Protest NK 2012

Soardude
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jul 2011, 10:21

Re: Protest NK 2012

Bericht door Soardude » 28 mei 2012, 22:30

Wat ik me kan herinneren rondom de totstandkoming van het convenant is dat dit is afgesloten om het onmogelijk te maken voor piloten zonder GPL om bij een van de clubs aangesloten bij de KNVvL een startmogelijkheid te hebben. Na het van kracht worden van het convenant is het alleen nog mogelijk om op een niet KNVvL veld met een zelfstarter te vliegen zonder GPL.

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Protest NK 2012

Bericht door Sieb » 28 mei 2012, 22:32

Wat ook tot een vliegverbod leidt: "elke stoornis van de persoonlijkheid, in het bijzonder wanneer deze zo ernstig
is dat deze herhaaldelijk tot onaangepast gedrag heeft geleid;"

owjee

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Protest NK 2012

Bericht door Jan de Hulster » 29 mei 2012, 07:06

Soardude schreef:Wat ik me kan herinneren rondom de totstandkoming van het convenant is dat dit is afgesloten om het onmogelijk te maken voor piloten zonder GPL om bij een van de clubs aangesloten bij de KNVvL een startmogelijkheid te hebben. Na het van kracht worden van het convenant is het alleen nog mogelijk om op een niet KNVvL veld met een zelfstarter te vliegen zonder GPL.

Dat is volgens mij ook destijds de bedoeling geweest.
Daardoor is het vrijwel onmogelijk de wettelijke ruimte (zelfs dan zonder in het bezit te zijn van geldige een medical) in te vullen.

Blijft erbij dat Jan R beter de volgende keer naar bv Scvhihol kan gaan voor de keuring.

Daar weet je binnen 2-3 uur hoe het zit en krijg je bij goedkeuring DIRECT je papiertje.

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Protest NK 2012

Bericht door Kilo Hotel » 29 mei 2012, 07:43

Jan de Hulster schreef: Blijft erbij dat Jan R beter de volgende keer naar bv Scvhihol kan gaan voor de keuring.
Daar weet je binnen 2-3 uur hoe het zit en krijg je bij goedkeuring DIRECT je papiertje.
Jan de H., probeer eens te lezen. Zolang er 0,0 bijzonders aan de hand is, mag de arts zelf het medical afgeven.
De arts vermoedt een gehoorbeperking bij JR en wil dat onderzocht hebben. Het gevolg is dat afgifte van de medical via ILT verloopt. Ik heb dat persoonlijk tweemaal ervaren. Bij geen nieuwe medische bijzonderheden kreeg ik medical direct mee. Zowel bij de keuringsarts van Jan als op Schiphol. Toen in 2008 en dit jaar bijzonderheden bij mij werden vastgesteld, verloopt afgifte via de Aeromedical Section van ILT. Zo zijn de regeltjes, ook voor jouw "Schiphol".

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Protest NK 2012

Bericht door Sieb » 29 mei 2012, 08:27

Kilo Hotel schreef:
Jan de Hulster schreef: Blijft erbij dat Jan R beter de volgende keer naar bv Scvhihol kan gaan voor de keuring.
Daar weet je binnen 2-3 uur hoe het zit en krijg je bij goedkeuring DIRECT je papiertje.
Jan de H., probeer eens te lezen. Zolang er 0,0 bijzonders aan de hand is, mag de arts zelf het medical afgeven.
De arts vermoedt een gehoorbeperking bij JR en wil dat onderzocht hebben. Het gevolg is dat afgifte van de medical via ILT verloopt. Ik heb dat persoonlijk tweemaal ervaren. Bij geen nieuwe medische bijzonderheden kreeg ik medical direct mee. Zowel bij de keuringsarts van Jan als op Schiphol. Toen in 2008 en dit jaar bijzonderheden bij mij werden vastgesteld, verloopt afgifte via de Aeromedical Section van ILT. Zo zijn de regeltjes, ook voor jouw "Schiphol".
Klopt helemaal Kees,

Ieder aeromedisch instituut geeft meteen, indien goedgekeurd, een medical af maar bij bij het overschrijden van de keuringsgrenzen gaat de zaak via de afdeling medische zaken van ILT lopen en dat geeft vertraging.

En voor de Wet Luchtvaart moet iedere bestuurder van een luchtvaartuig (ook zweefvliegtuigen dus) een geldig medical hebben. Overigens is het zo dat je medical meteen ongeldig is als je niet meer voldoet aan de medische eisen tussentijds.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Protest NK 2012

Bericht door Jan de Hulster » 29 mei 2012, 09:16

Kilo Hotel schreef:
Jan de Hulster schreef: Blijft erbij dat Jan R beter de volgende keer naar bv Scvhihol kan gaan voor de keuring.
Daar weet je binnen 2-3 uur hoe het zit en krijg je bij goedkeuring DIRECT je papiertje.
Jan de H., probeer eens te lezen. Zolang er 0,0 bijzonders aan de hand is, mag de arts zelf het medical afgeven.
De arts vermoedt een gehoorbeperking bij JR en wil dat onderzocht hebben. Het gevolg is dat afgifte van de medical via ILT verloopt. Ik heb dat persoonlijk tweemaal ervaren. Bij geen nieuwe medische bijzonderheden kreeg ik medical direct mee. Zowel bij de keuringsarts van Jan als op Schiphol. Toen in 2008 en dit jaar bijzonderheden bij mij werden vastgesteld, verloopt afgifte via de Aeromedical Section van ILT. Zo zijn de regeltjes, ook voor jouw "Schiphol".

