachtvorm.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Giant leap Mark Leeuwenburgh

Bericht door Jan Ritsma » 20 aug 2012, 11:46

Limalfafa schreef:Loterij? Ik heb toch het idee dat ook een AAT een uitslag kan opleveren die recht doet aan de krachtsverhoudingen:
http://www.strepla.de/scs/public/scoreD ... g=20120726

Opvallend dat je zelf mee doet aan een wedstrijd die grofweg voor de helft uit AAT's bestaat maar wel volop kritiek hebben op deze interessante opdrachtvorm.
Ik denk dat ik mijn mening zorgvuldig onderbouwd heb en dat ik nergens geschreven heb dat een AAT geen uitslag KAN geven die recht doet aan de krachtsverhoudingen. Ik vlieg liever geen AAT's, maar als je mee wil doen aan een wedstrijd dan is het bijna onmogelijk om dat te voorkomen. Ik denk dat ik, samen met tweevoudig wereldkampioen Werner Meuser, zeer terecht kritiek heb op deze opdrachtvorm, vooral ook omdat die opdracht vaak juist onder daarvoor ongeschikte weersomstandigheden gegeven wordt.
Ik raad je aan om deze discussie nog eens door te lezen.

Het valt op, dat de laatste dag van de WK juist de beter geklassificeerde vliegers slechter vlogen.

Plaats reactie