Protest NK 2012

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Protest NK 2012

Bericht door pro » 30 mei 2012, 01:03

Sieb schreef:Wat ook tot een vliegverbod leidt: "elke stoornis van de persoonlijkheid, in het bijzonder wanneer deze zo ernstig
is dat deze herhaaldelijk tot onaangepast gedrag heeft geleid;"

owjee
Tja, dan is de vraag wie er in het gekkenhuis dat "Zweefvliegend Nederland" is, de diagnose mag stellen.
Als jij dat bent, verklaart dat veel.

"Onaangepast gedrag" is een politiek correcte uitdrukking voor:
"niet dansen naar de pijpen van zweefvliegbestuurders"

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Protest NK 2012

Bericht door pro » 30 mei 2012, 01:23

Sieb schreef:
Jan Ritsma schreef:Waarom zou de afdeling zweefvliegen besluiten om een regel op te nemen dat aan "hun vliegbedrijven" alleen personen deel mogen nemen met een medische verklaring van de KNVvL of door de KNVvL bevoegdverklaarde instantie, als dit al wettelijk vereist zou zijn? Als dat wettelijk geregeld was, dan zou de tekst geheel ander luiden.
Tot slot geeft de WA verzekering geen dekking als je niet kan aantonen dat je vliegtechnisch en medisch bekwaam bent om te mogen vliegen. Dat kan je dus aantonen met een medical en een GPL..... Dat de wedstrijdleiding papieren wil zien kan ook teruggevoerd worden op aansprakelijkheid. De organisatie van een wedstrijd/evenement kan het immers worden aangerekend (als er iets fout gaat) dat ze niet hebben gecontroleerd of een deelnemer wel (medisch) bekwaam was.....en zeker bij aansprakelijkheid kan het heel erg ver gaan in geval van schade (zaak en zeker letselschade).
Ik constateer nu toch een ernstige wispelturigheid bij Sieb:
De ene keer schrijft hij dat je voor de WA-verzekeringsDEKKING wel moet kunnen AANTONEN dat .... etc. en dat aansprakelijkheid zeker in geval van letselschade erg ver kan gaan.
De andere keer beweert hij dat een instructeur/DDI die een kist liet staan (wegens gebreken in de verplichte documenten, met negatieve gevolgen voor AANTOONBARE WA-verzekeringsDEKKING) terecht de club uit is gezet.

Nou, weer zo'n staaltje van rechtsonzekerheid, rechtsongelijkheid en willekeur die door een zweefvliegbestuurder wordt gekweekt: MOET JE nu, als je NIET KUNT AANTONEN DAT je WA-DEKKING hebt: WEL vliegen of NIET vliegen?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Protest NK 2012

Bericht door Jan Ritsma » 31 mei 2012, 14:00

Om even terug te keren naar het protest dat ik bij de jury indiende tijdens de NK 2012, het volgende:
De jury vond het nodig iemand het vliegen onmogelijk te maken die weliswaar kon bewijzen een bewijs van lichamelijke geschiktheid te bezitten, maar het de volgende dag pas kon tonen. Te gelijkertijd liet de jury, een groot aantal deelnemers vliegen die niet in het bezit waren van een geldige ARC (voorheen BVL, bewijs van luchtwaardigheid van het vliegtuig).
Voor zover ik weet is het hebben van een medische verklaring geen wettelijke eis meer voor een zweefvlieger, maar een geldige ARC is dat ongetijfeld wel.

Ik legde daarom de zelfde casus voor aan de Inspectie Leefomgeving en Transport.
De reactie die U hier onder vindt is helder.
Reactie Via e-mail (Inspectie Leefomgeving en Transport) 31/05/2012 01:26 NM
Geachte heer Ritsma,

Bedankt voor uw informatie. Alle modificaties dienen te worden uitgevoerd op basis van approved data afkomstig van een Part 21 design organisation en uitgevoerd door erkende bedrijven / bevoegde personen.
Word een modificatie uitgevoerd niet op basis van approved data of niet uitgevoerd door bevoegd personeel dan wordt niet voldaan aan Part M het gevolg is:
• Dat het luchtvaartuig niet meer voldoet aan zijn type ontwerp waardoor het BvL ongeldig is geworden.
• De ARC is dan niet ook meer geldig. (Part M, M.A. 201 (a) 3)
• Het luchtvaartuig verliest zijn luchtwaardigheid.
Wij zullen u bevindingen meenemen in ons toezicht.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum.