Ik meen te hebben gelezen dat de keurings arts van JR voor het zweefvliegen wat hogere eisen stelde aan het gehoor dan noodzakelijk?

OP de KLM aeromidical site staat o.a.:
Bij een klasse 2 brevet zonder instrument rating moet er uitsluitend goede spraakverstaanbaarheid op 2 meter zijn (met de rug naar de onderzoeker gewend) Een audiogram voor klasse 2 zonder IR wordt niet vereist.


@ Sieb, ok dat van die keuring voor zweefvliegen geloof ik dan wel dat je gelijk hebt.

Verder onder EASA wordt het toch weer enigszins anders tzt.

Gebruikersavatar
Limalfafa
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 dec 2010, 14:23

Re: Protest NK 2012

Bericht door Limalfafa » 29 mei 2012, 10:01

Jan de Hulster schreef: Ik meen te hebben gelezen dat de keurings arts van JR voor het zweefvliegen wat hogere eisen stelde aan het gehoor dan noodzakelijk?
Mischien verwachtte de arts dat Jan behalve geluid horen ook kan luisteren.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Protest NK 2012

Bericht door Jan Ritsma » 29 mei 2012, 10:29

Sieb schreef:En voor de Wet Luchtvaart moet iedere bestuurder van een luchtvaartuig (ook zweefvliegtuigen dus) een geldig medical hebben. Overigens is het zo dat je medical meteen ongeldig is als je niet meer voldoet aan de medische eisen tussentijds.
Jan de Jong schrijft:
heeft dd afdeling Zweefvliegen van de KNVvL besloten in begin 2006 om in het Afdelingsreglement de regel op te nemen om aan hun vliegbedrijven alleen personen te laten deelnemen, die (1) in het bezit zijn van een geldige
Medische Verklaring uitgegeven door de KNVvL (of door een door de KNVvL bevoegd verklaarde instantie)
en (2) of in het bezit zijn van een geldig KNVvL-GPL
Jij weet er wat meer van af Sieb.
Waarom zou de afdeling zweefvliegen besluiten om een regel op te nemen dat aan "hun vliegbedrijven" alleen personen deel mogen nemen met een medische verklaring van de KNVvL of door de KNVvL bevoegdverklaarde instantie, als dit al wettelijk vereist zou zijn? Als dat wettelijk geregeld was, dan zou de tekst geheel ander luiden.
Voor het besturen van luchtvaartuigen heb je een brevet nodig. voor zweefvliegtuigen geldt dat niet. Uit de tekst maak ik op dat dat net zo met een medische verklaring gesteld is.

Ruud Holswilder
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:24

Re: Protest NK 2012

Bericht door Ruud Holswilder » 29 mei 2012, 17:41

Jan Ritsma schreef:
Ruud Holswilder schreef:Hallo Jan,
Ik denk dat de jury haar antwoord goed en zorgvuldig heeft geformuleerd.
Waarvan acte !! :roll:
Daar maak je je wel heel erg snel van af, net zoals je voorbereiding voor de NK.
Misschien moet je daar voortaan iets zorgvuldiger mee zijn.

Onderstaand tegeltje zou een toepasselijke prijs voor je zijn geweest.

Afbeelding

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Protest NK 2012

Bericht door Sieb » 29 mei 2012, 20:34

Jan Ritsma schreef:Waarom zou de afdeling zweefvliegen besluiten om een regel op te nemen dat aan "hun vliegbedrijven" alleen personen deel mogen nemen met een medische verklaring van de KNVvL of door de KNVvL bevoegdverklaarde instantie, als dit al wettelijk vereist zou zijn? Als dat wettelijk geregeld was, dan zou de tekst geheel ander luiden.
Als het wettelijk niet allemaal nodig zou zijn waarom zijn er dan convenanten met de overheid over brevettering en medische keuringen? De Wet Luchtvaart eist dat men a. bekwaamheid bezit en b. medisch geschikt is om te vliegen. Voor zweefvliegers is hier vooor het convenant opgesteld met het verdwijnen van het ZVB uit de AMVB brevettering.
Als ICAO verdragspartner moet NL zijn zaken lokaal op orde hebben. Het hebben van een vliegbewijs en medische geschiktheid om een zweefvliegtuig te mogen besturen zijn ICAO vereisten.
Tot slot geeft de WA verzekering geen dekking als je niet kan aantonen dat je vliegtechnisch en medisch bekwaam bent om te mogen vliegen. Dat kan je dus aantonen met een medical en een GPL..... Dat de wedstrijdleiding papieren wil zien kan ook teruggevoerd worden op aansprakelijkheid. De organisatie van een wedstrijd/evenement kan het immers worden aangerekend (als er iets fout gaat) dat ze niet hebben gecontroleerd of een deelnemer wel (medisch) bekwaam was.....en zeker bij aansprakelijkheid kan het heel erg ver gaan in geval van schade (zaak en zeker letselschade).

Plaats reactie