Euroglide maakt valse start

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Euroglide maakt valse start

Bericht door Jan Ritsma » 18 jun 2012, 21:27

Zie: http://www.ed.nl/specials/airport/11239 ... oglide.ece
EINDHOVEN - De wedstrijd Euroglide 2012 voor zweefvliegers maakte maandag een valse start. Wegens slechte weersomstandigheden kon geen van de 54 toestellen van start gaan in de dertiendaagse wedstrijd.
Afbeelding


Henk Poepjes

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Henk Poepjes » 22 jun 2012, 07:06

De deelnemers met een SPOT zijn overigens prima te volgen op http://www.live.glidertracking.com/

Ik verwacht dat Zweefliegonline met zijn radarpagina snel ook SPOT zal laten zien, want nu zie je dus niets van de Euroglide :bye:

Groeten Henk

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Jan Ritsma » 22 jun 2012, 07:24

Henk Poepjes schreef:De deelnemers met een SPOT zijn overigens prima te volgen op http://www.live.glidertracking.com/

Ik verwacht dat Zweefliegonline met zijn radarpagina snel ook SPOT zal laten zien, want nu zie je dus niets van de Euroglide :bye:

Groeten Henk
Eerst gaat Zweefvliegenonline proberen het derde been van de Euroglide te laten zien. Op dit moment wordt de laatste hand aan de harware gelegd. Ons ontvangststatioen in Nurnberg is dan zo goed als klaar. Met een beetje geluk kan een optimale antenne op een 500 meter hoge heuvel in een toren een bereik van twee maal 250 km (straal) bewerkstelligen. GT geeft wat ADS-B betreft de gegevens van Plane finder door. Die zijn dus niks anders dan een repeater en bovendien is die dekking slecht.

SPOT is nu eenmaal geen real time systeem. Dat wordt door Glidertracking wel voortdurend beweeerd maar dat is misleidend. Er zit een vertraging van soms dertig minuten of meer tussen de als real time gepresenteerde posities. ADS-B heeft dat nadeel niet.

Spot zal uiteindelijk ook hier geimplementeerd worden, maar wel als keuze optie omdat het meer verwarrend is dan reeel.

Het bedrijf Glider tracking bestaat eigenlijk uit drie software bedrijfjes. Die zijn op dit moment hard bezig om hun site te blokkeren voor mensen die niet inloggen. Zodra ze voldoende "leden" hebben wordt het hoogst waarschijnlijk betalen
Ik ben benieuwd wie daar in gaat trappen :)

Mr T
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jun 2010, 17:50

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Mr T » 23 jun 2012, 12:22

Jan Ritsma schreef:

...Het bedrijf Glider tracking bestaat eigenlijk uit drie software bedrijfjes. Die zijn op dit moment hard bezig om hun site te blokkeren voor mensen die niet inloggen. Zodra ze voldoende "leden" hebben wordt het hoogst waarschijnlijk betalen
Ik ben benieuwd wie daar in gaat trappen :)
Op dit bericht is door een aantal mensen gereageerd. Dat vervolg is, als "off topic" beoordeeld, door de webmaster afgesplitst naar de draad Bedrijf of charitatieve instelling? Ook de titel van deze draad is de keuze van de webmaster.

Het lijkt mij wenselijk deze afsplitsing ook hier te vermelden.

Met vriendelijke groeten,
GJ T!mmerm@ns

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Jan Ritsma » 23 jun 2012, 17:45

Morgen een leuk experiment! De deelnemers van de Euroglide zijn allen ongeveer bij het tweede keerpunt in Tjechie aangekomen. De leiding van de vliegschool te Burg Feuerstein heeft besloten om Zweefvliegenonline te sponsoren met een plekje voor de Beast ontvanger boven op de toren van het veld! Het vliegveld ligt op 500 meter en daar komt dan nog de dertig meter hoge toren bij.
Dat geeft een leuk uitzicht over de gehele omgeving. Vooral naar het westen is het zicht praktisch onbegrensd.
Bovendien maken we gebruik van een super, 3 meter lange, ADS-B antenne.