Hoogachtend,

Meld- en Informatiecentrum
ILT/Handhavingsbeleid
Inspectie Leefomgeving en Transport
Nieuwe Uitleg 1 | 2514 BP | Den Haag
Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag
088 489 0000 (lokaal tarief)
http://www.ilent.nl
Strikt volgens de regels, is er willens en wetens met goedkeuring van de commissie wedstrijden en selectie van de KNVvL, de wedstrijdleiding en de jury, op deze NK gevlogen met vliegtuigen die helemaal niet hadden mogen vliegen. Notabene onder de vleugels van de Koninklijke vereniging voor luchtvaart die door middel van een convenant met de ILT toezicht moet houden op, en zich bezig houdt met, regelgeving t.b.v. de zweefvliegerij. Ik zal de KNVvL om een officiele reactie vragen.

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Protest NK 2012

Bericht door Ruud Holswilder » 31 mei 2012, 14:44

Jan Ritsma schreef: Strikt volgens de regels, is er willens en wetens met goedkeuring van de commissie wedstrijden en selectie van de KNVvL, de wedstrijdleiding en de jury, op deze NK gevlogen met vliegtuigen die helemaal niet hadden mogen vliegen. Notabene onder de vleugels van de Koninklijke vereniging voor luchtvaart die door middel van een convenant met de ILT toezicht moet houden op, en zich bezig houdt met regelgeving t.b.v. de zweefvliegerij. Ik zal de KNVvL om een officiele reactie vragen.
Ga je in dit geval ervan uit dat alle kisten met ADS_B zijn gemodificeerd in strijd met de geldende regels?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Protest NK 2012

Bericht door Jan Ritsma » 31 mei 2012, 14:50

Ruud Holswilder schreef:
Jan Ritsma schreef: Strikt volgens de regels, is er willens en wetens met goedkeuring van de commissie wedstrijden en selectie van de KNVvL, de wedstrijdleiding en de jury, op deze NK gevlogen met vliegtuigen die helemaal niet hadden mogen vliegen. Notabene onder de vleugels van de Koninklijke vereniging voor luchtvaart die door middel van een convenant met de ILT toezicht moet houden op, en zich bezig houdt met regelgeving t.b.v. de zweefvliegerij. Ik zal de KNVvL om een officiele reactie vragen.
Ga je in dit geval ervan uit dat alle kisten met ADS_B zijn gemodificeerd in strijd met de geldende regels?
Ruud, het gaat helemaal niet over ADS-B of het inbouwen van muggenpoetseres of het vliegen met verouderde kaarten. Het gaat over het meten met twee maten. De splinter bij de één heeft uitsluiting tot gevolg terwijl de ander met zijn "balk" gewoon deelneemt. Ik probeer alleen maar aan te tonen dat een wedstrijdleiding dat wespennest beter kan omzeilen i.p.v. er met een botte bijl op in te gaan hakken. Precies zoals jij in een vroeg stadium reeds constateerde.

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Protest NK 2012

Bericht door Ruud Holswilder » 31 mei 2012, 16:25

Jan Ritsma schreef:[
Ruud, het gaat helemaal niet over ADS-B of het inbouwen van muggenpoetseres of het vliegen met verouderde kaarten. Het gaat over het meten met twee maten.
Hallo Jan,
Als het daar niet om gaat, waarom moet ILT er dan worden bijgehaald?
Zo te lezen aan het antwoord van ILT heb je ze van "informatie" voorzien, waarvoor ze je bedanken.
Verder schrijft ILT: "Wij zullen u bevindingen meenemen in ons toezicht".
Welke bevindingen zijn dat?

JKMS1992
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:57

Re: Protest NK 2012

Bericht door JKMS1992 » 31 mei 2012, 17:55

Als je de recatie van ILT hier publiceert dan is het minstens zo zinvol om ook de email waarop dit een reactie is te publiceren. Het antwoord zegt namelijk vrij weinig als je de vraag er niet bij hebt.

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Protest NK 2012

Bericht door pro » 31 mei 2012, 18:35

Jan Ritsma schreef:Om even terug te keren naar het protest dat ik bij de jury indiende tijdens de NK 2012, het volgende:
De jury vond het nodig iemand het vliegen onmogelijk te maken die weliswaar kon bewijzen een bewijs van lichamelijke geschiktheid te bezitten, maar het de volgende dag pas kon tonen. Te gelijkertijd liet de jury, een groot aantal deelnemers vliegen die niet in het bezit waren van een geldige ARC (voorheen BVL, bewijs van luchtwaardigheid van het vliegtuig).
Voor zover ik weet is het hebben van een medische verklaring geen wettelijke eis meer voor een zweefvlieger, maar een geldige ARC is dat ongetijfeld wel.

Ik legde daarom de zelfde casus voor aan de Inspectie Leefomgeving en Transport.
De reactie die U hier onder vindt is helder.
Reactie Via e-mail (Inspectie Leefomgeving en Transport) 31/05/2012 01:26 NM
Geachte heer Ritsma,

Bedankt voor uw informatie. Alle modificaties dienen te worden uitgevoerd op basis van approved data afkomstig van een Part 21 design organisation en uitgevoerd door erkende bedrijven / bevoegde personen.
Word een modificatie uitgevoerd niet op basis van approved data of niet uitgevoerd door bevoegd personeel dan wordt niet voldaan aan Part M het gevolg is:
Dat het luchtvaartuig niet meer voldoet aan zijn type ontwerp waardoor het BvL ongeldig is geworden.
• De ARC is dan niet ook meer geldig. (Part M, M.A. 201 (a) 3)
Het luchtvaartuig verliest zijn luchtwaardigheid.

Wij zullen u bevindingen meenemen in ons toezicht.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum.

Hoogachtend,

Meld- en Informatiecentrum
ILT/Handhavingsbeleid
Inspectie Leefomgeving en Transport
Nieuwe Uitleg 1 | 2514 BP | Den Haag
Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag
088 489 0000 (lokaal tarief)
http://www.ilent.nl
Strikt volgens de regels, is er willens en wetens met goedkeuring van de commissie wedstrijden en selectie van de KNVvL, de wedstrijdleiding en de jury, op deze NK gevlogen met vliegtuigen die helemaal niet hadden mogen vliegen. Notabene onder de vleugels van de Koninklijke vereniging voor luchtvaart die door middel van een convenant met de ILT toezicht moet houden op, en zich bezig houdt met regelgeving t.b.v. de zweefvliegerij. Ik zal de KNVvL om een officiele reactie vragen.
Jan, hartelijk dank voor de informatie en het delen van het bericht van ILENT.
ILENT is met het door jou hierboven geciteerde bericht consistent met de eerdere berichten ter zake de PH-687 van Guido Buisman, ingezet door Vliegclub Hoogeveen in najaar 2011.

Kun je ook aangeven hoe PART M zich verhoudt tot de Nederlandse Wet Luchtvaart?

Mocht het zo zijn zoals jij schrijft, dat NK-vliegers de wedstrijd hebben gevlogen met een zweefvliegtuig dat NIET LUCHTWAARDIG was, staat het jou (en een ieder die daarvan kennis draagt) vrij om aangifte te doen. Dat wordt je uiteraard niet in dank afgenomen, want het adagium (waarmee de Nederlandse Zweefvliegsport sommigen uitsluit en anderen bewierookt) luidt "met stroop vang je meer vliegen"....
:secret: een ander adagium luidt: "met AAAAARDIGE mensen, kun je de grachten van Amsterdam dempen" :grin:

Vliegen met een niet-luchtwaardig vliegtuig is een MISDRIJF. Ruud Holswilder heeft bewezen uitstekend in staat te zijn om hier wetteksten aan te halen, dus misschien kan hij de wettekst daar even bij zoeken.
Zoek er ook maar even het (maximum)boetebedrag/de celstraf bij, want het schijnt niet te landen tussen de oren van zweefvliegers dat zweefvliegen in beginsel een gevaarlijker sport is dan knikkeren en dat het risico-bewustzijn en "MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ZWEEFVLIEGEN" [ik vestig hierbij copyricht op deze term :grin: ] een kritische succesfactor is voor de PR van de sport (en overigens behoort tot de basics van "confidence" en "vliegerschap").

Het Openbaar Ministerie schrijft mij overigens dat zij in het geval van de PH-687 / Vliegclub Hoogeveen / Guido Buisman geen strafbaar feit hebben kunnen constateren ("niet constateren" is overigens is iets anders dan "niet zijn"; de vraag is waarom iets dat "is" toch "niet geconstateerd" wordt). De motivatie die OM daarbij heeft gegeven, impliceert dat de hierboven aangehaalde informatie van ILENT ONJUIST zou zijn, althans, geen enkele relatie zou hebben met de Nederlandse Wet Luchtvaart.

Ook hier dus: rechtsonzekerheid!!