De enige voorwaarde is dat de ontvanger de frequentie van het vliegveld niet stoort...., en dat leek me niet onredelijk ;)
Nu maar hopen dat iedere deelnemer van de Euroglide morgen zijn transponder aanzet.
turm.jpg
(31.74 KiB) 1550 keer gedownload
logo_feuerstein2.gif
(2.78 KiB) 1550 keer gedownload

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Jan Ritsma » 24 jun 2012, 10:21

Kleine update Het gaat niet door! :grin:
Toen ik vanmorgen de toren van het vliegveld beklom, kwam de nieuwe chef vertellen dat de oude chef (Herr Röder) waarvan zo ongeveer iedereen blij is dat hij over twee weken opstapt, het ter elfder ure niet goed vond dat we daar een antenne plaatsten.
De nieuwe chef schaamde zich dood....
We hebben de hele boel weer ingepakt. Het tweede (betere alternatief) was om op de Burcht zelf, op de toren de antenne te plaatsen. Die Burcht is door de Nazi's in de tweede wereldoorlog gebouwd voor het nemen van radarproeven. Gelukkig is die heel gebleven omdat hij niet opviel tussen alle andere burchten.
Helaas gaat ook dat niet want de antennes van de politie staan daar opgesteld en het krijgen van toestemming duurt een paar dagen. Jammer, maar we geven nog niet helemaal op.....

Henk Poepjes

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Henk Poepjes » 24 jun 2012, 11:44

Fijne sponsor Jan! :tup:

Leuk ook die extra informatie die je er telkens meent bij te moeten zetten. Dat iedereen blij is dat de oude opstapt en dat de nieuwe zich doodschaamt. Wat moeten wij met die informatie? Feit is dat er geen antenne mag staan. Punt. Misschien heeft iemand uit Nederland het vliegveld wel ingelicht over de rare acties die Jan Ritsma wel eens uithaalt? Dan liet ik ook geen antenne meer op mijn torentje zetten!

Nou, we volgen de Euroglide maar weer op http://www.live.glidertracking.com/ vandaag dan......

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Kilo Hotel » 24 jun 2012, 13:24

Henk Poepjes schreef:Fijne sponsor Jan! :tup:

Leuk ook die extra informatie die je er telkens meent bij te moeten zetten. Dat iedereen blij is dat de oude opstapt en dat de nieuwe zich doodschaamt. Wat moeten wij met die informatie? Feit is dat er geen antenne mag staan. Punt. Misschien heeft iemand uit Nederland het vliegveld wel ingelicht over de rare acties die Jan Ritsma wel eens uithaalt? Dan liet ik ook geen antenne meer op mijn torentje zetten!

Nou, we volgen de Euroglide maar weer op http://www.live.glidertracking.com/ vandaag dan......
Cadeautje voor Henk!

KH

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Jan Ritsma » 24 jun 2012, 22:27

We hebben voor morgen een alternative antenneopstelling gevonden, maar de zaak moet wel geinstalleerd worden.
De verwachting voor morgen is regen, dus de teams zullen niet veel vorderen.
Wel vandaag op de testsite een aantal leuke proeven genomen en die waren zo goed dat ik het zelf nauwelijks kon geloven.
Zo zag ik kisten op 8000 m boven Milaan en op 10.000 m boven Munster met een bepaald niet ideale antenneopstelling

Het volgen van teams met een antenne op het dak van de auto is zinloos, dat was me van tevoren al duidelijk en het implementeren van Planefinderwerkt ook niet. Dat is helaas ondertussen bewezen. Een tweede probleem met een mobiel station is dat tijdens het rijden bij mij internet niet werkt. Misschien dat anderen daarvoor oplossingen hebben.

Tja, en als dan de deelnemers de trackingsmiddelen, zoals SPOT en transponder uitschakelen. dan vraag je je af waar je mee bezig bent. Neemt niet weg dat ik de technische kant van de zaak erg leuk vind en dat het mogelijk blijkt door zelf te bouwen extreem goede ADS-B ontvangst te bewerkstelligen. Het blijft hier allemaal voor de lol, want die anderhalve man en een paardekop die ADS-B voeren tijdens de Euroglide zet weinig zoden aan de dijk.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Euroglide maakt valse start

Bericht door Jan Ritsma » 25 jun 2012, 13:03

UFO is NU te zien op 450 m :eek: bij Forchheim (nurnberg) op de radarsite van zweefvliegenonline

Plaats reactie