Overigens: ALS er ONDER DE VLAG VAN DE KNVVL BIJ DE NK-ZWEEFVLIEGEN zou zijn gevlogen MET NIET-LUCHTWAARDIGE VLIEGTUIGEN (als het zo zou zijn zoals jij zegt), ligt dat wel in lijn met het feit dat het BESTUUR VAN VLIEGCLUB HOOGEVEEN ALLE STEUN heeft gekregen van andere zweefvliegclubbestuurders in de royementskwestie van de instructeur die WEIGERDE MISDRIJF te plegen (en daarvoor werd gestraft) door eenvoudigweg NIET TE VLIEGEN (alsof er een PLICHT tot vliegen bestaat :hilarius: :eek: :evil: ).

Het zou ook in lijn liggen met het feit dat KNVVL en ABZ (informeel?) op de hoogte zijn van die VCH/Buisman-kwestie en, blijkens de feitelijke situatie, op geen enkele wijze hun verantwoordelijkheid hebben genomen teneinde de instructeur (tevens toen KNVVL-lid, wiens belangen door KNVVL en ABZ behartigd behoorden worden!! ) bescherming te bieden tegen de idiotie te MOETEN vliegen op een vliegtuig waarvan de papieren niet in orde waren en waarvoor het bestuur van Vliegclub Hoogeveen EXPLICIET WEIGERDE aansprakelijkheid voor de blijvende luchtwaardigheid te dragen (iets dat ook de SZT-curator niet wenste, blijkend uit de plots toch nog snelle overschrijving van het BVI op naam van Buisman, die daarover "nogal boos" was....).

Er lijkt nu toch meer aan de hand te zijn dan een enkel incident....
Zouden zweefvliegclubbestuurders en zweefvliegevenementorganisatoren, en ook de KONINKLIJKE Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart, onder aanvoering van Frits Brink, aanzetten tot het plegen van MISDRIJF?

Het moet niet gekker worden.

Overigens, in het geval dat de informatie van ILENT ter zake "verlies van luchtwaardigheid" en ter zake de PH-687 onjuist zou zijn, althans in geen enkele relatie zou staan tot de luchtwaardigheidseisen zoals de Wet Luchtvaart die stelt, dan betekent dat, dat de zweefsport een fikse kostenbesparing kan doorvoeren EN dat het HELE SYSTEEM van periodieke keuringen, ARC-inspecties, journaals en medische keuringen etc. op de schop kan: dat alles zou volstrekt onnodig gebeuren, daar het dan geen enkele grond zou vinden in Wet en Recht en dus ook geen enkele consequentie zou hebben.
Nogmaals: waartoe dient een journaal? Waartoe dient een ARC?
Waartoe dient een WA-verzekeringsBEWIJS?
Waartoe dient een medical?
En: aan welke kwaliteitscriteria moeten deze voldoen om "geldigheid" te hebben?
Of is een Ingebonden Donald Duck met op de kaft de titel "journaal" ook voldoende?

Tot slot: als dát laatste aan de hand zou zijn, dan staat er een grote WA-verzekeringskwestie op de deur te kloppen: welke verzekeraar wil nog ongekeurde kisten verzekeren? Terwijl dat verplicht is volgens de EG-verordening uit 2005?

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Protest NK 2012

Bericht door Ruud Holswilder » 31 mei 2012, 19:21

pro schreef: Jan, hartelijk dank voor de informatie en het delen van het bericht van ILENT.
Het bericht van ILT is nogal inhoudsloos als je niet weet welke informatie en bevindingen JR heeft verstrekt aan ILT op basis waarvan ILT haar antwoord heeft geformuleerd.

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Protest NK 2012

Bericht door pro » 31 mei 2012, 19:51

Ruud Holswilder schreef:
pro schreef: Jan, hartelijk dank voor de informatie en het delen van het bericht van ILENT.
Het bericht van ILT is nogal inhoudsloos als je niet weet welke informatie en bevindingen JR heeft verstrekt aan ILT op basis waarvan ILT haar antwoord heeft geformuleerd.
Dat is jouw mening.
Feitelijk bevat het bericht van ILT waardevolle informatie die ook nog eens is ONDERBOUWD.

Zo staat er klip en klaar dat indien NIET voldaan is aan Part M, het gevolg is:
• Dat het luchtvaartuig niet meer voldoet aan zijn type ontwerp.waardoor het BvL ongeldig is geworden.
• De ARC is dan niet ook meer geldig. (Part M, M.A. 201 (a) 3)
Het luchtvaartuig verliest zijn luchtwaardigheid.

Maar ik begrijp wel jouw frustratie en allerlei opborrelende emoties.... :comfort:

Plaats reactie